Echte veranderingen zijn alleen mogelijk door helemaal opnieuw te beginnen, aldus Rene Frijters, oprichter van Knab, de nieuwe bank. Als deze stelling correct is, dan valt er in de financiële sector niets anders te doen dan sluiten en opnieuw beginnen, of accepteren dat échte verandering niet mogelijk is. Hoewel gechargeerd, zit er wel een kern van waarheid in: echte verandering is bijzonder lastig te realiseren. Maar het is wel mogelijk!

Ik denk dat Frijters het te pessimistisch ziet, ook al zal het met name voor de financiële reuzen niet meevallen om een grondige verandering te realiseren. En grondige verandering is nodig, want er speelt te veel en er is te veel kritiek om niet te gaan bewegen. Er speelt alleen zo veel, dat het bijna onmogelijk lijkt zo veel ballen tegelijk in de lucht te houden (en daar zal Frijters op doelen, alleen voor Knab spelen al deze factoren ook!).

Een kleine bloemlezing van zaken die op het ogenblik spelen:

  • De publieke opinie (politiek/media) over (vooral) bankiers is zeer negatief: zakkenvullers, onbekwaam, zelfzuchtig etc.;
  • Er is een algemene vertrouwenscrisis, waar de banken een centrale rol in spelen;
  • Europese regelgeving over o.a. eigen vermogen (Basel, Solvency), die behoorlijk ingrijpende gevolgen heeft;
  • Allerlei regelgeving vooral gericht op de zorgplicht moet nageleefd worden;
  • Interne toezichthouders (audit, compliance) die 100% op safe willen spelen en daarmee alles wensen dicht te timmeren;
  • Directieleden die weten dat beperkt commercieel en financieel succes niet direct wordt afgestraft, maar een fout of overtreding wel;
  • De automatiseringsontwikkelingen gaan heel snel, waardoor nieuwe releases en toepassingen een forse druk leggen op het leer- en aanpassingsvermogen van de medewerkers;
  • De opkomst internationale concurrentie en die van niche-spelers;
  • Veranderend klantgedrag, waardoor veel kantoren gesloten zullen worden;
  • De omschakeling naar betaling voor adviezen;
  • De noodzaak van alles tot in de puntjes goed doen met de angst voor sancties op de achtergrond;
  • Een stapeling van veranderingen en projecten, die ook lang niet allemaal succesvol zijn, leiden tot murw geslagen personeel.

 

O ja, dan zijn er natuurlijk ook nog de klanten……

  • Klanten die niet zo blij zijn, want ze ontvangen nauwelijks rente over hun spaargeld. De laatste tijd wordt er in de actualiteitenprogramma’s regelmatig voorgerekend dat spaarders interen, omdat mede door de rendementsheffing, de inflatie niet meer bijgehouden wordt.
  • Klanten die niet zo blij zijn, omdat het nauwelijks nog mogelijk een hypotheek af te sluiten en als het al lukt, dat mogelijk gemaakt moet worden door bijspringende familieleden (‘waar is dan een bank nog voor?’).
  • Klanten die niet zo blij zijn omdat ze als zzp-er bijna helemaal geen lening of krediet kunnen krijgen.
  • Klanten die niet zo blij zijn omdat een bedrijfskrediet iets is dat je eigenlijk maar bij een vermogend iemand moet zien te sluiten i.p.v. bij een bank.
  • Klanten die niet zo blij zijn, als ze niet echt goed geholpen worden door hun bank.

En dan is er nog het personeel

Personeel dat ook voelt hoe de publieke opinie is en die daar ook in hun privéleven op aangesproken worden. Personeel dat verandering op verandering over zich heen krijgt, geen fouten meer durft te maken en bang is voor ontslag, hetzij door krimp, hetzij als gevolg van een fout.

Een uitspraak die een bank CEO pas nog tegen me deed was: “Wij blijven werken aan de verbetering van de dienstverlening ook al is dat de meest weerbarstige materie die er is”. Dit geeft aan dat het voor de leiding kennelijk niet erg meevalt om het personeel te laten handelen op de gewenste wijze.

Een personeelslid verzuchtte tegelijkertijd tegen me: “Ik hoop dat de bank hier snel uitkomt want de aandacht voor de klant is helaas ver te zoeken. Te veel doen met te weinig personeel en niet meer nadenken maar gewoon de procedures volgen. Het wordt dus helaas een checklist cultuur waarbij je het gezonde verstand rustig thuis kan laten.”

Het spanningsveld in beleving tussen leiding en werkvloer is hiermee fraai geïllustreerd. De overeenkomst is een zekere moedeloosheid die uit deze woorden klinkt.

Noodzaak tot verandering

Het voorgaande geeft niet alleen aan dat er veel verandering heeft plaatsgevonden, maar ook dat er een echte verandering moet plaatsvinden. Een verandering waarbij het evenwicht bij de financieel dienstverlener weer hersteld wordt, de leiding het weer ziet zitten, de klanten weer vertrouwen hebben en het personeel weer werkt met plezier.

In volgende columns zal ik ingaan op hoe deze veranderingen vorm kunnen krijgen.

 
Categorie Organisatie Advies