bouwkeetHoe zou het komen dat sommigen bouwteams sterker worden in crisistijd, terwijl anderen juist zwakker worden? In deze tijden van crisis vragen veel ondernemers zich af hoe hun bouwproces sterker uit de crisis kan komen.

Veel is er al geschreven over het vormen van vaste treintjes. Veel woningcorporaties zijn dit nu aan het doen. Maar treintjes zijn geen garantie voor succes. Misschien zit het antwoord wel in het vermogen van een bouwketen om continu te veranderen en te verbeteren.

Continu verbeteren is het een staat van zijn wat het bouwproces blijvend en structureel beter en sterker maakt, onafhankelijk van het project waar je bezig bent. Daardoor loopt de samenwerking blijvend beter, elk bouwproject weer. Maar in crisistijd is het niet altijd even makkelijk om tijd te besteden aan verbeteren. Op ondersteunende afdelingen worden mensen ontslagen etc…..

Maar stel je hebt een bouwproces, met allemaal ketenpartners waar moet dan je op letten? Wanneer gaat het goed en wanneer absoluut niet? 7 tips van een expert op dit gebied.

  • Tip 1 Verbeteren is klein.
    Iedere dag blijvend €1 verdienen levert miljoenen op.
    Iedere keer dezelfde brandjes blussen levert niets op.
  • Tip 2 Verbeteren doe je samen.
    De meeste verbeteringen gaan over onderaannemers heen.
    Praat met collega’s in de keten over wat je wil veranderen,
    dan is de kans groot dat je medestanders krijgt die je gaan helpen.
  • Tip 3 Weet je niet waar je moet starten? Verkort dan eerst de doorlooptijd.
    Als je niet weet waar te beginnen, maak dan eerst de doorlooptijd flink korter. Ga daarbij verder dan normaal comfortabel is. Als iets normaal twee weken duurt en ineens wil je het in twee dagen doen, is men vaak helemaal niet gewend om zaken heel snel te doen. Daardoor onstaan er vaak problemen op steeds de zelfde plaats.
    Kijk goed waar het eerste probleem ontstaat (dat kan ook op kantoor zijn!). En pak dat vervolgens aan.
  • Tip 4 Verbeter altijd vanuit huidige werkafspraken.
    Als er geen standaard is, kan er niet verbeterd worden. Er is immers geen uitgangspositie om mee te vergelijken. Daarom als er geen standaard is: eerst een standaard maken! Dat is de springplank. Daarna kan het verbeteren beginnen.
  • Tip 5 Hou het klein en simpel.
    Vaak worden verbeteringen te groot gemaakt en daardoor te complex. Het zou niet de eerste keer zijn dat “lean” niet lukt, omdat men het te groot maakt. Er bestaat soort natuurlijke een neiging bij managers om te eenvoudige problemen niet te willen aanpakken, misschien juist omdat ze te simpel zijn. En dat terwijl simpele problemen het laag hangend fruit zijn, klaar om geplukt te worden.
  • Tip 6 Druk de verbetering uit in harde euro’s.
    Vaak vergissen mensen zich in hoe vaak problemen voorkomen per dag en hoeveel deze kosten. Omdat deze verborgen zijn, wil nog niet zeggen dat ze automatisch ook goedkoop zijn! Stel: een werkvoorbereider wordt 10 x per dag gestoord door telefoontjes van buiten. Dat kan aan uren al snel €20.000 per jaar zijn!
    Bijvoorbeeld:
    In het keet grijpt men ongeveer 2 x per week mis bij de bouwmaterialen.
    Dat kost de uitvoerder 1 uur per week extra aan tijd om te bestellen.
    Het kost de bouwvakker 2 uur omdat hij misgrijpt en ander werk moet gaan zoeken.
    Dat kost totaal dus 3 x €50 * 50 weken is €7500 per jaar.
  • Tip 7 En last but not least: Leer van je fouten!
    Fouten maken is niet erg; er vervolgens niets van leren wel!
    Misschien vind je soms pijnlijk als er iets fout gaat, het is pas echt pijnlijk als alle anderen er niets van kunnen leren. Deel daarom leermomenten zoveel mogelijk met de rest van de groep bij het ochtend overleg. Schrijf op wat je hebt geleerd. Faciliteer als projektleider en uitvoerder dit proces elke dag weer. Dan is de kans groot dat er een steeds slimmer bouwproces ontstaat.

 
Categorie Organisatie Advies