Waarom werkt mijn oplossing niet?

organisatieproblemen: schreeuw Misschien ken je het wel. Een medewerker komt bij je met een probleem, je denkt even na en in een split second komt er iets naar boven hoe je het zelf vroeger deed. Dus je noemt jouw oplossing. De medewerker geeft echter weerstand. Hij sputtert tegen en geeft 100 redenen waarom jouw oplossing niet werkt. Je word boos en ten slotte verlaat de medewerker schoorvoetend de kamer.

Dan een paar weken later blijkt, dat zijn probleem niet opgelost is, en de medewerker heeft ook geen stappen ondernomen om iets met jouw prachtige oplossing te doen. Waarom niet? Was de oplossing dan niet goed? Of de medewerker te dom om te snappen hoe fantastisch jouw oplossing wel niet was? Waarom heeft hij het niet met beide handen aangegrepen?

Het bovenstaande voorbeeld gebeurt elke dag weer onnoemelijk vaak in ons bedrijfsleven. Er zijn in mijn ogen drie belangrijke redenen, waarom bovenstaande aanpak van organisatieproblemen meestal niet succesvol is:

  1. Jouw oude oplossing lost niet hun nieuwe probleem op.
    Ook al lijkt jouw oude probleem heel erg op dit nieuwe, het is niet hetzelfde. Vaak blijkt de context heel anders te liggen, of is het product zo veranderd, dat de oude regels niet meer gelden. Een mooi voorbeeld hoorde bij een installatiebedrijf: Medewerkers mochten geen nieuwe gereedschappen bestellen. Want, zo had de leidinggevende dat 20 jaar geleden geleerd, gereedschap is duur. Maar de gereedschappen waren inmiddels zo goedkoop geworden, en de manuren zo duur, dat nieuw gereedschap binnen een week terugverdiend was.
  2. Ze zijn anders dan jij.
    Veel leidinggevenden zijn op die positie gekomen, omdat ze goed waren in hun problemen oplossen. Als beloning word je baas gemaakt. De logische gedachte is dan, dat je anderen gaat vertellen hoe jij je werk deed. Het ging immers allemaal zo makkelijk. Dan kunnen zij op termijn net zo goed worden. Daarin zit echter een denkfout. Dit leereffect werkt alleen als iedereen hetzelfde in elkaar zit, én als toevallig iedereen precies op dat punt in het leerproces zit….En dat is waarschijnlijk niet zo.
  3. Één oplossing is geen oplossing.
    Een probleem ontstaat vaak omdat er op meerdere fronten tegelijkertijd iets mis gaat. Dus één oplossing lost waarschijnlijk het probleem niet op. Niet voor niets wordt in het boek “The Lean manager” van Michael Ballee gezegd: Ieder probleem heeft minimaal 5 oplossingen.

De tip: Vraag door

Afbeelding blog Het hiernaast staande figuur laat duidelijk het verschil zien tussen het een probleem met een vraag en een onjuist antwoord, Het probleem is voor 95% nog niet helder, en toch komt er al een oplossing. Meestal van een heel ander “oud probleem”.
Bij het tweede figuur wordt er doorgevraagd: “Hoe lang bestaat het probleem al? Komt het vaak voor? En bij welke situatie gebeurt het? En bij wie wel en bij wie niet? Hoe zit het met andere factoren, zoals het weer, nachtrust, hoe heeft de leverancier het gedaan?” Het probleem wordt van alle mogelijke kanten bekeken. Dat duurt misschien iets langer, maar 95% van het probleem komt in beeld.
Dan blijkt al heel snel dat de probleemeigenaar allang weet wat er moet gebeuren en ook hoe. De enige reden dat hij bij je komt, is om netjes toestemming te vragen. Dus voor de vrager is het van cruciaal belang dat de probleem eigenaar zelf met een oplossing komt. Hij weet immers het beste of een oplossing werkt of niet. Alleen hij weet dat.
Ga er eens mee oefenen, wie weet word je verrast door je eigen medewerkers…

 
Categorie Organisatie Advies