lean in renovatiebouw

Lean in de praktijk

Een directeur van een middel groot bouwbedrijf vroeg me een paar weken geleden: “Kun je eens gaan kijken naar een groot renovatieproject van ons? Het loopt daar niet. Mensen werken niet samen. Ze lopen nu al twee weken achter en de uitvoerder heeft het niet in de hand”.

Een paar dagen later ben ik eens gaan kijken bij het projekt. Het eerst klopte ik aan bij het kantoortje van de uitvoerder. Overal stonden dozen, en zijn bureau lag vol met tekeningen en bonnen. Ik vroeg hem, of hij misschien even tijd voor me kon maken om wat vragen te beantwoorden. Hij keek me schuins aan en met een diepe zucht liep hij voor me het kantoortje uit.“Pff, eigenlijk heb ik geen tijd voor je want ik kom vandaag niet door mijn werk heen.. maar goed het moet maar. Koffie?”riep hij bars.

Eenmaal aan tafel met koffie zag ik wat een moe gestreden man er tegenover me zat. En zijn telefoon ging achter elkaar door “Ja ja ik kom eraan, nee niks doen, ik kom zo kijken!! Is ie stuk? Zet maar aan de kant, we bestellen wel een nieuwe” en zo voort en zo voort.

Toen ik eindelijk de eerste vraag wilde stellen, stond er een oudere dame in de deuropening. “Meneer mag ik u iets vragen? Ik belde u net, maar u was bezet.” Ze leek overstuur. “Ik zie dat er lekkage is in mijn woning, en de spullen in de woonkamer zijn beschadigd. Gaat u dat nog oplossen?” De uitvoerder, inmiddels vijf telefoontjes verder bulderde: “Mevrouw, het komt allemaal goed, over een paar weken is alles opgelost!!” Toen de mevrouw nog wilde vragen wanneer precies, en hoe dan, hield ze zich in en verliet zwijgend het kantoortje.

De uitvoerder vertelde dat het project slecht verliep. “Mensen werken niet samen en het ergste is nog dat ik word gedwongen om volgens een planning te werken, die niet past.” Hij vertelde als dit zo door ging dat hij zich langere tijd ziek zou melden. Hij zat er flink doorheen. … En zijn telefoon bleef maar gaan…

De lange weg van de hiërarchie

Als er op een traditionele bouwplaats iets mis gaat, communiceren mensen altijd eerst met hun voorman, die met hun uitvoerder, zij weer met de hoofduitvoerder, de hoofduitvoerder communiceert weer naar de uitvoerder van de partij in kwestie, hij weer met de voorman, de voorman weer met de medewerker, en zo zijn we voor een simpele boodschap zes stappen en 8 manuren verder. En waarschijnlijk werken beide medewerkers hemelsbreed nog geen twee meter van elkaar…Oei. De reden voor deze werkwijze is strak gescheiden verantwoordelijkheden en beklemmende contracten met weinig bewegingsruimte. Dat kan en moet anders.

We zijn te lief

In de meeste fabrieken is het heel normaal om dagelijks het werk door te spreken. Op een bouwplaats waar 60 man werken en 20 bedrijven, zie je gek genoeg het tegendeel. Er is niets afgesproken, ieder regelt voor zichzelf. Er is geen afstemming. Misschien een kickoff, maar dat is het dan. Niet zo verbazend dus dat het dan mis gaat en dat klanten gaan klagen. Je kunt er eigenlijk op wachten dat het fout loopt!

Er zijn 4 tips die kunnen helpen:

  1. Plan een dagelijks ochtend overleg. Verplicht!
  2. Zet de mensen die het werk verrichten aan tafel. Zij weten het best wat er speelt.
  3. Werk met onderaannemers die met eigen mensen werken. De praktijk leert dat een stabiel team vertrouwen in elkaar krijgt en beter presteert.
  4. Stimuleer dat medewerkers op de werkvloer zelf onderling problemen oplossen.

Met bovenstaande tips is deze uitvoerder aan de slag gegaan. En drie weken na het eerste gesprek, vertelde hij dat hij voor het eerst niet meer achter loopt, ondanks het slechte weer. Het werk straalt rust uit, mensen werken samen en overleggen de zaken onderling. Er is een dagelijks ochtendoverleg, Iedereen komt er naartoe, niet omdat het moet, maar omdat het werkt. En vooral: het is een team geworden, men helpt elkaar.
….En in het twee uur durende gesprek met de uitvoerder ging zijn telefoon maar 1 keer...

 
Categorie Organisatie Advies