15345813_s marketing automationMarketeers hebben tegenwoordig te maken met diverse uitdagingen wanneer het gaat om het investeren in een nieuwe technologie: een lager budget, minder hulpmiddelen en een gereserveerde houding van het management,

In de praktijk is gebleken dat marketing automation software b2b-marketeers in staat stelt om meer en aantoonbaar rendement te halen uit de marketingstrategie. Veel marketeers overwegen dan ook om dit effectieve wapen toe te voegen aan hun marketing-arsenaal.

Er is echter één probleem: hoe leg je het management uit wat de toegevoegde waarde van marketing automation software kan zijn voor de onderneming?

In dit artikel deel ik zes tips waarmee je je management over de streep kunt trekken.

1. Beperk je tot de feiten

Ondanks dat je minder middelen tot je beschikking hebt, zullen de verwachtingen onveranderd hooggespannen zijn. Dit kan ertoe leiden dat je stress-niveau hoger ligt dan gebruikelijk. Hoewel je management daar begrip voor zal hebben, zal dit minder groot zijn wanneer je een emotioneel onsamenhangend pleidooi voert.

Ga na wat belangrijk is voor ze (omzet!) en deel cijfers en feiten die hen helpt het nut van marketing automation software voor de onderneming te kwantificeren.

2. Stel een business case samen

Er zijn oneindig veel marketing tools beschikbaar, dus het is te verwachten dat het management zich afvraagt waarom marketing automation een oplossing is.

Zorg ervoor dat je case studies van andere ondernemingen kunt presenteren die succes hebben geboekt met marketing automation software. Je zult ook een schatting moeten kunnen geven van een te verwachten rendement (ROI) van marketing automation.

3. Verwerk je bestaande doelstellingen en KPI's

Maak duidelijk op welke wijze marketing automation software je helpt je doelstellingen te bereiken en zelfs te overtreffen. Geef ook aan welke nieuwe KPI's je kunt gaan gebruiken door met marketing automation software aan de slag te gaan.

4. Geef een voorzet voor nieuwe strategische doelen

Door marketing automation software te gaan gebruiken, kun je voor je onderneming nieuwe strategische paden bewandelen. Laat je management zien welke paden dit zijn en hoe je deze kunt bewandelen met de software. Laat ook zien dat je de productiviteit en effectiviteit van je afdeling aanzienlijk kunt verbeteren.

5. Wees voorbereid op vragen en bezwaren

Het management zal je verhaal rustig aanhoren, maar wees je ervan bewust dat ze met vragen en bezwaren zullen komen. Dit zullen ze niet doen om jou te demotiveren, maar om er zeker van te zijn dat je de oplossing grondig hebt overwogen. Bereid je dus goed voor!

6. Help je management op weg

Bij sommige ondernemingen moet het management verantwoording afleggen aan hogere instanties (Raad van Toezicht, Raad van Bestuur). Zorg ervoor dat je ze de middelen geeft om jouw verhaal op een eenvoudige manier te pitchen.

Heb je zelf al ervaringen met het overtuigen van je management op het gebied van marketing automation software of andere investeringen? Ik nodig je van harte uit om je ervaringen te delen!

Wil je meer weten over Marketing ROI? Download dan onze gratis whitepaper 'How to Unlock the ROI of your Marketing with Analytics'. 

 

Fotocredit

Bron: Marketing automation software

 
Categorie Marketing Advies