Heeft u nog een appeltje voor de dorst? 
Hoe is het gesteld met de gevolgen van de crisis. Heeft u dit kunnen beslechten met een paar flinke happen uit het appeltje voor de dorst?

Veel aannemers en onderaannemers beantwoorden deze vraag blij;

‘Welke crisis? Ik heb nog steeds werk en kan mijn mannen nog altijd naar een werf sturen voor een klus of project’ of antwoorden van deze strekking. In de meeste gevallen komt het antwoord ook overeen met de praktijk. Ongemerkt zijn er wellicht toch wat happen genomen uit het genoemde appeltje. 

 

Blije opdrachtgevers

Er is nog wel werk te doen. Goed voor de zaakvoerder en zijn werkers. Geld en goederen stromen nog en opdrachtgevers zijn ook blij dat het werk wordt gedaan. Er is geen sprake van oponthoud, in tegendeel zelfs. Eerder dan verwacht kan er verder worden gegaan met de bouw. Het gaat beter volgens plan dan zonder crisis’ vertelde mij een opdrachtgever onlangs. Aannemers kunnen opdrachten goed gebruiken. Een paar aannemers benaderen voor een klus of project spaart al snel enkele procenten. Het gevolg van een afname in het aanbod van opdrachten, er is toch wel iets aan de hand.

Gunstiger renteverlies tijdens de bouw

Het realiseren gaat nu vaker dan aanvankelijk gedacht volgens de planning. In de planning is wel rekening gehouden met een renteverlies volgens de geplande tijd. Ook dit is gunstiger dan verwacht, bovendien is er hoogstwaarschijnlijk gecalculeerd met een hogere rente dan de werkelijke rente op dit moment. Zeker wanneer daardoor ook eerder opgeleverd kan worden. Zou de crisis dan toch ergens goed voor zijn?

Rooskleurig?

Het klinkt allemaal wel rooskleurig, maar is dat wel echt zo? Wat is er precies aan de hand? Als je nu naar het moment kijkt kan het best zo zijn dat je blij bent dat je je mensen aan het werk kunt houden en dat dit ook nog wel enige maanden het geval zal zijn. Je doet je best om gedurende deze periode weer aanvullende opdrachten en klussen binnen te trekken.

Het spek raakt van de ribben

Maar hoe zit het werkelijk met de orders, de orderboeken? Veel aannemers hebben klussen naar voren geschoven om momenten van leegte te vullen. Daar waar mogelijk zijn onbetaalde klussen in het eigen bedrijf uitgevoerd. Wanneer een vergelijk wordt gemaakt met de stand van de orderboeken één a twee jaar gelden zal een zeer duidelijke terugval geconstateerd worden.

Wanneer in de toekomst het aanbod van opdrachten, klussen en projecten niet snel op gang komt, gaan er onherroepelijk gaten ontstaan in de planning. Een fikse aanwas van nieuwe opdrachten, daarop wacht de volledige markt op dit moment.

En die andere buffer?

Naast de buffer aan opdrachten, zal die andere buffer, het kapitaal, ook wel minder zijn dan een paar jaar geleden. De onbetaalde werkzaamheden aan het eigen pand bijvoorbeeld of de werken die voor minder marge zijn uitgevoerd hebben veel geld gekost, om zo maar twee voorbeelden te noemen.100_7597

Het appeltje voor de dorst zal minder sappig uitzien, wellicht is er al een flinke hap uit genomen. Daar is het ook voor bedoeld, dat is zeker, maar snel weer een vers en sappig appeltje achter de hand hebben is zeker een belangrijk doel.

Wachten op betere tijden, dat doen we als goed ondernemer niet, we gaan op zoek naar nieuwe uitdagingen en mogelijkheden om de zaak voort te zetten. Daar komt heel wat bij kijken en dan is het verstandig om zoveel mogelijk goed in kaart te brengen.

 

Maar hoe pak je zoiets aan?

Met een helder en flexibel business model (Canvas) leg je een bruikbare basis. Je krijgt een transparante blik op de situatie van je onderneming. En als je het goed en kritisch weet aan te pakken kun je iedere situatie nabootsen.

Hiermee kun je na wat oefening op een snelle manier je positie steeds aanpassen en simuleren, waardoor je veel inzicht krijgt in de kansen en risico’s voor je organisatie in de gevormde situatie.

Bij een stap in de juiste richting kan ik goed ondersteunen. Wel bekend met de materie en de branche zal ik verder als externe persoon geen binding met de organisatie kennen. Ik ben een kritische bondgenoot zonder emotionele ballast, waardoor een kritisch fundament gelegd wordt voor het business model.

Na het gezamenlijk vormen van de juiste Canvas plattegrond volgen een aantal momenten om snel wegwijs te worden met het business model.

 
Categorie Organisatie Advies