11412398_s resultaatgericht ondernemenJa hoor!
Daar is een ondernemer die precies weet wat ze wil doen en voor wie. Het heeft even moeite gekost maar nu is ze op de goede weg.

Samen zijn we op zoek gegaan naar wat ze precies wil bereiken en vervolgens heeft ze een heldere bedrijfsmissie op papier gezet. Niet geschreven in gewone woorden, maar getekend met allerlei kleuren. Gaaf!
Een enthousiaste ondernemer met een Missie. Daar word ik nou blij van.

Enkele weken later is het al een stuk minder met dat enthousiasme. Ze is erg druk geweest met de puntjes op de i te zetten, het beeld helemaal helder krijgen. Daarna begon ze met het uitwerken van enkele ideetjes tot verkoopbare producten. Haar oude aanbod voldeed in haar ogen helemaal niet meer. De volgende stap was een andere aanpak van de marketing want daar moest nu toch echt een echt plan voor komen. En ja, de website had vervolgens ook een opfrisser nodig.

En ondanks al dat werk blijft het resultaat uit. Teleurstelling.

Ik hoor het wel vaker: ondernemers die een Missie hebben en dan niet goed weten wat er mee te doen. Ze zijn dan wel heel druk maar met de verkeerde dingen. In feite draaien ze in rondjes en blijft het positieve effect uit. Met teleurstelling als gevolg.

Want met een Missie alleen ben je er nog niet! De volgende stap is om vanuit de Missie ambitieuze maar haalbare doelen te stellen, en het bedenken van concrete acties die je dichter bij je doelen zullen brengen. En meestal zijn die concrete acties juist niet werken aan je website, je marketingplan of je aanbod. Het is een kwestie van focussen en vooral: Doen!

Van Missie naar resultaatgericht ondernemen in acht stappen:

  1. Ontdek jouw eigen Missie, schrijf ‘m op en hang ‘m op een plek waar je hem elke dag ziet.
  2. Formuleer concrete doelen voor de lange, middellange en korte termijn.
  3. Bepaal wat (en wie) je nodig hebt om je doelen te bereiken.
  4. Onderzoek wat je zelf in huis hebt.
  5. Zet de stappen op papier die je moet zetten op weg naar je doel.
  6. Maak een stappenplan voor de komende maanden.
  7. Zet je focus op scherp!
  8. De laatste stap: Doen!

Heb je het gevoel dat er meer in je bedrijf zit dan je er uit haalt? Heb je ook een Missie en denk je: Wat nu? Wil je vanuit je Missie gaan ondernemen en Doen? Lees hoe de workshop Ik heb een Missie… en wat nu?   jouw manier van ondernemen kan veranderen.

 
Categorie Organisatie Advies