Zie jij ze ook regelmatig?
Presentaties zonder doel.
Informatie waar het publiek geen raad mee weet.

Presentaties waarvan je achteraf denkt: dit was zonde van m’n tijd.

Inhoud die net zo goed als document verspreid kan worden

Waar de spreker niks toevoegt.

Inhoud kan nog zo goed zijn, maar als het slecht gepresenteerd wordt
dan zakt de presentatie als een kaartenhuis in elkaar.

House of cards by Indenture Flickr

Het kan ook zijn dat een spreker gemakkelijk presenteert, maar dat de inhoud niet deugd.
Zo’n presentatie ondergaat hetzelfde lot.

Een slimme spreker denkt na over het doel van zijn presentatie

Hij bouwt zijn verhaal zo op, dat het publiek een verandering doormaakt.

Een verandering in wat het weet.
Wat het denkt.
En wat het voelt.

Met als ultieme doel dat het publiek iets doet.
Dat het actie onderneemt als gevolg van zijn presentatie.

Maar.

Je kunt het publiek niet dwingen.
Mensen willen wel veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.

Publiek moet je verleiden

Met goede inhoud, sterk beeldmateriaal en een aantrekkelijke uitvoering

Je kunt niet álles aan je publiek vertellen.
Wetenschappers en inhoudelijke professionals willen dat graag.
Ja maar, het moet wel degelijk onderbouwd zijn, hoor ik hen vaak zeggen.

Goede inhoud is zorgvuldig gekozen

Natuurlijk is een degelijke onderbouwing nodig.
Maar het is iets anders of je drie punten onderbouwt of tien.
Een spreker moet de inhoud verteerbaar maken.
En dat doet hij door keuzes te maken.

Goede inhoud bevat een verhaal

Verhalen brengen logica en emotie samen en worden beter onthouden dan een rijtje feiten.
Een verhaal creëert een plaatje op het netvlies van de luisteraar.

En, een verhaal doet iets met je stem.

Opsommingen van feiten klinken monotoon. Met een verhaal kun je je stem optimaal inzetten.
Een mooie pauze inlassen voordat je iets gaat zeggen, maakt iets wat erna komt spannend.

Luister een paar minuten naar Benjamin Zander en je hoort het meteen.
Benjamin heeft net zijn publiek laten luisteren naar een stuk van Chopin, terwijl zij aan een
dierbare overledene dachten. Daarna vertelt hij een persoonlijke anekdote.
Je hoort hoe prachtig zijn spreektempo en volume afwisselt (van 15.15 tot en met 16.45 min.)

)

Het publiek heeft beelden nodig

Om de presentatie beter te onthouden.

Veel sprekers presenteren met bulletpointslides.
Ons brein vindt ze oersaai.

Bulletpoints

Het ziet teveel tekst als ‘gevaar’ en sluit zich ervoor af.
Bulletpointpresentaties zijn uit de tijd.
Ze kunnen écht niet meer.

Geloof je me niet? Als je dit hebt gezien, maak je ze nooit meer.

Gebruik een beeldpresentatie voor beelden.
Ze worden in ons brein 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. En beter onthouden.

Zelfs geweldige inhoud heeft een klein duwtje nodig

Inhoud en vorm gaan hand in hand.
Samen bepalen ze of je het ultieme doel van je presentatie bereikt.
Of je publiek bereid is om te veranderen.

Als spreker is het leerzaam om anderen te bestuderen. Gebruik daarbij de Bingokaart.
Krijgt een spreker veel kruisjes, dan is de kans groot dat zijn publiek niet staat te springen om in actie te komen.

Vraag je af wat de spreker anders kan doen, en hoe? Welk advies zou je hem of haar geven?