We ontmoeten elke dag nieuwe mensen. En uiteraard oordelen we niemand op het eerste gezicht, zeggen we. Maar wist u dat al time-is-moneydeze mensen binnen 10 seconden een eerste indruk van u hebben gevormd? Uw voorkomen is uw visitekaartje, zullen we maar zeggen.

Op diezelfde manier is uw bedrijfswebsite, en dan de homepage in het bijzonder, het visitekaartje voor uw onderneming.  En ook hier kunnen de eerste 10 seconden van het bezoek u maken of breken. Zorg daarom voor een onverwoestbare (uiteraard positieve) eerste indruk op uw homepage, want die eerste 10 seconden kunnen u massa’s leads opleveren.

1. Straal een doelgerichte boodschap uit

De kunst van een homepage is om gedurende 10 seconden de aandacht van de bezoeker vast te houden. Uit eenonderzoek van Microsoft Research blijkt namelijk dat die eerste tien seconden bepalend zijn voor het al dan niet blijven op de website. Voor de bezoeker lijkt in eerste instantie de vuistregel ‘what you see is what you get’ te gelden. Zorg daarom voor

  • Een aantrekkelijke, uitnodigende uitstraling.
  • Een heldere en krachtige boodschap, waarin wordt uitgelijnd wat de website voor de bezoeker kan betekenen.

 

2. Gebruik empatische foto’s

Zaken doet u met mensen, niet met ondernemingen. Laat daarom zien wie uw onderneming representeert. Onderzoeklaat zien dat de conversie zo ongeveer verdubbelt wanneer een onderneming gebruik maakt van foto’s waarop mensen afgebeeld staan vergeleken met andere soorten afbeeldingen.
Een zeer belangrijk doel van de homepage is het creëren van een vertrouwelijke band met de bezoeker, maar denk zorgvuldig na wie het visitekaartje voor uw onderneming wordt. Vanzelfsprekend is het zeer belangrijk dat de persoonprofessioneel overkomt. Echter is ook de sympathie een erg belangrijk aspect. Kijkt u maar eens naar onderstaande foto’s.

GrumpySympathic

Grote kans dat u de dame aan de rechterkant boven de knorrige man verkiest. Onthoud dat professionaliteit niet gepaard hoeft te gaan met een norse blik. Zorg daarom voor een sympathieke uitstraling. Een betrouwbaar en sympathiek persoon zal de bezoeker eerder over de streep trekken, met een hogere leadgeneratie tot gevolg.

3. Wees onderscheidend

Een steeds frequenter gebruikte strategie (of tenminste een poging tot) in de marketingwereld is de strategie vanthought leadership. Een thought leader heeft een toonaangevende positie in een bepaalde branche en scoort bij de klanten hoog op betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en expertise. Ook een onderscheidende visie is een kenmerk van de thought leader. Thought leadership resulteert in een sterk imago en duurzame klantrelaties. Zorg daarom 1. Voor een onderscheidend component en 2. straal deze boodschap uit op uw company website:

  • Heeft uw product een uitmuntend design? Wees dan niet bescheiden met het gebruik van attractieve afbeeldingen.
  • Heeft u een uitmuntende klantenservice? Vermeld dat uw experts altijd voor de klant klaarstaat!

Wilt u zich graag onderscheiden maar weet u niet zo goed hoe? U kunt er in dat geval baat bij houden onderzoek onder de doelgroep: wat zijn de aspecten van het product of de dienst die zij (bij u en/of de concurrent) graag anders zou willen zien?

 

4. Win het vertrouwen van de bezoeker

De klant van vandaag is skeptisch, en kunt u haar ongelijk geven? De meeste bedrijven zijn helemaal niet geïnteresseerd in ‘share of heart’, alleen in ‘share of wallet’, zoals Henry Robben  het mooi weet te verwoorden.
Voor een duurzame relatie met de klant is het dan ook aan te raden om te investeren in het vertrouwen van de klant. Dit kan bijvoorbeeld door case studies en testimonials te plaatsen. Hierin bevestigen reeds bestaande klanten uw expertise, wat natuurlijk bevorderend is voor uw geloofwaardigheid. Zorg daarom dat er altijd een case study of testimonial op uw homepage te vinden is, duidelijk zichtbaar en above the fold.

 

5. Maak uw homepage ‘sharing friendly’

De populariteit van sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Youtube en Google+ kent geen grenzen. Delen was nog nooit zo makkelijk! Maar wist u al dat ‘social sharing’ meer dan 10% van alle internet traffic genereert, en maar liefst 31% van de referral traffic? Zorg daarom voor genoeg mogelijkheden tot social sharing. Het liefst onder iedere blogpost, nieuwsbericht of andere content die verschijnt op de website. Het plaatsen van social sharing buttons, zoals naast deze blog, kan wonderen doen voor leadgeneratie.

6. Maak uw homepage mobielvriendelijk

De tijden veranderen, zo blijkt maar weer. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat er inmiddels meer mensen zijn die uw website via mobiel internet bezoeken in plaats van ‘ouderwets’ via de laptop. Er wordt zelfs geschat dat het aantal mobiele internetgebruiker volgend jaar de miljard zal passeren. Homepages die niet mobielvriendelijk zijn, hebben een tragere laadtijd en weinig overzicht, en dat kan voor irritatie zorgen bij de bezoeker.
U loopt dus een hoop leads mis als u uw homepage niet mobielvriendelijk maakt!
Wilt u graag een mobiele versie van uw website maar heeft u geen idee waar u moet beginnen? Mogelijk biedtSiteOp.mobi een uitkomst. Ook Google heeft een handige hulpwebsite geintroduceerd HowToGoMo.com

Heeft u nog ideeën om uw homepage te optimaliseren? Vanzelf horen wij dit graag!

 
Categorie Marketing Advies