socialmediaSocial Media worden allang niet meer alleen voor privé doeleinden ingezet. Ook bedrijven zien er de voordelen van in, en steeds vaker wordt het ook gebruikt om jezelf als persoon zakelijk te profileren. Maar hoe profileer je jezelf nu eigenlijk als thoughtleader? En welke fouten moet je niet maken? Bij deze 5 do's en don'ts op een rijtje.

 

Do:

1.            Ga de discussie aan. Zend niet alleen berichten vanuit je eigen account, maar reageer ook op anderen en beantwoord vragen. Het heet niet voor niks "Social Media", laat dus vooral je sociale kant zien. Hierdoor krijgt je bedrijf een gezicht en krijg je sterkere banden met volgers.

2.            Deel interessante content. Niet alleen van jezelf, maar ook van anderen. Houd hiervoor bijvoorbeeld de 10-4-1 regel aan: 10 keer content van anderen, 4 keer van je eigen bedrijf en 1 landingspagina van jouw bedrijf. Door goed te kijken wat er bij je doelgroep speelt stimuleer je ook meteen het delen van jouw content. En door het in die ratio te doen kom je niet meteen arrogant over.

3.            Bouw een waardevol netwerk op. Zorg dat je volgers en connecties op Social Media ook echt waardevol zijn voor jouw bedrijf. Je kunt beter een waardevol netwerk met 100 connecties hebben, dan 1000 connecties die helemaal niet relevant zijn. Het gaat uiteindelijk om het aantal leads en klanten dat eruit komt, niet om hoeveel connecties je hebt.

4.            Stel vragen aan je netwerk. Dit is een andere manier om het gesprek aan te gaan en je komt zo meteen te weten wat er speelt onder je volgers. Als je dan ook nog de goede hashtags gebruikt kun je de antwoorden op dergelijke vragen goed in de gaten houden. Ook kun je een "Ask Me Anything"-event houden waarin je een open gesprek aangaat en vragen van je publiek beantwoordt.

5.            Stel doelen en een strategie op. Dit geldt voor bedrijfspagina's, maar kun je zeker ook inzetten voor jouw eigen zakelijke accounts. Door dit te doen krijg je een consistente beleving van je volgers. Als je weet wat je met je berichten wilt bereiken dan kun je de middelen daarop afstemmen.

Don't:

1.            Deel niet al je negatieve gedachten en meningen via Social Media. Hoe grappig je er ook mee denkt te zijn, je volgers worden er moe van en vinden je een zeurpiet. Een killer voor je imago dus!

2.            Maak geen spelfouten in je berichtjes. Zo kom je meteen onprofessioneel over. Ik weet dat de ene persoon hier meer waarde aan hecht dan de ander, maar persoonlijk knap ik er meteen op af en ik weet dat veel anderen dat ook hebben. Als een potentiële opdrachtgever, klant, of werkgever dat ook heeft, dan heb je dus meteen je kans verkeken.

3.            Deel niet de huis tuin en keuken bezigheden via je professionele accounts. Houd de accounts die je zakelijk gebruikt gescheiden van je privé accounts. Zo heb ik er zelf voor gekozen om mijn Facebook privé te houden en LinkedIn, Google+ en Twitter als zakelijk te gebruiken. Ook heb ik een tweede Twitter account voor privé gebruik. Je zakelijke artikelen delen v ia je privé accounts mag natuurlijk altijd. Zo zien je vrienden ook waar jij je dagelijks mee bezig houdt.

4.            Focus niet op maar 1 platform. Zorg dat je op meerdere Social Media platformen te vinden bent, zodat je jouw bereik vergroot. Zorg wel dat deze platformen aansluiten bij jouw business doelen. LinkedIn is bijvoorbeeld meer geschikt voor B2B doeleinden en Facebook meer voor B2C doelen. Bedenk dus goed welke belangrijk zijn voor jouw bedrijf en zorg voor een krachtige mix.

5.            Spam niet je volgers. Het is prima om een Tweet een paar keer te herhalen in een week tijd, maar don't over do it. Het irriteert je volgers als zij elk uur eenzelfde Tweet van jou te zien krijgen. Vooral andere Social Media platformen waar gebruikers vrijwel elke status te zien krijgen zijn niet geschikt om dezelfde content meerder keren te delen. Pas hiermee op dus!

Heb je iets aan deze tips gehad? Of heb je zelf nog tips die je wilt delen? Laat het mij weten in een reactie!

 
Categorie Marketing Advies