Een beetje MKB-ondernemer heeft wel een Facebook fanpage of een bedrijfsprofiel op LinkedIn en wacht dan in spanning af of 'ie gevonden wordt in het sociale landschap. Maar hoe zit het eigenlijk met de good-old digitale nieuwsbrief? E-mail marketing lijkt in de socialmedia-flow het ondergeschoven kindje. Dat verdient het niet; een uitgekiende en uitnodigende strategie doet wonderen.

email-marketing-1Om met een slecht voorbeeld te beginnen: een start-up die nog maar net een bètaversie van z'n product lanceerde, is mij nu al als klant kwijt. Ik kreeg een futloze mail met als aanhef: Beste Jan-Willem. Pardon? Ze noemen me toch echt al jarenlang Carl. Vervolgens werd ik verblijd met de boodschap dat de bètaversie nu beschikbaar is voor 500 gebruikers. Helaas zit ik daar niet bij - er zijn nog 775 wachtenden voor mij. Einde boodschap. Daarom ook einde van mijn belangstelling, want een bedrijf dat z'n e-mail marketing zo slecht op orde heeft, verdient mij niet als klant.

Maar dan een prima case: een kleine reisorganisatie die mij eens per week, altijd op dezelfde dag en tijdstip, blij maakt met een prachtig opgemaakte nieuwsbrief waarin steeds drie bestemmingen worden uitgelicht die precies passen bij mijn voorkeuren. Nooit opdringerig, altijd fris en vrolijk en met aanbiedingen die likkebaardend aantrekkelijk zijn. Ik heb inmiddels geboekt en weet zeker dat ik ter plekke hetzelfde lekkere gevoel krijg als mij wordt beloofd in de nieuwsbrief.

Veel ondernemers zijn de laatste jaren zo overspoeld met nieuwe kanalen dat ze de klantenbinding via 'ouderwetse' e-mail marketing vergeten. Terwijl dat toch echt nog het meest rendabele digitale medium blijft. Gemiddeld worden gerichte mails in Nederland geopend door ruim 40% van de ontvangers, zeker wanneer om het kleinere doelgroepen gaat. En e-mails met een relevante boodschap leveren zelfs tot 18% meer omzet op (bron: Marketingfacts, april 2014)!

Drie tips om ook uw omzet nieuw leven in te blazen met e-mail marketing:

1. Breng uw database op orde
Zorg dat uw bestand met e-mailadressen van klanten en prospects actueel is. Er zijn genoeg online tools beschikbaar die daarbij een handje helpen. Maak desnoods meerdere bestanden met specifieke klantgroepen, zodat u altijd in de juiste vijver vist.

2. Verstuur zo regelmatig mogelijk
Analyseer goed op welke dagen en tijdstippen uw mails de hoogste openings- en klikratio hebben. Pas daarop de strategie aan en zorg er ook voor dat er niet teveel tijd zit tussen de edities. Een paar keer per jaar een nieuwsbrief verzenden is verloren energie.

3. Bied iets bijzonders aan
Een klakkeloze opsomming van uw producten of diensten, of uitsluitend 'zendende' onderwerpen leveren nauwelijks iets op. Zorg voor tenminste één bijzondere aanbieding of een call-to-action die de concurrentie het nakijken geeft.

U leest met gefronste wenkbrauwen omdat u geen tijd of kennis heeft? Laat het dan over aan specialisten, zolang u maar de regie houdt over uw boodschap en branding. Een slimme e-mailstrategie levert altijd meer op dan het kost!

 
Categorie Marketing Advies