Als (inbound) marketeer weet je als geen ander dat bloggen een kosteneffectieve manier is om meer relevant verkeer naar je website te genereren. Het nut van een corporate blog is dus wel duidelijk, maar hoe moet je hiermee beginnen? En welke eisen heeft een blog bijvoorbeeld?

In dit artikel geef ik handige richtlijnen om te starten met een corporate blog.

1.    Werk met vaste elementen
Een blogartikel heeft een goede structuur nodig en bestaat uit vaste elementen. Pamela Seiple geeft aan dat een effectief blogartikel de onderstaande zes 'anatomische' elementen bevat:

  • ­   Pakkende titel
  • ­   Interne links naar landingspagina's en andere blogs
  • ­   Een banner/call to action boven of aan de zijkant van het blog (persoonlijk vind ik dit te overheersend)
  • ­   Share buttons
  • ­   Call to action aan het einde van het blog
  • ­   Relevante content

corporate blog

 

2.    Zorg dat je de software (CMS) begrijpt

Zorg ervoor dat je alle kneepjes van jouw software (CMS) onder de knie hebt. Als je begrijpt hoe alles werkt, weet je zeker dat jouw blogartikelen er zo goed mogelijk uitzien. Besteed hier de nodigde tijd aan. Op die manier kom je erachter hoe je een artikel goed kunt opmaken en een afbeelding, video of podcast kunt toevoegen.

Of je nou met de software WordPress, HubSpot, Tumblr of Posterous werkt, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van functies en nieuwe versies. Als je de technische kant van het bloggen ingewikkeld vindt, schakel hier dan hulp voor in.

3.    Werk met blog categorieën

Het is belangrijk om duidelijke blog categorieën vast te stellen. Zo weet je zeker dat je schrijft over onderwerpen binnen jouw vakgebied en bied je de lezers een makkelijke navigatie. Vaak zijn lezers namelijk niet geïnteresseerd in alle blogonderwerpen en zoeken ze specifieke informatie. Maak het voor de lezer gemakkelijk en zorg daarom voor duidelijke blog categorieën. HubSpot heeft het blog kortgeleden opgesplitst in twee blogpagina's: Marketing en Sales, onder deze pagina's vind je weer subcategorieën.

4.    Houd een blog planning bij

Om goed overzicht te houden, is het handig om gebruik te maken van een blog planning. Hierin houd je bij wanneer welk blog gepubliceerd moet worden. Op die manier heb je altijd goed overzicht. Een blog planning, ofwel editorial calendar, kun je prima maken met behulp van een Excelsheet. Voor elk blog registreer je dan onder andere de status, de publicatiedatum, de auteur, de titel, de keyword(s), de categorie en de CTA.

 

Heb jij als marketeer al ervaring met het opzetten van een corporate blog. Ik hoor graag je reactie!

Wil je meer weten over Content Marketing? Download dan onze gratis whitepaper!
 
Categorie Marketing Advies