10558111_s,nieuwe ideeën, nieuwe klantenU merkt misschien dat het allemaal wat terugloopt. Zonder somber te worden,
denkt u misschien wel eens dat het nooit meer goedkomt met de handel.

Daar bent u dan in ieder geval niet de enige in.

Laat ik om mijn tips in te leiden even wat gedachtespinsels met u delen:

  • een bedrijf dat alleen maar de olie van uw auto ververst
  • een bedrijf dat alleen maar koffie aan huis bezorgt in 25 kilo verpakking door fietskoeriers
  • een frisdrankje tegen hoofdpijn
  • een app waarmee u door heel het land kunt liften
  • melk in een conservenblik
  • [hier uw idee]

Het zijn geen nieuwe principes, maar combinaties van bestaande zaken die nieuwe kansen en nieuwe klanten kunnen opleveren.
Ik heb niet alle ideeën gechecked, maar ik weet tenminste dat er in sommige landen al 'olieverversbedrijven' zijn.

Maar nu over u.

De economische situatie verbetert hopelijk. Maar de verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen. Of u moet
zich verheugen op een half procentje erbij.

Natuurlijk heeft u wel eens nagedacht

over hoe u het tij kunt keren. En als u het lastig vindt om daar goede ideeën voor op papier te krijgen, heeft u
ongetwijfeld iets aan de tips in mijn artikel.

Ik ben van mening dat een online marketing bureau haar klanten moet helpen met het geven van ideeën. En ik
ben ervan overtuigd dat bedrijven er goed aan doen om marketing bureau's zo nu en dan uit te nodigen om
ideeën te ontwikkelen voor nieuwe business. Want

nieuwe business en nieuwe klanten

heeft ieder bedrijf nodig.

Maar waar begint u?

Nou. Dichtbij. Heel dichtbij.

Bij uw medewerkers bijvoorbeeld. Uw medewerkers zien en weten waarschijnlijk veel meer van de markt, dan
u benut.

U zou deze kennis kunnen gebruiken om nieuwe kansen in de markt te ontdekken die uiteindelijk leidt tot een betere
marktpositie én tot meer business.

Uiteraard is het geen goed idee om als een olifant door een porseleinkast nieuwe ideeën uit de organisatie op te halen.
De kans is groot dat uw medewerkers verbaast zijn en als ze merken dat het merendeel van de ideeën die ze hebben niet
kunnen of niet worden uitgevoerd, zullen ze het waarschijnlijk bij die ene keer laten.

Dit pleit dus voor

een systeem.

U kunt bijvoorbeeld op regelmatige basis creatieve sessies inplannen. De ideeën die daar worden opgedaan worden
allemaal geregistreerd.

Om de medewerkers die goede ideeën hebben te belonen en te erkennen, kunt u deze met de rest van het bedrijf delen,
en aangeven welke stappen er met de ideeën worden ondernomen.

Een leuk idee is misschien zelfs om voor het idee dat tot uitvoer komt en resultaat oplevert, een beloning uit te keren.
De kans is dan groot dat die creatieve medewerker wordt gestimuleerd om te blijven komen met knettergoede ideeën.

Ietsje verder, maar niet al te ver

kijkend, zien we de bedrijven en relaties om u heen. Ook zij kennen de markt en hebben ongetwijfeld goede ideeën voor u.
Zoals zoveel in het leven, is het hier ook geen kwestie van een mailtje de deur uitsturen en de goede ideeën opvangen.

Bouwen aan uw netwerk en relaties is van essentieel belang om die relaties goede ideeën over nieuwe kansen en business
met u te laten delen. Misschien denkt u hierbij ook wel aan een bepaald systeem dat ervoor zorgt dat u gegarandeerd wordt
voorzien van uitdagende en frisse zienswijzen.

Zoals gezegd

kunnen marketing bureau's ook een uitstekende rol vervullen in het vinden van nieuwe business. Ik pak er even een quote
bij van een klant die onlangs met mij een brainstormsessie hield. Het onderwerp; meer klanten vinden.

Ik was al een tijd aan het dubben over de marketing en onze niche. We hadden al bureau's ingeschakeld om online
dingen te doen maar waar we steeds achterkwamen is dat we veel leergeld hebben betaald voor iets wat niet werkte.
Dit kwam zoals ik dat nu zie, door een verkeerde volgorde. Ik leerde Nils kennen en na een intakegesprek, dat op zich
al nuttig was, voelde het goed, iets wat belangrijk is.

We hebben een brainstormsessie gehouden waarin Nils goede en scherpe vragen stelde. Daardoor ga je écht nadenken
over wat je nu wil. Je niche, je boodschap. Maar ook hoe je dat kan en gaat realiseren. En dat is voor mij door de marketing
goed op te bouwen en de tijd ervoor te nemen. Zodoende denk ik een een constante stroom van klanten en geld te
kunnen genereren. Voor mijn gevoel ben ik verder gekomen dan dat ik alleen had gekunt. Ik kan Web Oppep echt
aanbevelen als je even 'vast' zit.

Bovenstaande klant

is nu bezig met het toetsen van de haalbaarheid, en het ontwikkelen van zijn dienst volgens de gezamenlijk bedachte propositie.

Het geeft in ieder geval aan dat bedrijven erkennen dat ideeën niet alleen maar leuk, vermakelijk of interessant zijn, maar

een keiharde behoefte kunnen zijn omdat het een onmisbare schakel is in het verkrijgen van business. De tips die ik
hieronder geef, worden daarom dus vooraf gegaan aan het praktische nut van marketing bureau's;

ze kunnen u namelijk helpen met:

  • marktonderzoek
  • concurrentie-analyse
  • creatieve product/ marktcombinaties
  • een idee een gezicht en een gevoel te geven

Hoewel u dat misschien denkt, is dit artikel is geen pleidooi voor mijn eigen business. - Wat niet inhoud dat u mij niet mag
bellen ;-)
- Mijn doel is om u inspiratie en tips te bieden en u juist niet afhankelijk te maken van derden. Omdat ik geloof dat u

ook zelf tot ideeën kunt komen.

Er zijn diverse factoren of componenten die u kunt benoemen in de wereld om u heen waar u nieuwe kansen voor kunt bedenken.
Ik raad het u echter niet aan om dat NU te doen. Wat wél leuk is om te doen, is om te kijken of u aan de hand van onderstaande

verticale marketing componenten nieuwe ideeën kunt bedenken. Deze zijn weliswaar meer geschikt voor producten dan
diensten, maar hoe dan ook kunnen ze u op ideeën brengen:

Modulatie

Het moduleren van uw product of dienst is het daadwerkelijk aanpassen van de inhoud of samenstelling ervan. Denkt u
bijvoorbeeld aan het weglaten van een component in een computer, of het toevoegen van een ingrediënt in een koekje.

Hoeveelheid

In het begin van mijn artikel probeerde ik u te laten voorstellen wat voor impact het heeft als een fietskoerier met 25 kilo
koffie bij u voor de deur staat. Het is gewoon koffie. Maar wel zo anders dat u hiermee kunt opvallen, hiermee kunt voorzien
in een behoefte om te besparen, hiermee kunt voorzien in een behoefte om het milieu minder te belasten bij het transporteren
en produceren. Kortom, hoeveelheid.

Verpakking

Dit ligt deels in het verlengde van hoeveelheid. Maar ook door de hoeveelheid hetzelfde te houden, kunt u de verpakking veranderen.
Bij diensten overigens wel meer een uitdaging. Bijvoorbeeld; melk in een conservenblik.

Ontwerp

Zoveel mensen, zoveel wensen. En smaken. Het ligt dus voor de hand dat wanneer u uw dienst of product een totaal ander 'uiterlijk' /
gevoel geeft, dat dit een andere - lees: nieuwe - doelgroep aanspreekt. In de mobiele telefoonmarkt werkt dit bijvoorbeeld goed.

Extra's

U kunt misschien wel zaken bedenken die uw klanten willen hebben als ze gebruik maken van uw dienst of product. Zelf ben ik
altijd aangenaam verrast als ik merk dat een restaurant standaard slagroom bij de koffie serveert. Jammer dat ik zwart drink, maar dat terzijde.

Minder moeite voor de klant

Voor webwinkels is dit een uitdaging, maar kunt u met uw dienst of product nog dichter bij uw klant komen? Kunt u uw diensten /
producten op andere plaatsen aanbieden? Uw dienst af te nemen bij een tankstation? Of in een restaurant?

Betere ideeën

kunt u krijgen door nog anders te denken. Dat is om elementen en/of producten te combineren. Dit principe is gebaseerd op
laterale marketing.

  • Denkt u bijvoorbeeld eens aan frisdrank + medicijn. Hier zou een frisdrankje tegen hoofdpijn uit kunnen komen.
  • Of 'drive through' + auto onderhoud. Hier zou een bedrijf uit kunnen komen dat alleen maar uw olie ververst. En deze bestaan.
  • Wat dacht u van evenementen snack + barbeque. Dan krijgt u 'Grill'nSmoke', een klant van Web Opppep.
  • Of wat dacht u van aanbiedingen + sportkleding. Dan kunt u 'Hardloopaanbiedingen' krijgen, een trouw lezer van onze nieuwsbrief.

Kortom; een onbeperkte mogelijkheid om ideeën te genereren.

Misschien heeft u inmiddels door bovenstaande tips al ideeën gekregen. Of nog leuker, misschien wilt u eens wat ideeën
verzinnen voor een internet marketing bureau, zoals de onze?

We horen het graag. In ieder geval veel succes met nadenken.

Nils Meijer | Web Oppepper