De wereld kleiner? Dat klinkt heel raar als je kijkt naar alle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Stefan Schuyleman-Google-zoekenMaar toch is het zo dat de relevantie van lokale zaken zoals nieuws, bedrijven, producten en kennis weer gaat toenemen. Hoe zit dat in elkaar en wat doen deze zaken voor je Google vindbaarheid (SEO)? In hoeverre is er een relatie tussen jouw locatie als bedrijf en je positie in de Google zoekresultaten?

Relevantie van geografie voor online.

Je locatie is heel erg relevant voor je, het heeft immers geen zin om voor zaken van beperkte waarde of belang naar het andere eind van de wereld te gaan als ze dichtbij verkrijgbaar zijn. Dat is maatschappelijk- en milieu-technisch in feite onverantwoord, en dit begint zeker ook weer door te sijpelen op internet. Hoewel op internet afstand geen rol speelt, zijn er toch redenen om lokaal te willen betrekken wat je nodig hebt, of dit nou diensten zijn of producten. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld het willen zien van de leverancier, het willen voelen van de producten of het snel willen hebben. Nee, niet iedere shop heeft next day delivery en sommige producten of diensten met een hogere betrokkenheid of waarde worden hoofdzakelijk offline gekocht. En dat is toch steeds meer in de buurt.

Vertrouwen en social media.

Voor mijn gevoel wordt prijs weer iets minder belangrijk dan het is geweest in een tijd waar kosten leidend leken in alle aankopen. Nee, niet onbelangrijk, maar we komen wellicht weer in een richting waarbij vertrouwen en service een meerprijs mogen hebben in plaats van het puur op de prijs sturen door inkopers.

facebook marketing Stefan Schuyleman

wat doen social media voor je lokale vindbaarheid?

Je ziet dit ook bij sommige aanbestedingen dat niet de prijs alleen leidend is, maar dat service en historie en cost of ownership ook een rol hebben. Dit is in mijn visie ook economisch een goede ontwikkeling, omdat er meer naar het proces van een bedrijf en relatie gekeken wordt en er dus gezonder gewerkt wordt aan een lange termijnrelatie.

Maar hoe kom je nu aan dit vertrouwen? Een deel zit in aanbeveling van iemand die je kent. Dit kan face-to-face zijn of vanuit de diverse social media, de nieuwe reclame. Dat is een claim die niet vanuit commercie wordt gemaakt en dat geeft veel meer vertrouwen. Een ander deel is een positief Social media imago / goede invloedssfeer.

Google, lokaal en sociaal.

En laat Google nu net de twee bovenstaande zaken verenigen in de nieuwe zoekalgorithmes waar het gros van de mensen gebruik van maakt. Je locatie ten opzichte van die van de aanbieder (als die hem bekendmaakt en actief gebruikt in zijn SEO strategie) heeft grote invloed op de zoekresultaten. In andere, maar niet duidelijke mate, geldt dat ook voor de sociale relevantie van een website. Als je vrienden een online sociaal verband ermee hebben zal hij bij jou ook hoger komen, al is dat een wat grijzer gebied. Dus als jij lokaal relevant bent zul je makkelijker hoger komen in de zoekmachine ten opzichte van landelijke partijen. Dat is ook wel eens leuk dat massa niet meer alléén bepalend is voor je succes.

Ben je als bedrijf ook benieuwd hoe je door inzet van je lokaliteit en vertrouwen meer succes kunt halen op internet? Spendeer daar dan met mij in een afspraak eens een uurtje aan. Dit geldt voor zowel B-to-C als B-to-B bedrijven, de systematiek wijkt niet echt af. Een goede strategie en consistente inzet van je kennis en kunde levert je online een duurzaam onderscheidend vermogen op. En willen we dat niet allemaal?
 
Categorie Marketing Advies