presentatie van de heilige graal

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 

Het is proefwerkweek.

De laatste loodjes voor m’n oudste zoon in de 2e klas.

Tijdens het leren van z’n geschiedenistoets over imperialisme roept hij ineens:
“Oh mam, dit is écht erg, wil je het horen?”

In de 19e eeuw werden mensen op grond van hun ras ongelijk behandeld.
Dat ging soms erg ver, zoals bij de Indiase bediende van een Engelse ambtenaar.
Deze bediende zag een giftige slang, gaf de Engelsman een duw en redde daarmee zijn leven.
Toch kreeg hij straf omdat hij een Europeaan had aangeraakt.

Je brein heeft haakjes nodig

Het verhaal over de bediende blijft hangen. En het roept een emotie op bij mijn zoon.
Het is voor hem een haakje waaraan hij de andere (meer feitelijke) informatie over
het imperialisme ophangt.

Ons brein onthoudt verhalen beter dan losse informatie

Vooral verhalen die een emotie oproepen. Het is daarom de moeite waard om van logische informatie
een verhaal te maken in je presentatie.

"Ja, ja, dat kun je wel gemakkelijk zeggen, maar ik moet gewoon de jaarcijfers presenteren
of over de uitkomsten van een onderzoek vertellen.
Daar valt toch geen verhaal van te maken?”

Zeker wel.

Eén van de meest toegepaste verhaalstructuren is ‘de reis van de held’

Het gaat over een held die op zijn reis obstakels tegenkomt en moet overwinnen.
Hij trotseert gevaar, tegenwerking, vijanden en slaat onbekende wegen in.
Vaak helpt een mentor hem in zijn zoektocht naar het uiteindelijk doel: de heilige graal.

Door de reis maakt de held een verandering door. Hij gebruikt doorzettingsvermogen
en moed om gevaren te trotseren en z’n doel te bereiken.

De reis van de held is een universeel verhaal

Ieder mens komt in zijn leven voor keuzes te staan, moet hindernissen nemen
en laat soms het bekende achter voor het onbekende. Maar ook bedrijven en organisaties
staan geregeld voor uitdagingen en hebben te maken met veranderde omstandigheden.

We herkennen allemaal deze verhaalstructuur, daarom is het zo'n krachtig middel
om je boodschap over te brengen in zakelijke presentaties.

Kijk hoe Steve Jobs in zijn presentatie de reis van de held gebruikt om een einde te maken
aan de vete tussen Apple en Microsoft.

Hij overwint dat obstakel door met zijn ‘vijand’ samen te werken. En vraagt zijn publiek te doen
wat hij zelf ook gedaan heeft: de strijdbijl begraven (van 7.00 – 8.40 min).

In haar boek boek ‘Storytelling in 12 stappen, op reis met de held’ geeft Mieke Bouma
praktische handvatten voor de opbouw van een verhaal met deze structuur.

 
Categorie Marketing Advies