De iBeacon verovert terrein, en da's een mooie ontwikkeling. Het is een betaalbare en vernuftige manier om de klant te helpen én beter te leren kennen. Nu ook easyJet op een paar luchthavens experimenteert, de gemeente Rotterdam een lokaal iBeacon-project start en in Amsterdam 17 winkeliers de handen op elkaar krijgen voor deze technologie, lijkt het pleit langzaam te winnen.

ibeaconsiBeacons zijn feitelijk niets meer dan kleine, goedkope Bluetooth-zendertjes die op elke denkbare plek kunnen worden geplaatst: aan het plafond, achter een winkeldisplay of in een productschap. Zodra de iBeacon ontdekt dat iemand met een iPhone of Android-telefoon in de buurt is, kan het een bericht uitzenden naar deze consument. Denk aan een speciale aanbieding, een begroeting, toegangscontrole, indoor-navigatie of zelfs contactdoos betalen. Tot dusver moet nog een app van de winkel of organisatie worden gedownload om de berichten te ontvangen, maar naar verwachting is dat op termijn niet meer nodig.

Honderd euro
Aan de investering hoeft het niet te liggen: een set van drie iBeacons kost nog geen honderd euro, en sommige retailers kunnen er voor nog minder zelfs een speciaal in elkaar laten zetten. Ook het bereik is beter dan de al wat oudere NFC-technologie (Near Field Communication): iBeacons bereiken een afstand van gemiddeld vijftig meter.

Qualcomm-Gimbal-teaser-002Klantgedrag
Maar het meest interessante voordeel van de iBeacon is dat het gedrag van consumenten goed in kaart kan worden gebracht. Wat zijn de looppaden in een winkel, hoe wordt er gereageerd op push notificaties rond aanbiedingen, en wie ís die klant eigenlijk? Dat roept natuurlijk vragen op over privacy, maar de ervaring leert dat consumenten best informatie willen afstaan zolang het voordeel maar groot genoeg is.

Uw kansen op een rij:

  • U valt zich geen buil aan de investering, zelfs niet aan die van het maken van een eenvoudige smartphone-app;
  • Wanneer u uw klanten goed informeert over de voordelen van de app, ontdekt u snel hoe zij dit in de praktijk oppakken en kunt u uw strategie hierop aanpassen;
  • U komt stap voor stap achter de identiteit en het gedrag van klantgroepen in uw onderneming;
  • U biedt extra service met bijvoorbeeld de beste looproutes, of een aardige begroeting bij binnenkomst;
  • Met de juiste content en voordelen maakt u van uw klant een ambassadeur.

Meer weten over iBeacons en hoe u deze kunt toepassen? Mail voor aanvullende informatie.

 
Categorie Marketing Advies