De heilige graal op internet is: Het hebben van veel bezoekers die gratis via Google bij je komen op de relevante zoektermen en die vervolgens bij jou op de site actie ondernemen op een manier die waarde oplevert. Dit is echter voor de meesten van ons niet direct de realiteit, zeker niet met een nieuwe website, die nog in de wachtkamer staat bij Google.

Het hoger krijgen van een site in de relevante zoekresultaten vraagt tijd, goede techniek, kwalitatieve en relevante content en een slimme methode van verspreiding buiten de site (linkbuilding).

Maar wat kun je dan wel betrekkelijk makkelijk doen om hoger te komen in zoekresultaten en je vindbaarheid te vergroten?

1: Gebruik LinkedIn als linkpagina.

linkbuilding door LinkedIN

zo benut je de contactgegevens als relevante links naar je website.

De meesten van jullie hebben een profiel op LinkedIN. Hebben jullie als eens goed gekeken bij de contact gegevens?

Daar staat bijvoorbeeld het vak "website". Als je daar bij het bewerken van je profiel kiest voor "ander" dan kun je maar liefst 3 website adressen invoeren. Zo zie je in het plaatje nu bij mij dat ik 3 verschillende termen nu gebruik (relevante zoektermen) en die voor Google koppel aan een webadres. Twee daarvan de bedrijfssite op verschillende termen en eentje naar het crowdfunding platform. Dit kan iedereen doen, kost niets en is snel en zinvol, want LinkedIN is een belangrijke site.

2: meld je bedrijf en webadres aan bij B9.nl

B9.nl is een soort bedrijvenindex waar je zelf je bedrijf kunt aanmelden. in tegenstelling tot heel veel zinloze indexen in deze wereld, heeft deze nog wel een nut, al is het net zoals de meeste andere links niet hard meetbaar.  Vul wel gewoon alle gegevens in, inclusief contactpersoon, en wacht geduldig totdat je verwerkt wordt.

3: Zorg voor relevante categorieën op je site:

Veel sites kennen een menu structuur die gebaseerd is op heel algemene termen: Home, Over ons, Diensten, Producten, Contact bijvoorbeeld. En de titels van de onderliggende pagina's zijn hetzelfde. Wat vertel je dan aan Google wat je doet? Niets. Google wil dat je vertelt waarom je iets toevoegt aan het internet en voorgaande structuur doet dat niet. Als je nu als accountantskantoor een indeling van je site hebt en je begin met "ons accountantskantoor" ipv "over ons", en de tweede is "boekhouding" en de derde is "fiscaal advies" en de volgende "jaarverslagen" dan ga je een betere kant uit. En zelfs al is je menu niet zo lang, dan kun je nog de pagina's wel zo noemen. Op die pagina's ga je klantgericht je verhaal uitleggen, en let erop, dat je informatief bent en niet in commerciële algemeenheden vervalt. Daar heeft een bezoeker niets aan en Google ook niet. Doe dat dan ook niet en laat je tekst nakijken door een ervaren specialist.

4: Maak een Google+ company page aan.aanmaken Google Plus company page

Iedereen met een gmailadres (wat je vaak al hebt voor Google Analytics) heeft een persoonlijk profiel, automatisch. Log in op Google met je account en ga naar plus.google.com. Daar kun je linksboven in de "dropdown" kiezen voor Pagina's, waar je vervolgens een bedrijfspagina kunt aanmaken als je die nog niet hebt. In dat bedrijfsprofiel geef je alle relevante gegevens op van je bedrijf, inclusief de diensten en producten die je levert, inclusief je verzorgingsgebied, maar zeker ook welke behoeften je vervult voor je klanten. Google+ is zo'n beetje het snelst gezien / geïndexeerd door Google, dus dit voegt wat toe. Als je nieuws hebt, dat je snel vindbaar wilt hebben zoals een persbericht of een nieuw product of dienst, dan loont het ook om dit op deze pagina te zetten. Overigens kun je hier ook je YouTube kanaal aan koppelen en foto's erin zetten, die betrekking hebben op je bedrijf of dienst.

5: Doorposten van blogs/nieuws

Doorposten op LinkedIn

een voorbeeld van een post op Linkedin

Post nieuws van je blog/nieuwspagina van je site door als URL (webadres) op twitter, facebook, LinkedIn en GooglePlus.  Dit zorgt, naast wat extra verwijzend verkeer, ook voor zinvolle linkjes op termijn. Sociale waarde wordt ook steeds belangrijker, dus als je delen van je site kopieert in bijvoorbeeld LinkedIn, dan geeft dat weer wat extra SEO krachtvoer. Zeker als je er nog een extra persoonlijke tekstje toevoegt (denk eraan, SOCIAL media dus altijd persoonlijke noot erbij, niet blind doorzetten) verhoogt het de kans op "social sharing" en geeft dus weer extra waarde.

Dit zijn enkele dingen die je min of meer makkelijk zou moeten kunnen doen en die bijdragen tot een betere vindbaarheid van je website in Google. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die van belang zijn, en wellicht kun je niet al het bovenstaande beïnvloeden. Als je meer wil weten over hoe je zelf invloed kunt hebben op je vindbaarheid en hoe je een autoriteit kunt worden op jouw werkveld, maak dan een afspraak met me. Dan heb je snel een idee wat belangrijk is voor jouw resultaat op internet.
 
Categorie Marketing Advies