Het werven van klanten is voor de meeste ondernemers niet het meest favoriete klusje. Toch is acquisitie wel noodzakelijk om voldoende inkomsten binnen te krijgen en zo het voortbestaan van je onderneming te kunnen garanderen. Als ondernemer is het dan ook van groot belang dat je altijd vooruit blijft kijken en op vaste momenten tijd vrijmaakt voor acquisitie, ook als je op dat moment wel voldoende inkomsten hebt. Door te netwerken, social media in te zetten en nieuwsbrieven te versturen kun je nieuwe opdrachtgevers vinden en het contact onderhouden met je bestaande klanten.

Tip 1: Netwerken

Door te netwerken kun je nieuwe contacten leggen en bestaande contacten onderhouden, bijvoorbeeld met (potentiële) klanten, opdrachtgevers of andere ondernemers. Waar je dit het beste kunt doen, hangt natuurlijk onder meer af van de diensten en/of producten die je aanbiedt. Van informele vrijdagmiddagborrels tot een seminar gericht op jouw niche: trek eens de stoute schoenen aan, neem je visitekaartjes mee en ga op pad! Vergeet niet om een pakkende elevator pitch klaar te hebben, zodat je binnen een minuut kunt uitleggen wie jij bent, wat jij te bieden hebt en waarom dat zo relevant is voor de ander. Bij netwerken gaat het niet alleen om het werven van nieuwe klanten, maar kun je ook denken aan het aangaan van een samenwerking met andere ondernemers en vakgenoten.

Tip 2: Het inzetten van social media

Social media zijn haast niet meer weg te denken uit het alledaagse leven en worden dan ook steeds belangrijker voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Uiteraard houdt het niet op bij het aanmaken van een account of pagina: daarna begint het echte werk pas! Gebruik social media niet (alleen) voor het promoten van je producten of diensten, want eerlijk is eerlijk: daar zit je zelf ook niet op te wachten als je Facebook opent, toch? Probeer daarom leuke content aan te bieden in de vorm van nieuwtjes, tips, foto’s en video’s. Zo bouw je een band op met je volgers en daar zitten je (potentiële) klanten of opdrachtgevers tussen! Daarnaast kun je social media gebruiken voor webcare door in gesprek te gaan met je volgers, ook als daar negatieve reacties tussen zitten.

Social media tips:

  • Gebruik LinkedIn om het contact weer eens aan te halen met een oude klant of opdrachtgever. Dan zit je weer vers in zijn of haar geheugen en is de kans groter dat er aan jou gedacht wordt bij een nieuwe opdracht. Je kunt hier ook actief deelnemen aan relevante (discussie-)groepen.
  • Op Facebook kun je eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken voor jouw onderneming, product of dienst. Je pagina is automatisch openbaar en kan zo worden geïndexeerd door zoekmachines – iets dat weer een positief effect heeft op je vindbaarheid in Google!
  • Ga op Twitter actief op zoek naar potentiële klanten, opdrachtgevers of vakgenoten om te volgen of te retweeten. Grote kans dat zij ook jouw account zullen volgen – mits je duidelijk in je biografie hebt aangegeven wie jij bent en wat je te bieden hebt, natuurlijk! Zorg ook voor een professionele profielfoto.

Tip 3: Het verzenden van een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een goede manier om je bestaande klanten, opdrachtgevers en andere relaties op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in jouw onderneming. Zo zorg je ervoor dat je niet in de vergetelheid raakt en is de kans groter dat een zakelijke relatie als eerste aan jou denkt voor een nieuwe opdracht. Doe dit echter wel met mate en denk goed na over de inhoud van je nieuwsbrief! Wekelijks aanbiedingen of producten rondsturen kan al gauw gezien worden als spam en dat werkt natuurlijk volkomen averechts. Probeer bijvoorbeeld elke maand een nieuwsbrief te versturen met daarin relevante informatie voor je doelgroep – niet alleen over nieuwe producten of diensten, maar wellicht ook over succesvolle afgeronde projecten of ontwikkelingen binnen je branche. Zo zorg je ervoor dat je gezien blijft worden en dat je naam onthouden wordt.