Ik schrok er zelf een beetje van: een trainer die mij aansprak op de kosten van Adobe Connect, dé tool waarmee je als trainer online trainingen kunt geven. Voor een jaarlicentie ben je 436 euro kwijt. Ja, 436 euro is veel geld, maar als een licentie voor een online classroom deel uitmaakt van de bedrijfsmiddelen waarmee jij je inkomsten moet genereren, is dit dan een buitensporig bedrag?

Veel kenniswerkers met specifieke expertise overwegen op dit moment om als zelfstandig trainer aan de slag te gaan. De mogelijkheden om dat 'online' te doen zijn ongekend.
En, niet onbelangrijk, je kunt voor een relatief lage start investering al heel snel aan de slag als online trainer.

Een mooie aanleiding om eens in beeld te brengen wat je nodig hebt om als online trainer een goede start te maken.

Het vakgebied van een online trainer beslaat grofweg drie gebieden:

  1. het trainen, in een virtual classroom, via een online leeromgeving of via e-learning software
  2. het ontwikkelen en het design van je training
  3. het faciliteren, e-moderaten van je training

Dat je expert bent op het gebied waar je trainingen in gaat geven spreekt denk ik voor zich. En natuurlijk moet een online trainer ook aan marketing doen, en allerlei andere zaken die bij het ondernemerschap horen, maar die laat ik hier even buiten beschouwing.

1. Voor het eerste gebied , het online trainen, kun je gebruik maken van:

  • Virtual classroom software ( Adobe Connect, Webex, afhankelijk van het aantal deelnemers rond de 400-600 euro per jaar ) waarmee je hele interactieve online trainingen kunt geven.
  • Een online leeromgeving, dit kan een wordpress website zijn met een membership  plugin, zeg maar totaal, domeinnaam, hosting, plugins, zo’n 200 euro voor het eerste jaar. Zo’n site kun je zelf maken, laten bouwen of, hele maal in op dit moment, zelf bouwen met ondersteuning. Reken voor het laatste op 1000 euro, dan zit je in elk geval goed.
  • Een e-learning omgeving, er zijn veel leveranciers van e-learning software, en over het algemeen kun je hier zelf in gaan ontwikkelen, en ga je pas per deelnemer betalen als je een product verkoopt.

2. Het ontwikkelen en design van je training

  • Tijd is je belangrijkste kostenpost, dit is niet anders dan bij het ontwikkelen van face to face trainingen

Online trainingen vragen meer op het gebied van video, audio, foto's en plaatjes.

  • Je kunt hiervoor gebruik maken van de diensten van een designer
  • Foto materiaal kun je aanschaffen via diverse sites voor stock foto's of via bijvoorbeeld Flickr
  • Video's kun je laten maken
  • Je kunt gebruik maken van diensten als Fiverr, waar je voor 5$ al iets heel moois kunt laten maken.

Maar je kunt als beginnend online trainer ook zelf je materiaal gaan maken met gratis of redelijke betaalbare tooltjes. Daarvoor kun je gebruik maken van bijvoorbeeld:

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, en als je 250 euro uittrekt voor de aanschaf van een paar online tooltjes én de nodige tijd investeert, kun je heel veel zelf doen.

3. het faciliteren of e-moderaten van je training

Als je trainingen geeft aan groepen, in een virtual classroom, of via een online programma, kun je gebruik maken van verschillende gratis en betaalde mogelijkheden om naast de online lessen een discussie en samenwerkingsplatform op te zetten waardoor, door de interactie tussen deelnemers onderling en tussen trainer en deelnemers een training nog meer aan waarde genereert.

  • besloten Facebook groep
  • besloten linkedin groep
  • Ning, betaalde online community met ontzettend veel mogelijkheden ( vanaf 22 euro per maand)

Ben je er dan? Even een rekensommetje voor een startpakket voor een online trainer:

Een virtual classroom licentie 436 euro
Een online academy   1200 euro
Tooltjes waarmee je je eigen materiaal maakt     250 euro
Facebook groep gratis

En als je dan nog investeert in een opleiding waarin je leert hoe je een echte online trainer wordt, je tools kent, je online trainingen kunt vormgeven en kunt faciliteren zit jij op een start investering van maximaal 5000 euro. Is dat veel geld? Voor je eigen online trainingsbureau?

Voor een nieuwe trainer: hoeveel deelnemers aan een training heb jij nodig om dit bedrag terug te verdienen?

En, werk jij al als als trainer?  Maak zelf maar eens een rekensommetje:

  • Je huurt een locatie,  met een arrangement, drinken, lunch, beamer, flip-over, en misschien zelfs wel een diner of overnachtingen
  • Je maakt reiskosten, met de auto, of met openbaar vervoer
  • Je hebt reistijd, als je in de auto zit, kun je niet werken, dus die tijd moet je meenemen in je berekening. Kun jij al deze tijd en kosten meenemen in het tarief dat jij vraagt aan je opdrachtgever?
  • Materiaal kosten, hand-outs, of misschien zelfs wel een handboek

Als jij je trainingen online gaat geven bespaar je zelf op je reistijd en reiskosten, en, vooral niet vergeten, voor opdrachtgevers is deze besparing ook heel interessant.

Ambieer jij een loopbaan als online trainer en weet je niet hoe je moet beginnen? Bel me gerust om te sparren over de kansen en mogelijkheden.