In zes stappen naar een succesvolle Social Media strategie

Door het opzetten van een goede Social Media strategie voor jouw bedrijf hoef je niet eindeloos te wachten op nieuwe volgers, Retweets of favorites en voorkom je eigenlijk een valse start op social media. In deze blog leg ik uit hoe je in zes stappen dergelijke strategie voor jouw bedrijf opzet.

Stap 1: Onderzoek!

Er wordt ontzettend veel over producten, bedrijven en aankopen gepraat op Social Media, ook door jouw klanten! Potentiele klanten winnen hier vervolgens informatie in over hun toekomstige aankopen. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat er al over jouw product of bedrijf gezegd wordt, zodat je hierop de juiste doelen (stap 2) kiest. Maar wat ga je precies onderzoek?

Doelgroep
Start met een kort onderzoek naar jouw doelgroep. Bepaal op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt, wat ze precies beweegt en wanneer ze online zijn. Op de verschillende kanalen is veel social-data beschikbaar over jouw doelgroep. Interesses, woonplaats, geslacht, leeftijd, en veel meer. Maak gebruik van deze data om jouw doelgroep in kaart te brengen.

Product/bedrijf
Ben je van plan de Social Media kanalen te bestormen met een gevestigde organisatie of product? Dan wordt hier ongetwijfeld al over gepraat! Ga na wat er precies wordt gezegd en door wie. Tweet een bekend persoon over jouw product? Dan wordt hier natuurlijk veel meer waarde aan gehecht dan een tweet van de buurman.

Concurrentie
Heel veel bedrijven vergeten hun concurrenten mee te nemen in het onderzoek. Maar waarom zou je ze links laten liggen? Zij zitten immers al een tijd op Social Media (of niet). Analyseer wie hun fans zijn, wat ze aanbieden en hoe zij omgaan met hun fans. Schroom niet om te leren van jouw concurrenten, als zij het goed doen, waarom zou jij dat niet doen?

TIP: Start op Google met het invoeren van jouw naam + het social media kanaal. Hier zie je precies wat er gezegd wordt. Kom je er niet uit, dan zijn er altijd nog handige tools zoals HowSocialbleTwazzup, Topsy of Social Mention

Stap 2: Doelstellingen

Nadat je in kaart heb gebracht wat er over jouw organisatie, product en concurrenten gezegd wordt op Social Media, is het tijd om jouw doelstelling te bepalen. Social Media zelf mogen geen doel op zich zijn. Social Media moeten onderdeel uitmaken van de marketingstrategie van jouw organisatie. In dat plan staan ook de marketingdoelen die jij je al gesteld hebt. Zorg dat de marketingdoelen overeenkomen met de doelen die jij in jouw Social Media strategie vastlegt.

Wat wil je bereiken?
Een simpele vraag die toch vaak lastig blijkt te beantwoorden. Want wat wil je eigenlijk bereiken? Is dat het verbeteren van jouw merkpositie, wil je directe verkoop genereren of toch betere klantenservice (webcare) verlenen? Veel bedrijven vergeten daarnaast dat Social Media ideale manieren zijn om te innoveren of te co-creëren met fans.

Top 3 meest gestelde social media doelen van Udinga Media klanten zijn:

  1. Naamsbekendheid vergroten
  2. Genereren van leads
  3. Verbeteren van imago

Wanneer heb ik mijn doelstellingen behaald?
Om te bepalen of je op koers ligt om je zojuist gestelde doelstellingen te behalen, moet je jezelf afvragen wanneer deze doelstellingen behaald zijn. Is het doel naamsbekendheid vergroten, dan is het aantal fans en volgers belangrijk om te meten. Is het genereren van leads een van jouw doelen? Dan kun je natuurlijk nagaan hoeveel mensen er via een social media verwijzing informatie hebben opgevraagd. Google Analytics biedt je zelfs de mogelijkheid om de conversie van deze leads bij te houden. Belangrijk in het behalen van dit doel is het aantal keer dat men jouw product of organisatie heeft aanbevolen.

TIP: Social Media helpen je hoger scoren in Google. Deel jouw website of pagina via Social Media en Google indexeert jouw website binnen 1 -2 dagen. Genereert een bepaalde update met een link naar een pagina of blog veel likes, reacties en delers? Dan hecht Google hier nog meer waarde aan en is de kans dat jouw pagina hoger komt te staan vele malen groter!

Stap 3: Bouwen aan jouw fanbase

In stap 1 heb je al jouw doelgroep al kort onderzocht. Je weet nu op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt, wat ze beweegt, wanneer ze online is en misschien weet je al wat ze online allemaal doet.

Als je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, is het belangrijk om te bepalen wat de behoefte van jouw doelgroep is, tegen welke problemen zij aanlopen en welke verwachtingen hebben zij van jou. Vraag je zelf ook af welke middelen jij in huis hebt om deze problemen op te lossen.

Hashtags
Zit jouw doelgroep op Twitter? Maak gebruik van hashtags om te volgen wat jouw doelgroep beweegt. Handige tools zoals Tweetdeck en Hootsuite bieden de mogelijkheid om de hashtags te volgen die de behoefte van jouw klant in kaart kan brengen. Ga vervolgens met ze in gesprek, misschien kan je ze direct wel hulp bieden middels één van jouw producten of diensten.

Doordat jij hiermee laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied, zal je merken dat jouw fanbase gaat groeien met veel meer waardevollere volgers.

TIP: Kom in beeld! Ga jouw doelgroep volgen, zodat ze weten dat jij actief bent op Twitter.

Stap 4: Originele content

Een waardevolle fanbase krijgen is geen makkie, maar het behouden van een fanbase is dat evenmin. Daarom is het belangrijk om aantrekkelijke content te genereren waardoor jouw doelgroep aan jouw verbonden blijft.

Bepaal de content strategie voor jouw bedrijf waarin je vastlegt welke teksten, afbeeldingen, blogs en video’s jij gaat gebruiken om je doelgroep tevreden te houden. Ook belangrijk: Zijn er evenementen waaraan jouw doelgroep moet deelnemen? Zorg vervolgens dat deze content ook overeenkomt met de offline communicatie van jouw bedrijf.

Tone of voice
De manier waarop jij je doelgroep aanspreekt wordt steeds belangrijker. Zelfs zo belangrijk dat wanneer je een ander taalgebruik hanteert dan mensen van je gewend zijn, jouw bedrijf al snel aan geloofwaardigheid zal verliezen. Houd daarom consistentie in het taalgebruik. Spreek mensen op dezelfde manier aan als op de website of nieuwsbrief.

TIP: Werk je met meerdere personen op één Social Media account? Zorg dat iedereen weet welke taal het bedrijf spreekt.

Maak jouw volgers slimmer
Houd niet alle informatie voor jezelf, maar deel jouw kennis met je volgers. Retweet belangrijke berichten die voor je doelgroep van belang kunnen zijn. Geef ze vervolgens een goed gevoel, iets waarmee ze zich kunnen identificeren. Je zal merken dat wanneer je iets geeft, je sneller iets terug krijgt.

Stap 5: Uitvoering

Dit is het punt waar het grootste gedeelte van de ondernemers afhaakt, de uitvoering. Weinig tijd, en geen bruikbare content, horen we heel vaak als excuus om het niet te doen. Terwijl je al zó ver bent dat het uitvoeren van het bovenstaande met betrekkelijk weinig moeite moet lukken.

Plannen
Ja, er zijn nog ondernemers die zeggen: ‘Moet ik nu elke dag Facebook of Twitter openen om op een bepaald tijdstip een bericht te plaatsen?’ Nee, dat hoeft natuurlijk niet. Tweetdeck en Hootsuite zijn, naast handige tools voor het monitoren van jouw Social Media kanalen, ook ideaal om tijd te besparen. Plan van te voren de berichten, via de planningsmodules die de beide tools hebben, op het gewenste tijdstip.

Tijd besparen
Wil je écht succesvol zijn op Social Media, dan ontkom je er niet aan om hier tijd in te investeren. Vooral het monitoren en het scannen van de kanalen vergt tijd. Maar voor het zenden van informatie kun je heel wat tijd besparen. Trek één dagdeel per maand uit om alle ‘standaard’ berichten in een Word-document op te schrijven. Dit zorgt namelijk naast tijdsbesparing ook voor minder spelfouten en geen overschrijding van de 140 tekens.

Stap 6: Meten is weten

Zodra je het stappenplan doorloopt, ontstaan de eerste resultaten vanzelf. Je zult merken welke berichten wel werken en welke iets minder, maar ook wat je volgers het belangrijkste vinden en welke de meeste rendement opleveren. Om goed inzicht te krijgen hoe de afgelopen periode voor jouw bedrijf op social media is verlopen, moet je de uitkomsten gaan meten, analyseren en optimaliseren.

Meten
In stap 4 hebben we de doelstellingen bepaald. Wat waren deze doelstelling ook al weer? Lig je op koers om deze doelstellingen te behalen of heb je ze zelfs al gehaald? Kijk aan het einde van een bepaalde periode hoe het gaat met deze doelstellingen en stel ze indien nodig bij.

Analyseren
Kijk bij het analyseren van de afgelopen periode naar het effect van de berichten op de doelgroep. Welke heeft het meeste betrokkenheid gegenereerd? Is de kwaliteit van mijn volgers nog steeds op peil, hoeveel nieuwe volgers heeft een bepaalde update opgeleverd? Kijk ook kritisch naar het gekozen tijdstip, is jouw doelgroep nog steeds online op dat moment?

TIP: Gebruik je Hootsuite? Dan kun je elke maand een rapport uitdraaien van alle kanalen die je gekoppeld hebt. Gebruik je de gratis versie, dan is het rapport beperkt tot een profieloverzicht van Twitter en Facebook. Op de Facebook-pagina is alle informatie gratis beschikbaar.

Optimaliseren
Nu je hebt gekeken welke updates je beter niet kan plaatsen, welke ‘tone of voice’ wél aanslaat en hoe je het best een interactie kan starten, is het tijd om jouw social media strategie en content te optimaliseren. Laat minder goede updates gaan en verbeter indien nodig de toon.

Weet je niet zeker of een update aanslaat? Maak meerdere berichten met van hetzelfde aard, maar verpak het anders en wissel in tijdstippen. Kijk vervolgens welk bericht het meeste heeft opgeleverd.

Herhaal
Nadat je alle stappen hebt doorlopen ben je nog niet direct succesvol, maar je bent al wel op de goede weg. Herhaal nu elke stap. Kijk weer wat er gezegd wordt over jou, het bedrijf, de concurrent en jouw producten, stel jouw doelstellingen bij en krijg nieuwe inzichten over de doelgroep, schaaf content bij en word sneller in de uitvoering. Uiteindelijk zul je merken dat je er beter in wordt en de stappen onbewust een automatisch proces worden.

Toch nog wat professionele hulp nodig bij het opstellen van een Social Media strategie? Udinga Media helpt jou graag succesvol te worden op Social Media!
 
Categorie Marketing Advies