Voor de meeste ondernemers is het niks nieuws meer: netwerken is ontzettend belangrijk. Laat anderen weten wie je bent, wat je te bieden hebt en waarom iemand als eerste aan jou moet denken voor een bepaalde klus. Maar met alleen een catchy elevator pitch kom je er niet! Je moet contacten leggen, onderhouden en uitbreiden met zowel collega-ondernemers als (potentiële) opdrachtgevers. Netwerken is hard werken. Daarom geef ik je graag vier tips om op effectieve wijze contacten met relaties op te bouwen èn te onderhouden.

Tip 1: Actief netwerken

Nieuwe opdrachten of interessante samenwerkingsverbanden komen niet uit zichzelf aangewaaid. Actief netwerken is een must! Dit betekent dus dat je zelf op pad moet gaan om die contacten te leggen, bijvoorbeeld door het bezoeken van borrels, netwerkbijeenkomsten, businessclubs en congressen. Wees je bovendien bewust van de mogelijkheden buiten de zakelijke sfeer: ook op feestjes en verjaardagen kun je je netwerk uitbreiden! Zorg daarom dat je altijd je visitekaartjes bij je hebt.

Tip 2: Benut de mogelijkheden van social media

Bij netwerken gaat het lang niet alleen om het verkrijgen van nieuwe contacten. Vaak heb je al een flink netwerk opgebouwd in het verleden, maar heb je daar op dit moment geen contact meer mee. Benut daarom de mogelijkheden van social media om deze contacten weer eens aan te halen. Laat (online) je gezicht zien, reageer op berichten of vragen en toon oprecht interesse. Grote kans dat er als eerste aan jou gedacht wordt bij een nieuwe opdracht! Naast de bekende social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn kun je ook eens een kijkje nemen op andere platforms om nieuwe contacten te leggen. Denk bijvoorbeeld aan Yammer, Working Network of Young Startup.

Tip 3: Zorg voor een pakkende elevator pitch

Ik noemde het al even in de eerste alinea: met alleen een elevator pitch kom je er niet. Maar dat wil niet zeggen dat een elevator pitch onbelangrijk is! Je kunt pas echt effectief netwerken als je (in 1 minuut) goed weet te vertellen wie jij bent, wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen. Vind je dit lastig? Oefen je elevator pitch dan eens voor de spiegel of met een goede kennis. Het kan ook zinvol zijn om niet te beginnen met “Ik ben een….”, maar te kiezen voor “Ik doe of ik help …. te bereiken”.

Tip 4: Toon interesse en bied eens hulp aan

Netwerken draait niet alleen om het ‘verkopen’ van jezelf. Je kunt ook zeer waardevolle contacten opbouwen door iemand simpelweg eens uit de brand te helpen. Tip je zakelijke relatie bijvoorbeeld eens over een interessante website of kijk rond in je eigen netwerk of je iemand kent die hem verder kan helpen. Investeer tijd, bouw vertrouwen op en toon interesse in de contacten binnen je netwerk. Je zult zien dat deze energie zich in veel gevallen op den duur weer terugbetaalt.