Succesvol presenteren komt niet vanzelf aanwaaien

no-shortcut, succesvol presenteren
Heb jij jezelf ook weleens afgevraagd waarom sommige sprekers zo succesvol zijn? Ben jij ooit weleens door iemands verhaal 'betoverd' en heb jij daarbij jezelf de vraag gesteld hoe hij of zij dit voor elkaar kreeg? Het antwoord op deze vragen is simpel. Sommige mensen hebben van 'moeder natuur' een flinke dosis talent meegekregen, maar de meesten van ons moeten er hard voor werken om dit te bereiken.

Ik kan mijn eerste presentatie nog als de dag van gisteren herinneren. Super zenuwachtig was ik, ik kende mijn verhaal niet, er ging van alles fout en ik werd door de klant volledig met de grond gelijk gemaakt. Het had werkelijk alle ingrediënten van een horror film en ik dacht op dat moment maar één ding: "Dit nooit meer." In de jaren daaropvolgend ben ik succesvolle sprekers gaan observeren en kwam op een gegeven moment tot de conclusie dat zij een aantal gewoontes delen. Onderstaande overeenkomsten zullen jou ongetwijfeld een eindje op weg helpen.

Helder doel

Ten eerste hebben zij een duidelijk en helder doel voor ogen wat zij met hun presentatie willen bereiken. Vragen als 'Wat wil ik dat mijn publiek gaat onthouden?', 'Welk gevoel wil ik opwekken?' en 'Wat wil ik dat mijn luisteraars na de presentatie gaan doen?' spelen hierbij een cruciale rol. Tip: vat het doel van je presentatie in één zin samen!

Goede voorbereiding

Start met voorbereiden zodra je weet dat je een presentatie moet geven. Indien dit betekent dat je je presentatie software moet openen, denk dan nog eens goed na, aangezien de voorbereiding van iedere goede presentatie in de analoge wereld start.

Oefenen

Het is belangrijk dat je je presentatie hardop oefent. Thuis voor de spiegel, in de auto of onder de douche. Probeer je verhaal te visualiseren. Succesvolle sprekers weten dat hard werken een vereiste is om goed te kunnen presenteren. De bocht afsnijden en een kortere route nemen is er helaas niet bij. Wil je alle instrumenten in handen krijgen om succesvol te kunnen presenteren? Wil jij je onderscheiden van je concurrenten of wil je meer rendement uit je presentaties halen? Indien je één van deze vragen met 'ja' beantwoordt, ga dan naar Regel van Drie voor meer informatie.
 
Categorie Marketing Advies