online-privacy-en-adverterenPer 1 januari 2015 gaat er het één en ander veranderen betreft online privacy en advertenties. Het gaat hier vooral om online advertenties die rekening houden met uw interesses, ook wel interest based advertising genoemd.

Voorbeeld:
U bekijkt vakanties of u kijkt online naar kleding. U bezoekt een website om een hotel te zoeken in het buitenland of kleding te bekijken en klikt weer weg. Vervolgens bekijkt u het laatste nieuws op een andere site. Op de site met het nieuws staat  een aanbieding voor het huren van een auto op uw vakantiebestemming of de broek die u bekeken heeft.
Omdat deze vorm van adverteren gebaseerd is op eerdere websitebezoeken wordt deze manier van adverteren ‘interest based advertising’ of ook wel ’online behavioural advertising’ genoemd.

Hoe wordt mijn online privacy beschermd?

Alle bedrijven die gebruik maken van adverteren op basis van surfgedrag moeten voldoen aan de EU wetgeving rondom bescherming van privacy. De informatie over uw surfgedrag wordt volledig anoniem verzameld en geanalyseerd. Er wordt dus niet opgeslagen wie u bent en/ of waar u woont. Ze verzamelen alleen gegevens over welke websites u heeft bezocht. De informatie over uw surfgedrag wordt opgeslagen in een zogenaamde  ‘cookie ’, een klein tekstbestandje dat op uw computer wordt opgeslagen. Cookies worden gebruikt om te registreren welke websites u heeft bezocht en worden vervolgens gebruikt om u advertenties te laten zien die beter aansluiten bij uw interesses.

Neem het heft in eigen handen!

U kunt zelf bepalen of u de cookies die uw surfgedrag onthouden toestaat of niet. Dit kant u doen via Your Online Choices. Via onderstaande button komt u op een pagina waarop u een overzicht ziet van bedrijven die surfgedrag registreren. U kunt per bedrijf het plaatsen van cookies aan- of uitzetten. Your Online Choices is een Europees initiatief van IAB Europe. Het is een extra service voor consumenten waarmee ze hun online privacy kunnen instellen.

Klik hier om uw zoekgegevens te beheren

5 tips om u te helpen uw online privacy te beheren.

  • Raak niet in paniek.
    Online interest based advertising is veilig.De informatie die wordt verzameld kan niet worden gebruikt om u te identificeren.  Website-eigenaren en adverteerders weten niet  wie u bent. Er wordt alleen informatie verzameld over uw surfgedrag, omdat deze informatie wat zegt over uw interesses. Op basis daarvan krijg u vaker advertenties te zien die passen bij de onderwerpen die u interesseren.
  • Bekijk de informatie over interest based advertising op elke website die je bezoekt.
    Elke website die interest based advertising aanbiedt zou nuttige informatie moeten geven over het verzamelen en het gebruik van gegevens voor dit doel. Meestal vindt u dit in de privacyverklaring of disclaimer. Via een info-icoon in advertenties is meer informatie over online privacy te verkrijgen. Lees dit in alle rust door.
  • Bepaal je instellingen zelf.
    U kunt zelf bepalen of u het prettig vindt dat advertenties die u op websites te zien krijgt worden aangepast aan uw interesses. Dit kan u doen door bij uw instellingen “cookies” uit of aan te zetten, waardoor informatie over uw surfgedrag wel of niet langer wordt verzameld. Uitzetten betekent overigens niet dat u geen advertenties meer te zien krijgt. Ze zijn alleen niet langer aangepast aan uw interesses.
  • Leer de privacy instellingen op uw computer kennen.
    Via de browser van je computer kan je ook aangeven hoe er met jouw online privacy wordt omgegaan.Deze zijn te vinden in het ‘optie’-menu (of: instellingen) van je browser. Bedenk bij het veranderen van je cookies opties in je browser dat cookies websites ook meer gebruiksvriendelijk maken, omdat ze bijvoorbeeld je wachtwoord of  inlognaam voor je onthouden. Hulp nodig?  Klik hier…..
  • Privacyregelingen instellen voor elk gezinslid.
    Iedereen maakt gebruik van het internet op een verschillende manier. Bij gebruik van interest based advertising herkent het systeem alleen de computer die gebruikt wordt, maar niet door wie de computer gebruikt wordt. In huishoudens waar meer dan één persoon gebruik maakt van een computer, is het mogelijk om voor elke gebruiker een eigen “gebruikersaccount” aan te maken. Dit doet u via “instellingen”op uw computer. De privacyinstellingen kunnen dan worden aangepast aan de behoeften van iedere gebruiker van de computer.

(bron: http://www.youronlinechoices.com/)

 
Categorie Marketing Advies