Wat hebben Social Media, email-marketing, de company website en een CRM-systeem met elkaar te maken?

 

In feite zijn het op zichzelf staande disciplines die voor ieder een ander doel hebben. Zo is Social Media te gebruiken voor de interne en externe communicatie, emailmarketing om de business propositie duidelijk te maken en een CRM-systeem om de klanten in vast te leggen en te kunnen volgen.

Maar wat nu als blijkt dat elke discipline elkaar kan versterken om zo de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. Het probleem is wel dat het afdelingen overstijgend overleg met zich meebrengt. Die boodschap zal eerst gedragen moeten worden in de organisatie.

Voorbeeld:

Op een van de Social Media platformen wordt de (potentiële) klant opgeroepen om actief iets te gaan doen. Een voorbeeld hiervan is, een tweet waarin de (potentiële) klant wordt gevraagd via de website een brochure te downloaden. Tot zover gaat de samenwerking met de verschillende disciplines nog goed. Echter, nu is het de vraag: waar wordt nu geregistreerd dat een (potentiële) klant informatie op heeft gevraagd en hoe is de opvolging geregeld.

Meestal komt de lead op een bureau en/ of in de mailbox van de salesafdeling terecht, die echter door de waan van de dag de potentiële klant niet goed op waarde weet in te schatten. Andere redenen zijn dat men New Business niet leuk vindt. Overigens ook bestaande klanten kunnen informatie opvragen. De lead sterft een schone dood en de wervingskosten worden voor lief genomen.

Nu komt het belang van een CRM-systeem om de hoek. De campagne is vastgelegd in het CRM-systeem en de respons wordt strikt gevolgd. Na enkele dagen krijgt de salesafdeling een reminder, omdat er nog geen opvolging is geconstateerd.

De verantwoordelijke salesmanager kan wekelijks een overzicht genereren van de respondenten en dit ook bespreken met zijn sales. In een CRM-systeem wordt ook de interesse van de respondenten/ potentiële klanten vastgelegd en de klant krijgt informatie toegestuurd wanneer er informatie toe wordt gestuurd die hem interesseert.

Tips:

1. Bespreek voorafgaand met alle betrokkenen en disciplines  wanneer een actie/ event plaatsvindt;

2. Bespreek op wat voor manier de gegevens worden vastgelegd en hoe de opvolging wordt gemonitord;

3. Evalueer de resultaten en vraag om verbeterpunten.

Op deze manier kan de integratie en samenwerking van de verschillende disciplines, Social Media, emailmarketing, een website en een CRM-systeem een veel grotere bijdrage leveren aan het uiteindelijke bedrijfsresultaat.

 
Categorie Marketing Advies