Er wordt vaak gezegd: “het geld zit in de mailinglijst”. De lijst is jouw relatiebestand met e-mailadressen.

proces lead generatie, mailinglijst

Het is een leugen een mailinglist is geen garantie op verkoopsucces

Helaas, dit is een leugen… Een mailinglijst met veel relaties is géén garantie op verkoopsucces

Wat gaat er bij veel bedrijven fout op dit gebied ? Ze focussen vooral op het genereren van leads. En doen nauwelijks inspanningen om te bepalen hoe ze met hun lijst geld gaan verdienen. Daarvoor is namelijk een proces nodig. Een lijst alléén volstaat niet.

De eerste prioriteit is bepalen hoe je geld gaat verdienen aan je potentiële klanten. Daarna kijk je hoe je meer leads kunt genereren!

De twee belangrijkste lead generatie fouten

Wanneer een lead binnenkomt, wordt één van deze fouten gemaakt.

Fout 1:

Er wordt geen opvolging gedaan. De meeste bedrijven hebben geen enkele opvolgcampagne klaar staan. Ze sturen e-mails naar hun mailinglijst wanneer ze “het nodig vinden”.
Dit is opmerkelijk, want wat is het nut van lead generatie als je ze niet opvolgt? Het probleem is dat de meeste bedrijven (medewerkers) niet weten welke onderwerpen ze moeten kiezen om over te mailen en hoe váák ze dat kunnen doen. Of ze zijn bang voor een massale uitschrijving van de lijst. Maar als je geen e-mails verstuurt, heeft het ook geen zin om een lijst te bouwen.

Fout 2:

Het bedrijf stuurt exact dezelfde e-mails naar iedereen op de mailinglijst. Terwijl niet iedereen met dezelfde reden op de lijst is gekomen. Sommigen zijn erg geïnteresseerd in wat je verkoopt. Anderen zijn enigszins geïnteresseerd en er zijn er ook die helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt. Althans, nóg niet.
Is het dus logisch om iedereen hetzelfde te behandelen??

Natuurlijk niet!

Ben je met mij eens dat iemand die méér interesse toont in een bepaald product méér e-mails mag ontvangen dan iemand die minder geïnteresseerd is?

En denk je niet dat het op deze manier segmenteren van de lijst de kans op verkoop aanzienlijk vergroot?

En wat gebeurt er als je de minder geïnteresseerden minder e-mails stuurt? Blijven ze dan langer op je lijst om op een later moment te kopen, wanneer ze zover zijn?

Vanzelfsprekend!

En dat is precies wat mailingsystemen, zoals Mailchimp, ActiveCampaign en Aweber volledig automatisch doen.

In deze kosteloos blauwdruk staat het proces beschreven hoe je dit met deze en andere mailingsystemen voor elkaar krijgt.
 
 
Categorie Marketing Advies