Het kost een fractie van het bezorgen van flyers, bereikt 2 x zoveel mensen en dat zijn nog maar de eerste resultaten met het werken met facebook ads. 

Kleine bedrijven kochten veel advertenties in de gouden gids (wie heeft hem nog), flyers of folders in de brievenbus of een advertentie in een lokaal blad of weekblad. De bedrijven werden geacht dit te doen maar ook min of meer verplicht om wat te doen om mensen te bereiken. Dat was dan het marketing budget voor het bedrijf en wachtte men af totdat de mensen gingen komen. Het probleem met deze methodes is dat veel potentiële klanten niet meer bereikt worden op deze manieren. Niet dat er niemand meer bereikt wordt, maar stukken minder. Het weekblad wordt door velen meteen in de papierbak gegooid of gebruikt als onderlegger voor de kattenbak, net als de folders die door de brievenbus komen.(als die er al in mogen komen). Ook in de gouden gids wordt niet meer gekeken, ik geloof dat alleen nog maar bedrijven deze bezorgt krijgen. Kranten hebben te maken met hard teruglopende abonnementen en richten zich veel op digitale media. Bijna iedereen kijkt tegenwoordig op de computer, tablet of telefoon oftewel men googled. Dan wordt een bedrijf of product van a-z uitgezocht voordat men überhaupt geïnteresseerd is.

Nieuwe marketing methodes voor grote en kleine bedrijven

Hoe kunnen kleine bedrijven toch gehoord/ gezien worden in deze media wereld?  Bijvoorbeeld door een Google+ pagina aan te maken waardoor je bekend bent op Google en in de zoekresultaten ook gezien wordt. (de nieuwe gouden gids) Er zijn nog steeds bedrijven die dat nog niet gedaan hebben! Dan als nieuwe folders fungeren nu Facebook ads, Google adwords en Linkedin ads. 

Niet iedereen (nog niet) maar wel al vele miljoenen vinden hun informatie (reclame) op internet en met name Facebook en Google en min of meer ook twitter en Linkedin. Veel marketing budget van de grote bedrijven is verschoven naar digitale media als hiervoor beschreven. Het grote voordeel van deze nieuwe media ten opzichte van de papieren is dat men nu tweeledig kan communiceren in plaats van alleen naar de consument, de consument kan ook reacties achter laten op diverse door jou geplaatste media in de vorm van "like","plus", "interessant" etc. Hierdoor is communicatie mogelijk met de hedendaagse consument, wat ook inhoudt dat deze consument ook zijn ontevredenheid kan uiten, maar de mogelijkheden om daarop goed te reageren zijn eindeloos.

Geprinte reclame vervangen door digitale reclame

Er zijn diverse onderzoeken die laten zien dat veel bedrijven meer digitale reclame maken dan op papier, maar toch zit nog iedere week je brievenbus vol met folders. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer je 10.000 folders bezorgd er zo'n 6 reacties zullen volgen (een R.O.I. van 1%, maar dan moet er wel bij iedere klant gevraagd worden hoe deze bij je bedrijf kwam.) terwijl bij een advertentie op Facebook naar 10.000 mensen je ongeveer zo'n 100 reacties kunt krijgen maar dan tegen een fractie van de kosten van de folder reclame. Een verder voordeel van Facebook is dan dat je deze personen nogmaals kan benaderen en dus de potentiële klant niet na een keer weg is.

Reclame maken op diverse social media is meetbaar, schaalbaar en kan worden herhaald en dat maakt de R.O.I vele malen beter. We kunnen meten hoeveel een advertentie heeft bereikt, hoe vaak erop is geklikt en hoeveel "fan" zijn van je pagina! Daardoor kun je ook beter bepalen welke advertentie (afbeelding)het wel goed doet  en daardoor meer fijn 'tunen' voor de volgende advertentie. Tegenwoordig wordt ook Facebook beter in adverteren en als bedrijf wordt je min of meer "verplicht" om te adverteren om meer mensen te bereiken, maar het is nog steeds zeer betaalbaar en meetbaar waardoor het ook zeer interessant is voor MKB. De discussie over organisch en betaald bereik is niet waar dit artikel over gaat, maar ook organisch is er veel te bereiken. Veel van mijn klanten zijn derhalve ook over gegaan van geprinte reclame naar digitale reclame.

Het aantal Facebook gebruikers is explosief gegroeid en groeit nog steeds

Diverse campagnes op Facebook hebben mij keer op keer bewezen dat voor een gering bedrag (ca € 100,-) mijn klanten hun showroom op speciale dagen toch gevuld hadden met potentiële klanten (een klant is pas een klant als deze koopt). Door een week lang een advertorial voor een bepaalde doelgroep of speciale aanbieding te doen kan men duizenden mensen bereiken in een korte periode die daardoor 'getriggerd' worden om te komen. Dat komt doordat er heden ten dage reeds 8 miljoen mensen in Nederland op Facebook zitten en twee jaar terug waren dat nog maar 4 miljoen.

De leeftijd categorie loopt van 12 tot en met 70 jaar waarbij de actieve groep tussen 25 en 55 jaar zit. Veel jongeren gaan er op maar ook weer weg naar andere social media, als dat uw doelgroep is, zult u zich ook op die media moeten begeven. Voor de meeste mkb bedrijven die zaken doen met consumenten in welke tak u zich ook bevindt geldt dat Facebook het medium is om te zijn. Daarnaast doen Twitter en Google+ daarin ook nog mee.

Voor B2B is Linkedin het uitgelezen medium maar aan de andere kant bevinden consumenten zich in alle gelederen van de bevolking en wil men zakendoen met mensen, ook de zakelijke consument bevindt zich op Facebook. Doordat er zoveel mensen op Facebook zitten en die mensen hebben allemaal ook weer vrienden, krijg je een sneeuwbal effect voor wat betreft het bereik. Maar ook sociaal gezien, wanneer mensen elkaar ontmoeten wordt er weer gesproken over wat men heeft gelezen of gezien en zo bereik je weer diegenen zonder Facebook of Twitter.

Hieronder ziet u een tabel met betaalde Facebook ads en wat die hebben opgebracht van mijn klanten:

 

Facebook ads result

Facebook advertentie resultaten.

 
Hier ziet u dat tegen een fractie van de kosten van een geprinte advertentie (een A4 in glans en bezorgd naar 20.000 kost ca € 900,-) en op Facebook ca 20.000 bereik kost ca € 100,- (incl advertentie aanmaak) maar wetende dat er 148 keer gereageerd is! Een andere advertentie die door 11.000 mensen is gezien bracht bijna 700 reacties op, dat is de kracht maar ook valkuil van Facebook. Daar is echter op door te borduren en kan je de volgende advertentie weer fijn "tunen".

Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle Facebook campagne?

Een succesvolle advertentie op Facebook bedenken is iets wat viraal (enorm organisch bereik) gaat omdat het zo goed aan slaat. Helaas gebeurt dat niet zo vaak anders zou er iedere dag wel een virale reclame verschijnen. Er zijn een aantal voorbeelden geweest zoals deze (http://youtu.be/zIEIvi2MuEk) van een vlieg maatschappij met kerst. Iedere marketeer wil graag dat zijn film of bericht viraal gaat maar dat is niet te voorspellen, dus blijft men testen en afstellen om de berichten zo goed mogelijk aan te laten sluiten aan de consument. Daarnaast speelt het ook mee dat diverse social media verbeteringen en dus veranderingen aanbrengen in hun uiterlijk waardoor ook berichten weer aangepast moeten worden wat betreft tekst, beeld enz. Wat vandaag goed werkt kan morgen al weer gedaan zijn.

Wat je in ieder geval moet hebben:

  • Een Facebook bedrijfspagina (de hoeveelheid likes is (nog) niet zo belangrijk)
  • Leer hoe adverteren op Facebook moet
  • Begrijp de diverse te stellen doelen voor de advertenties en optimaliseer ze daarvoor.
  • Maak geweldige afbeeldingen in de goede afmetingen en niet meer dan 20% tekst er door.
  • Gebruik eventueel CTA (call to action) button's om klanten te triggeren.
  • Test diverse afbeeldingen en teksten om te zien wat werkt.
  • Bepaal je doelgroep specifiek zodat je die ook kan toevoegen, hoe meer je daar van af weet hoe beter je ze kan bereiken. Bijvoorbeeld leeftijd, sexe, woon gebied etc.

Er is meer dan genoeg te vertellen over digitale versus geprinte reclame, en er zullen voor- en tegenstanders voor beide zijn. Uiteraard zoals u kan lezen ben ik geheel voor digitale reclame echter niet tegen geprinte! Ik denk dat reclame maken in de lokale voetbal krant of wijknieuws nog steeds R.O.I. kan opleveren maar alleen geprinte reclame zal u niet genoeg opleveren. De cijfers spreken voor zich als u weet hoeveel mensen zich op social media bevinden en hoe makkelijk deze te bereiken zijn.

Uiteraard geld dit niet voor ieder bedrijf maar tegen een klein tarief zijn daar vele mogelijkheden om geholpen te worden. Er worden trainingen, cursussen of seminars gegeven om u daarmee te kunnen helpen. Of u huurt een marketing bedrijf in om u te begeleiden in de eerste stappen op digitale media, kijk daarvoor maar eens hier. Voor twee keer een geprinte reclame kunt u langer dan een jaar gebruik maken van onze diensten.
 
 
Categorie Marketing Advies