7 tips om de productiviteit te verhogen

7 tips om de productiviteit te verhogen

Productiviteit staat in onze maatschappij hoog in het vaandel. Hard werken is ons met de paplepel ingegoten. Daar is op zich niets mis mee. Er is alleen een groot verschil tussen hard werken en productief zijn.

Druk, druk, druk.

Vraag een willekeurig iemand hoe het gaat en je krijgt 9 van de 10 keer het antwoord "druk!".  We zijn de hele dag druk met 'van-alles-en-nog-wat',  maar of dat ook productief is?

Productiviteit begint bij de vraag: draagt dit bij aan het resultaat wat ik beoog? Met andere woorden,  is het zinvol wat je doet? Veel dingen zijn dat niet. Op zich geeft dat ook niet, je kunt niet 8 uur per dag productief zijn. We zijn geen machine's. Onze aandachtsboog is niet lang genoeg om zolang gefocust en in concentratie te kunnen werken.  Er zijn wel een aantal simpele manieren die je kunt toepassen om de productiviteit te verhogen of terug te krijgen gedurende de dag.

Pas je activiteiten aan.

Door continue in de zesde versnelling te blijven werken, wordt je juist minder productief en pleeg je op den duur roofbouw op het lijf. Juist wanneer je leert om je activiteiten aan te passen op jouw energie en concentratieniveau, kun je makkelijker en productiever werken.

In de ochtend hebben de meeste mensen een scherpere blik, dat is een mooi moment om aan moeilijke taken te werken die om concentratie vragen. Na de lunch daalt de energie vaak, dat is een goed moment om de ‘klusjes’ te doen waar je minder scherp bij hoeft te zijn. Doordat je op deze manier beter gebruik maakt van je natuurlijke energie, werk je efficiënter en bespaar je tijd.

Drink meer water.

Een kleine moeite met een groots effect omdat water je hoofd en je lichaam fris houdt. Koffie daarentegen onttrekt vocht uit je lichaam. Probeer daarom eens water te drinken in plaats van koffie om jezelf scherp te houden. Het makkelijkste is om een kan water op je bureau te zetten zodat je het niet vergeet. Gaat de smaak je tegenstaan? Pimp het water op met een schijfje citroen, een takje munt of wat stukjes fruit.

Ga naar buiten.

We zitten heel veel binnen, in kunstlicht, achter de computer. Daar is ons lichaam niet op gebouwd. Door je lijf (en vooral je hoofd) buitenlicht en lucht te geven kan het even ontspannen en opladen. Je hebt weer wat afstand en door de boost aan zuurstof kun je daarna weer opgefrist en productiever aan de slag.

Start de dag van binnenuit.

Velen van ons starten de dag met het checken van de mailbox, sociale media of een praatje met een collega. We leggen de focus dan buiten onszelf.  Voordat je het door hebt  ben je een uur verder, heb je het gevoel dat je niets hebt gedaan en dat je wordt geleefd. Wanneer je andersom start,  vanuit jezelf, heb je meer de regie over je eigen tijd. Je hebt dan ook gelijk een goede basis waarop je de rest van de dag kunt terugvallen.  Dit kun je doen door bijvoorbeeld in de eerste 10 minuten van je dag  rustig de planning door te nemen van de belangrijkste taken. Of door eerst een uur in concentratie te werken voordat je de buitenwereld toelaat. Sommige mensen starten daarom ook een uur eerder dan hun collega's of werken 's ochtends eerst vanuit huis.

Maak je hoofd regelmatig leeg.

In onze kenniseconomie werken we heel veel met ons hoofd in plaats van met onze handen. Deze manier van werken brengt bepaalde risico’s met zich mee die de kans op burnout kunnen vergroten. Eén van die risico’s is dat ons hoofd heel veel te verwerken heeft aan informatie en prikkels en bijna niet meer tot rust kan komen.  Je hoofd regelmatig tot rust brengen en leegmaken is daarom belangrijk. In mijn e-book staan diverse oefeningen en tips die je hierbij kunnen helpen.

Zorg eerst voor jezelf.

Dit klinkt voor veel mensen wellicht heel egoïstisch en dat maakt het ook lastig om in de praktijk toe te passen. We hebben in ons werk dagelijks veel te maken met andere mensen en er wordt van alles van ons verwacht. Je hoort collegiaal te zijn, klantgericht, betrokken etc. Dat kan veel van je vragen als persoon.

Ik kom in trainingen regelmatig mensen tegen die zichzelf en hun eigen werk (onbewust) op de tweede plaats zetten en anderen voor laten gaan.  Ze vinden het vaak moeilijk om ‘nee’ te zeggen en laten zich vaak onderbreken of laten hun werk vallen om iemand anders te helpen met een vraag. Belangrijk is om bij zo'n vraag of onderbreking eerst bij jezelf aan aantal zaken te checken voordat je automatisch 'ja' zegt. Komt het uit? Wat moet je ervoor opzij zetten aan eigen werk? Moet het nu gelijk gebeuren?

Jij bent aangenomen om jouw werk te doen en niet dat van een ander. Wanneer jouw werk of productiviteit eronder gaat leiden omdat je al die anderen steeds helpt, kom je op den duur zelf in de knoop.  Goede communicatieve vaardigheden en een  gezonde assertiviteit is belangrijk zodat je op een effectieve manier dingen bespreekbaar kunt maken, zowel met collega’s als met klanten.

Wil je leren om op een ontspannen manier productief te zijn? Vraag dan de ‘Toolkit ontspannen ondernemen’ aan, deze is ook geschikt voor niet-ondernemers.

 
 
Categorie Organisatie Advies