Kleine zelfstandige onder druk

21918371_s, kleine zelfstandigeDie vraag zullen veel kleine zelfstandigen zich wel eens stellen. Waarom begon je voor jezelf? Wilde je meer geld, of meer vrijheid, of wilde je meer plezier en invloed op de wereld om je heen? Voor veel zelfstandig professionals, zeker in de dienstverlening, was de behoefte om anderen te helpen een doorslaggevende factor bij hun beslissing. Ook bij de keuze voor het soort bedrijf dat ze begonnen zijn.

Maar helaas, alle goede bedoelingen ten spijt, slaagt lang niet iedereen. In feite mislukt het vaker dan dat het lukt. Vele praktijken en studio’s gaan na een tijd je weer dicht. Een bedrijf neerzetten met een stabiele omzet en groei zodat je er van kunt leven vergt toch wat andere vaardigheden en kennis. Maar als je voor jezelf bent begonnen om het verschil te maken, anderen te helpen en een bijdrage te leveren heb je misschien stiekem wel een kleine handicap. Je bent zo bezig met het belang en verlangens van anderen dat je marketing en acquisitie erbij inschiet.

Ben je onbeleefd tegen je klanten?

Je hebt soms misschien wel eens het gevoel dat anderen vragen van jou te kopen onbeleefd is, dat over jouw dienst praten anderen niet helpt en dat jezelf promoten strijdig is met je doel: anderen helpen? Als je niet kunt leven van wat je doet kun je ook het verschil niet maken. Als mensen geen gebruik maken van je service kun jij je gave niet delen. Als niemand weet dat je bestaat, kun je mensen niet helpen. Als het je niet lukt, moet je weer ander werk gaan doen en dat valt niet mee in deze tijd. En dan kun je nooit die impact op de wereld hebben die je had gewild.

Heb je impact?

Zolang je aan het worstelen bent met je inkomen, kun je ook niet die impact hebben die je verdient. Ook kun je het geld niet missen om aan zaken die je belangrijk vindt te doneren. Dat leuke vrijwilligerswerk zit er ook al niet in. En misschien kun je eigen gezin niet genoeg financieel ondersteunen? Ik hoop het niet, maar ik ken mensen die er problemen mee hebben.

Maar nu de realiteit…  Als je nu naar het verschil kijkt tussen je huidige situatie en je doelen, dus wat je echt nodig hebt, begin je dan misschien in te zien dat je acquisitie niet zo zelfzuchtig is als je dacht? Als je doel is mensen te helpen, dient het aan meer mensen laten weten wat je doet een groter doel dan alleen je eigen portemonnee. Om te kunnen helpen, moet je dus eerst zelf overleven! Denk maar aan de veiligheidsinstructie in een vliegtuig; eerst je eigen zuurstofmasker opzetten. Daarna kun je anderen pas helpen.

Maak het verschil!

Dus, de volgende keer dat je angstig bent, vast zit of weerstand hebt tegen acquisitie, weet dan dat je bedrijf niet alleen voor jezelf is. Hou het soort mensen dat je wilt helpen goed voor ogen. Verbeeld je hoe je het verschil kunt maken in deze wereld, door dat soort mensen te helpen. Beslis dat je bedrijf niet alleen zal overleven, maar zal bloeien, zodat jouw talenten volledig tot uiting kunnen komen, ten bate van anderen, en jij jezelf optimaal kunt ontplooien! Ik wens je veel succes.

 
 
Categorie Marketing Advies