Je eigen website maken....  een aanrader of afknapper?

website maken
Naast dat een website je online visitekaartje is, is een goede site ook een belangrijk onderdeel voor je marketingstrategie. Met een goedgebouwde, zoekmachine-optimale en prachtig ogende website, wordt jouw website beter opgemerkt en in Google gevonden door potentiële opdrachtgevers en dat leidt in de meeste gevallen tot meer opdrachten.
Het is een absolute must dat je nieuwe websites responsive is, waarmee deze zich aanpast aan de grootte van de beeldschermen van diverse mobiele apparatuur.

De voordelen:

  • Het mag helder zijn, dat het zelf maken van een gratis website je veel scheelt in je portemonnee. Door slim gebruik te maken van open source oplossingen zijn de kosten over het algemeen laag.
  • Je zult veel leren over online techniek en de (commerciële) mogelijkheden van internet voor jouw bedrijfsvoering.
  • Voorheen was een website bouwen een specialistische klus waarvoor je uitgebreide kennis van HTML nodig had. Het gebruiksgemak voor het maken van een site is door de jaren heen verbeterd en het web-onderhoud is vereenvoudigd, waardoor je (bij een eenvoudige website!) voldoende hebt aan de basiskennis van HTML codes.
  • Je kunt werken  waar en wanneer jij wilt.
  • Je houdt zelf de controle en je bent niet afhankelijk van je webmaster (ofwel websitebouwer).
  • Wanneer je online kennis vergaart en goed geïnformeerd te werk gaat, heb je in 'no-time' je website online staan.

De nadelen van zelf een website maken

  • Je moet kiezen voor een goed webadres, op zoek naar de juiste domeinregistratie en naar een betrouwbare hostingpartner, voor het reserveren van webruimte op een server.
  • Wanneer jij niet genoeg technische kennis hebt, bestaat het gevaar dat je essentiële zaken over het hoofd ziet of fouten maakt in de structuur van je website.
  • Wanneer je niets weet over zoekmachine-optimalisatie of je hebt geen flauwe notie van de mogelijkheden die er bestaan om je website zo in te richten dat deze een hogere ranking zal verkrijgen in de zoekresultaten, doe je tekort aan je eigen online profilering.
  • Je eigen website maken kost tijd, zeker wanneer je een professionele uitstraling wilt geven aan het resultaat.

Kies jij voor Wordpress?

Wanneer je ernaar zoekt, zul je zien dat er talloze varianten van Content management systemen (CMS) op de markt beschikbaar zijn, die particulieren en bedrijven helpen bij het opzetten van een website, en het toevoegen van content (= inhoud) vereenvoudigen. Eén van de populairste CMS platformen van de laatste jaren is WordPress, dat open source (vrij verkrijgbaar) is, waarvoor bovendien gratis templates beschikbaar zijn.

 WordPress heeft een aantal voordelen:

  • Wordpress is zeer flexibel en dankzij een enorme verzameling add-ons kun je eenvoudig allerlei functionaliteiten en plugins toevoegen, waardoor je website er professioneel uitziet. (Er zijn maar liefst meer dan 25.000 plug-ins beschikbaar).
  • Het is vrij eenvoudig in gebruik, is in de Nederlandse taal beschikbaar en je kunt aanpassingen maken die je meteen kunt controleren.

WordPress heeft echter ook nadelen:

  • Het installeren van WordPress op een webserver kan soms een lastige procedure zijn.
  • Als WordPress een update heeft, kan deze tegenwoordig automatisch worden geüpdatet. Add-ons en templates moeten helaas regelmatig gecontroleerd worden op fouten, waar zeker enige technische (web)kennis en verstand van HTML code-taal bij komt kijken.
  • Spammers en hackers vinden het populaire WordPress aantrekkelijk om op zoek te gaan naar lekken,  waarmee malware (reclame) verspreid kan worden.
  • Een WordPress website kan traag worden als veel verschillende plugins gebruikt worden, of de snelheid wordt negatief beïnvloed wanneer er veel websites op één server draaien.
  • Zelf een eenvoudige website maken lijkt misschien simpel, maar het eindresultaat kan behoorlijk tegenvallen, omdat men niet beschikt over de juiste technische kennis. Het komt helaas in de praktijk vaak voor dat iemand enthousiast begint met het maken van een nieuwe website, om in de loop van de tijd te ontdekken dat de site niet de gewenste uitstraling of functionaliteit heeft. Dan zit er niets anders op om toch de hulp te vragen van een professionele websitebouwer.
    Hiermee is tijd verloren en de webmaster moet vaak veelvuldig wijzigen in de structuur, de lay-out en de configuratie-instellingen om de slechte website te upgraden naar een professioneel niveau, wat vaak hoge kosten met zich meebrengt.

Overweeg jij om je website te laten ontwerpen door een professionele webmaster?

Eigenlijk is er maar één belangrijk nadeel.

  • Het spreekt voor zich dat het laten bouwen van een website meer kost, dan wanneer je zelf je website maakt.
    Daarbij ben je in enige mate afhankelijk van je webmaster. Wanneer je iets wilt wijzigen aan je website, zul je contact moeten opnemen en moet je afwachten tot de klus geklaard is, waarbij, afhankelijk van de opdracht, meestal een faktuur zal volgen.

Een website laten bouwen door een professionele webmaster, heeft daarentegen veel voordelen:

  • Het àllerbelangrijkste, je wordt volledig ontzorgd en jij kunt je bezig houden met de essentiële zaken... je eigen bedrijf!
  • Wanneer je een website door een vakdeskundige laat maken, voldoet het resultaat altijd tot in de details aan professionele normen en krijg je adviezen hoe je optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden.
  • Wanneer de webmaster een website maakt met een gebruikersvriendelijk CMS systeem, is deze eenvoudig in gebruik en kun jij zelf bijdragen aan de inhoud van jouw website.
  • Je webmaster houdt je website en de functionaliteiten in het oog. Zodra er iets niet verloopt zoals het zou moeten, is de webmaster je eerste aanspreekpunt en zal hij het probleem oplossen.
  • Je hebt geen omkijken naar onderhoud. Updates, plugins en nieuwe functionaliteiten worden door je webmaster bijgewerkt.
  • Is er een probleem met de hosting of laadt je website traag? Je webmaster onderneemt actie.
  • Kies je voor zekerheid, dan kun je het maken van jouw website over laten aan een vakdeskundige... een websitebouwer. Wanneer deze niet goed is in het schrijven van de webteksten, laat dit dan over aan een contentmanager, die beschikt over vakkennis voor wat betreft zoekmachine-optimalisatie.
    Vaak werken deze 2 vakspecialisten samen om een goed resultaat te kunnen neerzetten.

Meer informatie nodig?Wil je meer weten over het prijskaartje van een nieuwe professionele website, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op voor meer informatie!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Categorie Marketing Advies