Wat doe je nog zelf als leidinggevende en wanneer verwijs je door?
Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door?
Wanneer het verzuim medisch is, dan moet je medewerker naar de bedrijfsarts. Maar wat nou als het psychisch is, wat doe je dan nog zelf en wanneer verwijs je door?
Dit hangt af van de oorzaken van de psychische klachten. Ligt de oorzaak voornamelijk op het werk? Dat is mooi, want dit ligt vaak binnen je beïnvloedingssfeer.
Ligt het meer in de persoon of in de privé situatie van je medewerker, dan ligt het vaak buiten jouw beïnvloedingssfeer en zul je er een deskundige bij moeten halen of gerichter moeten doorverwijzen.
Merk je dat je er zelf niet uit komt? Ik hanteer vaak de volgende indeling:
- Is de oorzaak voornamelijk werk gerelateerd? Schakel dan bedrijfsmaatschappelijk werk in, een online cursus of een (online) coach.
- Is de oorzaak privé gerelateerd? Verwijs dan door naar het algemeen maatschappelijk werk
- Bij combinaties van werk en privé, kan een bedrijfsmaatschappelijk werker zorgen voor de juiste doorverwijzing om te werken aan de problemen en om anders met het werk om te gaan, zodat uitval voorkomen kan worden.
- Is er sprake van en stoornis? Bijvoorbeeld hevige angstklachten, depressie of suïcidale gedachten schakel dan een (arbeids) psycholoog in. Ga vooral niet teveel tijd steken in het bespreken van alle problemen, dit is een bodemloze put wat je als werkgever veel tijd kost en niet meer van af komt. Laat dat over aan professionals.
En wat kun je nog meer doen? In een eerder blog hoe je psychische klachten bespreekbaar maakt bij je medewerker.
Vaak zie ik dat leidinggevenden veel te veel zelf voor maatschappelijk werker spelen. Dit moet je echt niet willen! Ik snap dat je vanuit betrokkenheid wil weten waar je medewerker tegenaan loopt maar hoe meer je van de persoonlijke problemen van een medewerker af weet, hoe moeilijker het wordt om er weer van af te komen!
En je kunt er als leidinggevende niets mee. Vaak voelt de medewerker zich namelijk 'verplicht' naar jou om je op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen. Voor je het weet heb je update gesprekken van drie kwartier wat die ten koste gaan van het werkproces!!!! En dit draagt niets bij, want je hebt vaak niet de juiste tools om iemand echt te kunnen helpen of gericht door te kunnen verwijzen. Laat dat dan ook over aan iemand die er voor uitgerust is, en ook niet geheel onbelangrijk, er tegen kan. Houd je werk vooral leuk en steek je tijd in de mensen die in de flow zitten en geef je medewerkers die niet in de flow zitten de juiste tools om met de problemen aan de slag te gaan of verwijs ze door. Juist dat is goed zorgen voor je medewerkers.
Verwante publicaties:
- Psychische klachten bespreekbaar maken bij je medewerker
- Twee antwoorden die elke leidinggevende moet kennen
- Tools voor leidinggevende om met psychische klachten om te gaan
- Oorzaken van stress aanpakken
- Hoe ontstaan psychische klachten?
- Wat zijn psychische klachten op de werkvloer?
- Hoe kan ik psychische klachten vroegtijdig herkennen bij mijn medewerkers
- Hoe voorkom ik psychische klachten bij mijn medewerkers?
- 10 acties voor je medewerkers om weer in de gezonde flow te komen
- 10 tips voor je medewerkers om snel overspannen te worden
- 5 tips om je medewerker te helpen van stressklachten af te komen
- Wat kan ik doen om de motivatie van mijn medewerkers te vergroten?
- Hoe houd je werk en privé gescheiden? Probleem Verwijs schema
- Stress, overspannen of burn-out. Wat is het verschil?
- Weer iemand met stress!
- Ziekte? Nee verlof! De verschillende soorten van verlof.
- Wat kan ik doen om mijn medewerker met psychische klachten te helpen?
- Hoe bouw je een goede re-integratie op?
- Draaglast en draagkracht bij medewerkers
- De ziekmelding, het telefoon gesprek en wat je zeker moet vragen en wat vooral niet.
- Het spel van je ziek melden
- Ik ben het niet eens met de bedrijfsarts mag dit advies negeren?
- De wet verbetering poortwachter in een notendop
- Psychische klachten bij je medewerkers. Wat doe je nog zelf en wanneer verwijs je door?
- Welke tools heb je als leidinggevende om met psychische klachten om te gaan?
- De oorzaken van stress aanpakken
- Waardoor ontstaan psychische klachten?