zakelijke websiteAls ZZP’er of ondernemer in het MKB vertrouw je op je website om nieuwe klanten te trekken en bestaande klanten aan je te binden. Maar als je niet oppast, werkt je site juist tegen je en verlies je zelfs klanten. Ik zie gelukkig steeds meer websites van kleine ondernemers waar duidelijk een gedachte achter zit en die zorgvuldig zijn vormgegeven – met het oog op gebruikersvriendelijkheid en zakelijke doelen. Deze ondernemers weten dat een goed onderhouden online aanwezigheid onmisbaar is voor de realisatie van hun lange-termijndoelen.

Helaas kom ik ook nog heel wat sites tegen waar – hoe zal ik dit aardig zeggen? – wat minder serieus over is nagedacht. Laten we eens kijken wat er zoal mis kan gaan bij het ontwerpen en bouwen van een zakelijke website – en wat je kunt doen om een betere gebruikerservaring te garanderen.

1. Vergeten wie je doelgroep is:

De tweede vraag die ik meestal van potentiële klanten krijg, luidt: ‘wanneer kan de website klaar zijn?’. (Het zal niet verbazen dat de eerste vraag over de prijs gaat). Op zich natuurlijk een redelijke vraag, maar in hun haast om een website te laten maken, vergeten ondernemers nog wel eens voor welke doelgroep ze dit doen. Het valt aan te raden om, nog voor je met een webdesigner aan de slag gaat, onderzoek te doen naar de behoeften en gewoontes van je potentiële klanten. De resultaten komen dan goed van pas in het ontwerpproces. Richt je je bijvoorbeeld op jongeren? Dan weet je dat je gebruik moet maken van video en dat je website, gezien hun surfgedrag, maar beter responsive kan zijn. Bestaat je doelgroep echter uit gepensioneerden? Gebruik dan een groter lettertype en zorg dat je de navigatie en structuur van je website niet al te ingewikkeld maakt. [Met excuus voor de stereotypes!]

2. Geen aandacht voor content:

Ik schreef al eerder over hoe je kunt weten dat je website aan een redesign toe is. Oude content was één van de meest in het oog springende argumenten. Klanten komen naar je website op zoek naar up-to-date informatie over je bedrijf en je producten of diensten. Bij gebrek aan nieuwe content, kunnen je bezoekers het idee krijgen dat je bedrijf niet langer actief is – of gewoon niet creatief genoeg om bij te blijven. Zorg dus voor up-to-date content: verandert er iets in je bedrijf, je aanbod, je werkwijze of wat dan ook, dan moet dat terug te vinden zijn op je website. En heb je een blog? Hou hem dan ook bij. Niet alleen laat je hiermee zien dat je actief en bij de tijd bent, het helpt ook nog eens voor je zoekmachine optimalisatie.

3. Te veel – of te weinig – betalen:

Grote valkuil voor kleine ondernemers is dat ze voor een appel en een ei een professionele website willen laten maken, en daardoor eindigen met een houtje-touwtje website die allesbehalve professioneel is. Tegelijkertijd denken mensen vaak dat een webdesigner die zo duur is, wel goed moet zijn. Maar grotere ontwerpbureaus werken vaak voor grote organisaties en zijn helemaal niet ingesteld op de behoeften en portemonnee van een kleine ondernemer. De boodschap: doe je huiswerk voor je een webdesigner kiest. Gebruik deze checklist bij je keuze voor een webdesigner.

4. Je richten op de grote massa:

Probeer geen allemansvriend te zijn, maar ken je doelgroep. Als je je website geschikt wilt maken voor iedere mogelijke gebruiker, wordt het een rommeltje en maak je uiteindelijk geen enkele gebruiker blij. Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Richt je dus op de klanten die je kent en probeer hen optimaal te bedienen.

5. Niet duidelijk maken wat je wilt dat je bezoekers op je site doen:

In marketingtermen: geen duidelijke call-to-action hebben. Als een bezoeker je website eenmaal gevonden heeft, zou het meteen duidelijk moeten zijn waar de site voor dient. Vertel je bezoekers daarom wat je wilt dat ze doen als ze op je homepage zijn aangekomen. Laat ze bijvoorbeeld meer gedetailleerde informatie lezen, een product kopen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief, contact me opnemen, etc. Het maakt niet uit wat je call-to-action is, als je er maar één hebt en die duidelijk onder de aandacht brengt. Jouw content moet de vragen van je klanten beantwoorden. De call-to-action moet goed zichtbaar zijn en je klanten naar de volgende stap leiden.

6. Overdrijven met je design:

In de woorden van usability-guru Jakob Nielsen: ‘Bezoekers komen niet naar je website om het design te bewonderen, maar om iets voor elkaar te krijgen’. Een goed ontwerp is dienstbaar aan je branding, je marketing en je klanten. Gebruik daarom niet elk mogelijk design element, maar hou het simpel en elegant. Bovenal: zorg voor een plezierige gebruikerservaring. Dat helpt ook nog eens bij het geschikt maken van je website voor mobiel gebruik. Te veel design elementen leiden alleen maar af van je call-to-action. Weet dat een gebruiker die niet binnen een paar seconden kan vinden wat hij zoekt, je website meteen weer verlaat.

7. Doe-het-zelven:

Nog te veel zakelijke websites zijn overduidelijk gebouwd door de ondernemer zelf of door hun neefje dat zo handig is met computers. Niet verwonderlijk: iedereen met internettoegang en een e-mail adres kan immers een account maken in WordPress of een ander platform. Maar een account aanmaken is nog wat anders dan een professionele site ontwerpen en rekening houden met alles van responsiveness tot zoekmachine optimalisatie en van site-structuur tot beveiliging. Schoenmaker, hou je bij je leest. Webdesign is een vak: kies dus een professionele webdesigner die weet wat hij doet.

8. Mobiele gebruikers negeren:

Sinds 2015 vindt er meer internetverkeer plaats via mobiele telefoons en tablets dan via desktop computers. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, mis je dus de helft van je potentiële bezoekers. De belangrijkste vraag die je je daarom kunt stellen is of jouw website geschikt is voor mobiel, hetzij omdat je een aparte mobiele website hebt, hetzij omdat je site responsive is gebouwd.

9. Overdreven zoekmachine optimalisatie:

Een aantal jaar geleden was SEO (search engine optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) nog relatief eenvoudig: als je maar genoeg geschikte zoektermen op je website gebruikte, kon je hoog in Google komen. Inmiddels werkt het toch een beetje anders. Keyword stuffing is de kortste route om op Google’s zwarte lijst te komen en dus helemaal niet meer vindbaar te zijn. Bovendien zijn bij SEO vele andere zaken belangrijker geworden dan zoekwoorden. Schrijf dus niet voor zoekmachines als Google, maar voor echte mensen. Maak relevante, actuele en unieke content voor je klanten. Het creëren van content is de beste investering in je website die je als ondernemer kunt doen.

Tot slot

Een goede website is voor kleine ondernemers een cruciaal onderdeel van hun marketing. Mensen bezoeken je website met een bepaald doel voor ogen. Zorg er dus voor dat je hen helpt bij het verwezenlijken van dat doel. Als je website niet goed is ontworpen, kost het je klanten en omzet.

 
 
 
Verwante publicatie: Checklist bij het laten maken van een website

 
Categorie Marketing Advies