Wat bedoel je met klantbelofte?

Als ik een ondernemer in het MKB spreek vraag ik altijd: ‘Wat is jouw klantbelofte?’ In eerste instantie levert dat een vragende blik op. ‘Wat bedoel je daar precies mee?’ is dan hun wedervraag. ‘Wat is jouw specifieke toegevoegde waarde voor jouw klanten, en welk ‘contract’ durf jij daarvoor aan te gaan met je klant?’ Daarop volgt dan vaak als antwoord: ‘Oh, je bedoelt wat mijn unique selling points zijn’. Maar dat is weer net wat anders. Unique selling points gaat uit van ‘what’s in it for me’ voor de ondernemer. Een klantbelofte stelt de klant centraal. Als je uitgaat van de unique buying points kom je al meer in de richting.

Statements versus beloftes

Ter voorbereiding van mijn gesprekken bestudeer ik vaak de website van het bedrijf om te kijken of ik iets kan vinden wat te maken heeft met de klantbelofte van het bedrijf waar ik naar toe ga. Wat je dan meestal ziet is wat de onderneming doet, en hoe lang om te imponeren dat ze goed zijn in wat ze doen: ‘Wij hebben al 40 jaar ervaring in …..’ of ‘wij ontzorgen u op alle fronten’ en meer van dat soort zinsneden. Maar dat zijn geen beloftes. Het zijn eerder statements, die je bij veel collega bedrijven in de betreffende branche ook kunt lezen en mij als klant niet helpen om een keuze te maken voor welk bedrijf ik zou moeten kiezen.

Een praktijkvoorbeeld

Een mooi voorbeeld van wat in mijn ogen een goede klantbelofte is hoorde ik van de DGA van een ontwerpbureau. ‘Mijn klantbelofte is simpel’, zo zei hij. ‘Groei…., als je met mij in zee gaat beloof ik mijn klant dat zijn bedrijf zal groeien.’ Zo’n klantbelofte triggert mij gelijk, want iemand die dat aan mij durft te beloven zal wel iets in zijn mars hebben!

Tegelijkertijd brengt mij dit bij de vraag ‘Hoe dan?’ Het is een prachtige belofte, maar ook bijna te mooi om waar te zijn. Iedereen kan wel roepen, dat hij ervoor zorgt dat mijn bedrijf gaat groeien. Het is net alsof ik met chronische gezondheidsklachten naar een alternatief genezer ga en deze mij belooft ‘Ik maak je beter!’ Het klinkt wel goed, maar geloof ik er ook in?

Met andere woorden: hoe ga je als ondernemer aan je klant bewijzen, dat jij je belofte ook daadwerkelijk kunt en gaat waarmaken? Meestal wordt direct verwezen naar referenties. Ook de website staat hier bol van. Op zich prima natuurlijk, maar is dit overtuigend genoeg? Overtuigt de alternatieve genezer voldoende als ik met hem aan tafel zit en mij vertelt: ‘Ik maak je beter, ik heb al zoveel andere patiënten genezen.’

In het algemeen is er meer nodig om je klant te overtuigen. De DGA van het ontwerpbureau ondersteunt zijn klantbelofte met overtuigend bewijs, dat hij mét jou en vóór jou een strategie ontwikkelt voor je bedrijf en dat combineert met de kracht van creativiteit en technologie. Vervolgens kan hij mij aan tafel laten zien hoe hij dat dan daadwerkelijk doet samen met zijn medewerkers.

Hoe ziet onze klantbelofte eruit?

De klantbelofte van MKBondgenoten is eenvoudig, evenals ons bewijs.

Onze klantbelofte: meer resultaat voor iedere MKB-ondernemer.

Ons bewijs: door de combinatie van de juiste inzichten in combinatie met onze daadkracht zorgen wij voor een beter resultaat, samen met de ondernemer.

Meer resultaat mag je eenvoudigweg lezen als meer euro’s op de bank. En ook als meer grip en rust als het gaat om de bedrijfsvoering.

MKBondgenoten maakt gebruik van een methodiek, die is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Groningen. Deze methodiek wordt toegepast door een groot netwerk van bedrijfsadviseurs. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om bedrijven in het MKB onderling te vergelijken in verschillende branches, zelfs als de bedrijfsomvang verschilt. Met deze specifieke methode, en de benchmark gegevens zijn we in staat het benodigde inzicht te verschaffen voor de ondernemer om te verbeteren.
 
klantbelofte
Vervolgens gaan we schouder aan schouder met de ondernemer aan de slag om de verbeteringen daadwerkelijk te realiseren. Verwacht van ons geen mooie rapporten. Verwacht wél resultaat! Daarom heten we MKBondgenoten.

MKBondgenoten beschikt over een uitgebreid pakket aan instrumenten om de verbeterpunten aan te pakken.

Wilt u een keer met ons van gedachten wisselen over uw klantbelofte, en uw verbeterpotentieel?

Neem gerust contact met ons op.

Samen ondernemend verbeteren!

Huub Truijen

www.mkbondgenoten.nl