Boekhoudprogramma met cijfers laat zien: Ze geven alles gratis weg.

“Weet je wat ons geheim is?” vraagt Tonny aan ons. Ik kijk naar hem, denk even na en wacht vervolgens, want hij maakt het spannend. “En ik heb nog een vraag”, vervolgt hij even later. “Stel je voor: Als je maar 1 marketingsactie mag doen dit jaar, wat doe je dan? Als je maar 1 mail mag versturen naar je klanten, welke boodschap geef je dan af?”

Super sterk, denk ik bij mezelf, want wij ondernemers lopen altijd rond met creatieve ideeën. Zoals een goochelaar weer een konijn tovert uit zijn hoed. Onze creatieve spier staat altijd gespannen.

De grootste gratis weggever

Consistentie is de boodschap van Tonny, van IMU, mijn websiteleverancier. Maar waarom geeft Tonny samen met zijn compagnon Martijn, alle kennis gratis weg? Dit zal vast niet die ene marketingactie van het jaar zijn. Ze zijn gul, maar ze hebben nog nooit zoveel weggegeven!

Boekhoudprogramma met cijfers

Duur verjaardagsfeestje

Tonny en Martijn vieren hun verjaardag. Ik kijk hun event online terug en zie een razend enthousiaste zaal nieuwsgierig luisteren. Een event van een dag in het AFAS Circustheater. Afgehuurd voor 1800 ondernemers die gratis toegang hebben. Zij ontvangen een dag lang alle geheimen van IMU geheel gratis. Staan Tonny en Martijn vervolgens een dag lang alleen maar hun software te promoten? Nee, juist niet, zij zijn waarde aan het creëren.

Massale afkeur van zijn familie

Ik weet dat Tonny uit een familie met veel boekhouders komt; vader, moeder, broers en ik geloof ook nog een zus. Zij verklaren hem natuurlijk voor gek, want wat kost dat?  Omzet nul? Nee, nooit doen! Hun boekhoudprogramma met cijfers laat dat zien. Dus dit is een duur verjaardagsfeest van de 2 heren aan 1800 ondernemers. Ja, dat is veel gratis stoelen vullen. Laat het aantal maar tot je doordringen.

Eén wet maakt het verschil

Toch geloof ik net als zij in de wet van wederkerigheid. Ik weet het zeker; als wij boekhouders de opbrengst van deze universele wet direct in euro’s kunnen omrekenen, dan worden we mega succesvol. Eindelijk wordt ons vak een sexy beroep.

Klantensucces

Je gaat als ondernemer bijvoorbeeld vanzelf overstappen van een ‘klantenservice’ naar een afdeling ‘klantensucces’. IMU deed het. Zie je het voor je wat het verschil is? Ik wel, want het eerste kost geld. De nieuwe vorm gaat veel geld opleveren, want je klanten worden dolblij met je. De superfans kopen alles wat je aanbiedt. Vergelijk het met de Apple-fans.

Ik ga met de billen bloot; ik denk ook nog te weinig in termen van klantensucces, omdat ik merk dat een service aan potentiële klanten tijd en dus geld kost. Tja, een overtuiging. Fijn om mensen gratis een beetje te helpen, maar wat levert het me uiteindelijk op? Vooral als ik zie dat mijn tijd beperkt is door de drukte van de huidige klanten.

Rekensom

Het is inderdaad een rekensom. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar als ik denk aan klantensucces dan moet ik mezelf in een rap tempo automatiseren. Kennis en ervaring verder omzetten in tools. Het liefst online tools en hierdoor nog meer ondernemers helpen.

Het is een rekensom die laat zien wat het dan oplevert. Nog sterker, ik kan de basiskosten verdelen over meerdere klanten en dus meer gratis weggeven om later de verdiensten dubbeldik terug te winnen. Klant blij, ik blij, iedereen blij. Wat een win-win.

Cijfers uit je boekhouding

Zo is het spel dat IMU.nl speelt. Het is een rekenspel en de cijfers haal je uit je boekhoudprogramma en marketingtools. Dat kan jij ook doen. Cijfers die antwoord geven op vragen die bij je spelen:

  • Wat kost een klant werven?
  • Wat levert een klant gemiddeld op aan omzet?
  • Hoeveel klanten heb je nodig om je kosten te kunnen betalen?
  • Wat is de opbrengst van je investeringen?
  • Welke klanten zorgen voor 80% van je omzet? Dat is namelijk maar 20% van het totaal.
  • Welke klanten vergeet je een extra dienst aan te bieden en hoeveel kan dat opleveren?
  • Hoe verhoog je je winst, dus een hoger ondernemersloon waardoor je een beter leven hebt?

Synergie van hart en hoofd

Je kan je intuïtie en je creatieve ideeën achterna gaan, maar hoe weet je of je op het juiste pad bent? Voordat je het weet, ben je de artiest zonder publiek. Even invoelen is een optie, maar je versterkt het als je het combineert met feiten. Hart en hoofd die elkaar aanvullen.

Tonny en Martijn weten dat. Is dat hun geheim? Nee, consistentie. Continu, elke dag beter worden. En ze weten door keiharde ervaring: je volgt je vooruitgang op de voet op, want zonder cijfers heb je geen business.

Ik haal cijfers o.a. uit een online boekhoudprogramma. En jij?