Vissen in een andere vijver?

Zoek je nieuwe klanten of zoek je een nieuwe medewerker? Dat lijkt heel verschillend, maar er zijn een paar belangrijke overeenkomsten tussen acquisitie en recruitment. En je zou eens voor een heel andere benadering kunnen kiezen.

acquisitie en recruitmentHet plaatsen van een mooie advertentie op Linkedin of het uitnodigen van kandidaten op een vacaturesite kan nogal eens teleurstellende resultaten geven.

Ben je op het verkeerde moment bij de verkeerde persoon?

Ik hoor het heel vaak bij ondernemers: we hebben wel leads, maar die willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Er zijn wel sollicitanten, maar die voldoen niet of hebben de verkeerde motivatie

Wat zijn de risico’s bij acquisitie?
Als je in gesprek gaat met prospects die actief aan het zoeken zijn, dan hebben die waarschijnlijk wel een behoefte. Dat is een goed teken. De kans is ook heel groot dat ze zich breed oriënteren. Ze zullen meerdere sites bezoeken en misschien zelfs in gesprek gaan met een paar leveranciers. Die andere leveranciers, jouw concurrenten, proberen de prospect vooral na te laten denken over de koopargumenten waar zij heel goed in zijn. Logisch.

Wat zijn de risico’s bij recruitment?
Mensen die actief naar en andere baan op ziek zijn of zelfs direct beschikbaar zijn, zullen ook solliciteren op een vacature die eigenlijk een beetje te hoog gegrepen is. Natuurlijk kunnen er ook heel geschikte kandidaten tussen zitten, maar beantwoord deze vraag voor jezelf: welke medewerker zal jij áltijd proberen vast te houden en welke zou jij als eerste ontslaan als de omstandigheden je er toe dwongen? Precies, zo ‘eentje’ is heeft er net een CV gezonden naar jou, met een heel matig begeleidend mailtje…

Wel interesse, niet op zoek. Super interessant!

Voor iedereen die zich actief aan het oriënteren is op een bepaalde investering, zijn er misschien wel 10 mensen die nog niet aan het zoeken zijn, maar er wel over na zouden willen gaan denken.
Voor iedere werkzoekende zijn er misschien wel 20 mensen die minstens zo geschikt zijn, maar op dit moment niet actief zoeken. Toch willen ze een overstap best overwegen.

De truc is om in contact te komen met mensen die wel open staan voor een gesprek, maar nog niet aan het zoeken zijn. In die situatie heb je heel veel voordelen.

Het is altijd beter om te praten met iemand die nog vroeg in het ‘koopproces’ zit. Deze persoon kun je heel goed beïnvloeden, ehhh helpen. Jij kunt de koopargumenten bespreken die goed aansluiten bij jouw verkoopargumenten, jouw sterke punten.

Er zijn nog meer voordelen. Jij bepaalt met wie je het gesprek aan gaat. Dus je kunt al vooraf bepalen of die persoon of dat bedrijf wel bij jou past. Als de persoon met wie je in gesprek bent geraakt toch nog niet toe is aan een overstap, dan heb je in ieder geval een contact gemaakt voor in de toekomst. Jullie tijd komt dan nog wel.

Ga niet zitten vissen, ga jagen!

Door te kiezen voor jagen in plaats van vissen ben jij dus ‘in the lead’. Dat jagen kun je bijvoorbeeld heel goed doen op Linkedin. Wil jij heel graag nieuwe medewerkers vinden of juist nieuwe klanten werven via Linkedin?

Lees mijn eerdere blog op Multiraedt over meer resultaat uit social Selling om te leren hoe het wél werkt.
Eerlijk is eerlijk, dit kost wel tijd en het helpt als je er ervaring mee hebt. Dus verwacht niet op de eerste dag al resultaten, maar de uiteindelijke resultaten zullen je waarschijnlijk verrassen.
Als je haast hebt en geen tijd, dan kun je het altijd nog uitbesteden. Je kunt dan verder lezen op Recruitmentrunner.nl (werving voor MKB personeel) of SocialRunner.nl (B2B leads).

Succes!

Leg contact met mij op Linkedin, dan vergroot je meteen jouw (zoek)netwerk !