dropshippingBinnen e-commerce zijn er verschillende business modellen. De meeste webshophouders bepalen zelf hun assortiment, kopen zelf voorraad en beheren deze ook zelf (al dan niet via een fulfilmentpartner). Een nieuw en groeiend model is dat van 'dropshipping'. Maar wat is dat nou precies en wat zijn de voor-en nadelen van dit business model?

Wat is dropshipping?

Normaal gesproken, arriveert een klant in je webshop en plaatst een order. Jij pakt deze (of laat deze pakken) uit je eigen voorraad en verstuurt de order naar de klant.
In het geval van dropshipping, beheer jij nog steeds de webshop en ben je nog steeds het contactpunt voor de klant. Echter vanaf het moment dat de order is geplaatst, stuur je deze door naar een partner (de dropshipment-partner). Deze partner pakt de artikelen uit zijn magazijn en stuurt de order rechtstreeks naar jouw klant.
Het grootste voordeel is dat je dus geen eigen voorraad hoeft aan te houden. In de praktijk zie je dan ook dat veel groothandels dit business model hebben omarmt.

Internationale dropshipping

Sinds enkele jaren zie je dat veel internationale bedrijven ook dropshipping aanbieden. Dit gaat om (bijvoorbeeld) Chinese bedrijven als AliExpress, die webshophouders volledige assortimenten laten samenstellen voor op hun eigen webshop. De webshophouder maakt dan een Nederlandse website en vertaalt de product teksten, en als er een order binnenkomt dan gaat deze naar (de verkoper op) AliExpress die de bestelling rechtstreeks uitlevert aan de Nederlandse klant.

De voordelen van dropshipment

  1. Je houd geen eigen voorraad aan en loopt dus fors minder risico dat je aan het einde van het seizoen zit met winkeldochters.
  2. Het is daarbij makkelijk(er) en vrij goedkoop om een enorm assortiment aan te bieden op  jouw webshop.
  3. Je kan je focussen op de website en de verkoop (en uiteraard de klantenservice). De volledige logistiek gaat buiten jou om.

De nadelen van dropshipment

  1. Je kan ervan uitgaan dat je dropshipment partner meer klanten heeft die een vergelijkbaar assortiment kunnen voeren. M.a.w jouw aanbod is niet uniek en dat zie je terug in de marges.
  2. Daarnaast ben je afhankelijk van het assortiment en de inkoop van jouw partner. Het is lastig om artikelen toe te voegen waar jij zelf in gelooft, maar die niet door de partner worden gevoerd.
  3. De klant koopt bij jou en jij blijft dus aanspreekpunt bij klachten en problemen. Levert de partner te laat of een slecht product? De klant verwacht (terecht) van jou een oplossing.