Plannen om te starten als zzp’er? Dan willen we je allereerst feliciteren. Het starten van eenmanszaak is voor veel aspirant-ondernemers een droom, maar niet iedereen weet dat daadwerkelijk om te zetten in de realiteit. Jij wel – dus dat is in ieder geval al goed. Maar – eh. Zorg er wél voor dat je de droom ook levende houdt. Veel zzp’ers vallen namelijk in dezelfde kuilen, waardoor hun nieuwbakken onderneming al vroeg de nodige klappen moet verwerken. Welke dat precies zijn? Nou – deze.

 
startende zzp’ers

1. Geen goede administratie starten

We know – als ondernemer wil je jezelf het liefste bezighouden met hetgeen waarvoor je de onderneming ook gestart bent. Administratie en boekhouding is wat dat betreft altijd een verplicht nummertje.

En toch is het van groot belang dat je alle inkoop- en verkoopfactuurtjes goed bijhoudt. Dat geeft je niet alleen meer inzicht in je bedrijfsvoering; het is ook gewoon verplicht. 

Bovendien zorg je er met een heldere administratie voor dat je precies weet wat je per kwartaal of jaar kwijt bent aan bijvoorbeeld de omzet- en de inkomstenbelasting. Zo kun je dat geld apart zetten en hoef je je géén zorgen te maken over onverwachte kostenposten.

Extra tips: gebruik een boekhoudprogramma als je méér overzicht in je administratie wilt hebben en sluit een aparte rekening af om werk en privé qua financiën van elkaar te scheiden. Een zakelijke rekening openen is daarvoor noodzakelijk.

2. Stoppen met klanten zoeken

Kijk – als je een ondernemer met een klantenbestand van honderden consumenten bent, kun je deze tip negeren. Maar we gaan ervan uit dat de gemiddelde starter dit nóg niet heeft. Streef er dan altijd naar om wél zo’n schare aan klanten te bereiken.

De reden daarachter is simpel: je kunt nooit op één paard wedden. Het kan zijn die die ene klant nu goed betaalt, maar dat in de toekomst niet meer gaat doen. En wat doe jij als je enige inkomstenbron opééns wegvalt. 

Nu is het natuurlijk een beetje overdreven om te streven naar honderden klanten, maar een minimum van drie vaste verstrekkers van opdrachten is toch wel een béétje een officieuze eis.

3. Teveel opdrachten aannemen

Te weinig opdrachten is vanzelfsprekend een probleem. Maar een teveel aan taken is dat ook. Dit brengt namelijk verschillende, eventuele nadelen met zich mee. De kans op werk waar je eigenlijk niet heel goed in bent, bijvoorbeeld. Of de kans dat je dingen gaat afraffelen. Daarnaast vinden wij het ook altijd heel belangrijk dat je voldoende rust pakt. Even afstand van je dagelijkse werkzaamheden helpt je om je eigen business op een andere manier te analyseren. En daardoor gaat je organisatie op termijn langer mee.

We snappen het natuurlijk ook wanneer je niet te vaak nee wilt verkopen. Daarom is het misschien slim om een netwerk van andere zelfstandigen op te bouwen. Wellicht kun je iets aan hen uitbesteden. 

4. Een te hoog óf juist een te laag tarief rekenen

Een te hoog tarief schrikt klanten af – dat begrijpt iedereen. Maar een te laag tarief heeft een soortgelijk effect. Dit doet niet alleen afbreuk aan je expertise; het zorgt er ook voor dat klanten misschien wel denken dat je diensten niet zo heel goed zijn. En dat wil je natúúrlijk voorkomen. 

Zorg er daarom voor dat je tarieven altijd passen bij onder meer je portfolio, je referenties, je opleiding en je expertise. Check ook wat lotgenoten in jouw branche zoal vragen – dan heb je een beetje een richtlijn.

5. Afspraken niet zwart op wit zetten

Gouden tip: zet je afspraken altijd op papier. Dat kan in een uitgeprinte, maar ook in mailvorm. Een mondelinge afspraak is tenslotte nooit meer te controleren. We gaan er daarbij niet vanuit dat er ruis tussen jou en je opdrachtgever ontstaat, maar enige vorm van onduidelijkheid kan simpel worden opgelost door gewóón een simpele opdrachtbevestiging te maken. Voorkomt een hoop gedoe!