Overzicht

Veel organisaties zijn nog onvoldoende ingericht om AI effectief te kunnen inzetten. Belangrijke hindernissen zijn de digitale fragmentatie en datacomplexiteit. Organisaties hebben soms moeite een overzicht te krijgen welke systemen, databronnen en apps ze gebruiken. Daar begint het mee: een inventarisatie van alle gebruikte tools, databases, API’s en integraties. De volgende stap is het standaardiseren en integreren van systemen.

Om complexe data begrijpelijk en bruikbaar te maken voor AI, analyse en besluitvorming is centraliseren van data gewenst. Zorg tevens voor data governance: wie beheert welke data? Met welke toegang? Gebruik AI nu voor workflowoptimalisatie. Tenslotte: zorg voor mensgerichte adoptie.

Integratie

Het integreren van systemen betekent dat je verschillende (vaak losstaande) softwareapplicaties, databronnen of processen met elkaar verbindt zodat ze informatie kunnen uitwisselen en samenwerken. In je organisatiecontext is zicht nodig op alle systemen. Belangrijk zijn je doelstellingen: wil je real-time data delen of werkprocessen automatiseren?

Zelfkennis

Organisaties falen in digitale transformatie omdat ze zichzelf overschatten. Ze proberen technologieën zoals AI of blockchain in te zetten terwijl hun digitale volwassenheid nog laag is. Organisaties hebben data, maar vertrouwen medewerkers het niet toe of gebruiken het niet creatief. Een controlerende cultuur belemmert het gebruik van inzichten voor experimenten. Bijvoorbeeld: in een bedrijf zonder innovatiecultuur blijft een datadashboard onbenut terwijl in een lerende organisatie teams datadashboards gebruiken om zelf ideeën te testen en aan te passen.

Volwassen

Organisatorische volwassenheid Organisatorische volwassenheid verwijst naar de mate waarin een organisatie klaar is om digitale transformatie succesvol te plannen, uit te voeren en te verankeren. Het is het vermogen van een organisatie om effectief technologie te adopteren, medewerkers mee te nemen in verandering, strategisch data gedreven te werken en continu te verbeteren.

Leefwereld

Technologie moet aansluiten bij de leefwereld en behoeften van mensen, medewerkers, klanten, burgers en niet andersom. Ontwerp daarom gebruikersvriendelijke interfaces en zorg voor digitale inclusie. Kunnen digitale laaggeletterden de tool ook gebruiken?

Mensen moeten technologie begrijpen, vertrouwen en kunnen controleren. Laat gebruikers weten wat er met hun data gebeurt en waarom. Technologie heeft consequenties : ethisch, sociaal, maatschappelijk. Deze moet je vooraf overwegen. Beoordeel systemen daarom niet alleen op snelheid of kosten, maar ook op rechtvaardigheid en bias. Een succesvolle digitale transformatie kent een combinatie van datagedrevenheid en een innovatieve cultuur.

Literatuur

Fenton, A., G. Fletcher en M. Griffiths. (2025). Strategic Digital Transformation: A Results Driven Approach (2025). Routledge
Jeninga, A. en H. Woldendorp. (2022). Ontwerp voor digitale transformaties van (zorg)organisaties. SWP
Lucas, S. (2025). Digital Impact: The Human Element of AI Driven Transformation.
Veuger, J. en H. Woldendorp. (2021). Blockchain in de zorg. Koninklijke Van Gorcum
 
?