Vertrekpunt

Ik ben eerder in gegaan op de operationele mogelijkheden van AI. Wat zijn eigenlijk de strategische perspectieven: een fundamentele herinrichting van processen rond AI? Een fundamentele herinrichting van een organisatie rond AI betekent dat AI niet langer een hulpmiddel naast bestaande processen is, maar dat de processen zélf worden ontworpen rondom AI-mogelijkheden zoals het instellen van een AI-platform.

Dus niet: ‘Hoe voegen we AI toe aan wat we al doen?’ maar ‘hoe ziet ons werk eruit als we AI vanaf het begin centraal stellen?

Een voorbeeld uit personeelsbeleid: geen handmatig cv-screening, maar AI die kandidaten selecteert, met mensen die beoordelen op soft skills. Een fundamentele AI-herinrichting betekent je organisatie structureren rondom wat AI mogelijk maakt, werk opnieuw verdelen tussen mens en machine en informatie en processen herschrijven zodat AI effectief kan functioneren.

Platform

AI-platformPlatformtechnologie maakt bovenstaande al mogelijk. Je maakt AI-toepassingen, taken en kennis toegankelijk, deelbaar en schaalbaar binnen je organisatie. Een interne AI-marktplaats is een digitaal platform binnen je organisatie waarop medewerkers: toegang hebben tot AI-tools, datasets, kennismodellen en taakautomatiseringen, zelf AI-oplossingen kunnen vinden, inzetten of combineren en ideeën, prompts of workflows kunnen delen, beoordelen en verbeteren. Het platform fungeert dus als een marktplaats: medewerkers kunnen AI-functionaliteiten zoeken, testen, gebruiken, en delen.

De opbouw van een interne marktplaats kent de volgende structuur. Inventariseer en standaardiseer AI-toepassingen door het verzamelen van interne prompts, workflows, scripts, modellen, dashboards, API’s, AI ondersteunende werkzaamheden. Bouw een gebruikersvriendelijk platform en zorg uiteraard voor een heldere governance. Stimuleer het gebruik en zorg voor samenwerkingsverbanden.

Verbinding met activiteiten

Het platform werkt als een systeem dat gegevens, taken, context en gebruikers dynamisch met elkaar verbindt en dat AI als kernmechanisme gebruikt om inzichten en beslissingen te ondersteunen.

Het platform is in staat te bepalen wie de gebruiker is, wat de taak is, in welk proces de actie plaatsvindt en welke gegevens en regels relevant zijn op dat moment. AI moet zich voegen naar het werk, niet andersom. AI verschijnt als hulp precies wanneer iemand het nodig heeft.

Het platform leert van gebruik: hoe vaak wordt een AI-module gebruikt? Wordt de output aangepast door gebruikers? Wie past prompts aan, en waarom? Effectieve leermechanismen zijn gestructureerde, herhaalbare manieren waarop een individu, team of organisatie systematisch leert van ervaring, fouten en feedback en daarna die kennis omzet in verbetering.

Literatuur

Bala, R. N. ?Balasubramanian en A. Joshi (2025). The AI-centered enterprise. Reshaping Organizations with Context Aware AI. Chapman and Hall
Woldendorp, H., H. de Groot, T. Woldendorp en C. Boven. (2022). Zie je Big Picture. Transformeer succesvol! SWP
 

?