Ruim 40% van de omzet in de detailhandel wordt behaald via franchise formules en er zijn 258.000 personen in werkzaam.

Laag risico
Steeds meer zelfstandige ondernemers kiezen voor de relatieve veiligheid, dat een groot samenwerkingsverband kan bieden. Franchisegevers als Febo, McDonald's, Hema, Pearl, Albert Heyn en vele anderen bieden een bewezen bedrijfsconcept aan, dat de franchisenemer in eigen bedrijf kan gaan exploiteren.

kalverstraat-winkelen-in-amsterdam-1(plocation,702)(c0)
Er zijn meer dan 700 verschillende franchise formules in Nederland actief, die goed zijn voor een omzet van ruim € 30 miljard, verdeeld over bijna 37.000 vestigingen.

Volgens Jos Burgers, directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) zijn de vooruitzichten voor 2012 redelijk positief en is de branche tijdens de crisis van 2008/2009 behoorlijk recessieproof gebleken.

Franchise formules dominant aanwezig
Door het succes van de vele franchise formules begint het straatbeeld in vele steden wel een beetje eentonig te worden. Het kan zelfs ten koste gaan van dat prettige vakantiegevoel dat een bezoek aan het buitenland kan opleveren. Ook daar struikelt men over de vele franchisewinkels die dezelfde aankleding en layout hebben als thuis.

De voordelen
De franchise branche trekt zich daar natuurlijk niets van aan en gaat onverdroten voort met de expansie. Dat is ook niet zo gek, gezien de vele voordelen:

  • Kleiner risico
    Startende ondernemers die kiezen voor een franchise formule hebben maar een 10% kans om te falen tegenover 40-50% bij een volledig autonome opstart. Bovendien is de vereiste investering in de regel duidelijk afgeperkt, zodat er geen plotselinge "verrassingen" kunnen opdoemen.
  • Schaalgrootte
    Door gezamenlijke inkoop en reclame kunnen aanzienlijke kostenvoordelen behaald worden.
  • Training en coaching
    In de regel ontvangt de franchisenemer (en eventueel zijn personeel) een gedegen opleiding en training. Bovendien kan hij altijd terugvallen op verdere coaching indien dat nodig mocht zijn, sterker nog, de franchisegever heeft in dat opzicht zelfs een zekere zorgplicht. Zo kan de franchisenemer optimaal gebruik maken van de kennis en ervaring van de franchisegever.
  • Efficiënte taakverdeling
    Een aantal ondernemerstaken als marketing, inkoop en administratie worden meestal door de franchisegever verricht, zodat de franchisenemer zich volledig kan concentreren op de commerciële kant van de onderneming.
  • Soepeler kredietverstrekking
    Een ondernemer die bij een bank aanklopt voor krediet zal moeten kunnen aantonen dat hij geschikt is voor het ondernemerschap en dat zijn bedrijfsconcept levensvatbaar is. Dat laatste is bij een goede franchise zeker geen probleem en de selectie, training en coaching zou een goede waarborg moeten zijn voor goed ondernemerschap.
  • Herkenbaarheid
    De uniforme uitstraling en de gemeenschappelijke naam vergroten de herkenbaarheid van de formule enorm voor de klant, waardoor reclame effectiever is.
  • Informatie-uitwisseling
    De feedback van andere franchisenemers kan zeer nuttig zijn. Welke producten lopen goed bij de één en niet bij de ander en waarom? Behaalde omzet per medewerker, omloopsnelheid van de voorraad etc.

Natuurlijk zitter er niet alleen maar voordelen aan het franchise verhaal.
Een aantal nadelen:

  • Partijen leggen zich in de regel vast voor een periode van 5 jaar met wederzijdse rechten en plichten, die de vrijheid van handelen behoorlijk inperken. Zo ging bijvoorbeeld franchisegever Albert Heijn vorig jaar niet akkoord met de expansiedrift van enkele grote franchisenemers.
  • Aanpassing aan veranderende marktomstandigheden kan nog weleens wat vertraging oplopen door uiteenlopende belangen.
  • De franchisenemer die wil stoppen en zijn bedrijf wil verkopen kan tegen een veto van de franchisegever oplopen, die de koper niet ziet zitten.

Franchise rukt verder op
Desalniettemin zijn het aantal franchisevestigingen de afgelopen 15 jaar verdrievoudigd en was het opgeven van een stukje zelfstandigheid voor de meeste franchisenemers zeker de moeite waard. Bovendien wijst niets erop dat de groeitrend van de afgelopen jaren zich niet zal voortzetten. Het tempo van de groei neemt echter wel wat af.

(Google auteur)
 
Categorie Organisatie Advies