iStock_000011182308_ExtraSmallHet voornaamste doel van elke zakelijke blogger is (of zou moeten zijn) het in contact komen met nieuwe klanten en het onderhouden van de relatie met bestaande klanten. Op welke manier(en) kan die doelstelling nu het beste gefrustreerd worden? In andere woorden: hoe schrijf ik en presenteer ik een zakelijk blog dat ervoor zorgt dat de lezer zo snel mogelijk afhaakt?
Gelukkig zijn er voor de blogger die niet zit te wachten op nog meer klanten en er alles aan wil doen om zijn bestaande klanten weg te jagen, voldoende methoden voorhanden om zijn rust te garanderen. Een niet onbelangrijk bijkomend voordeel is, dat de meeste van die methoden verbazingwekkend weinig moeite kosten.

Voor de zakelijke blogger die ook nog zijn laatste lezers van zich wil vervreemden zijn hier een paar nuttige richtlijnen:

  • Schrijf vooral over onderwerpen waar je niets vanaf weet en neem zeker niet de moeite research te plegen en je te verdiepen in actuele en relevante opinies en trends dienaangaande.
  • Mocht je toch kortstondig geen weerstand kunnen bieden aan je nieuwsgierigheid, zorg er dan ten minste voor dat je de resultaten van je research zo letterlijk mogelijk overneemt in je blog. In het zeldzame geval dat één van je laatst overgebleven oplettende lezers je plagiaat bemerkt, dan kun je altijd nog onwetendheid met de regelgeving voorwenden, een excuus dat gezien de kwaliteit van het blog wellicht als plausibel zal worden ervaren.
  • Wantrouw en negeer te allen tijde de welgemeende adviezen van professionals. Opvolging daarvan zou weleens haaks kunnen staan op je doelstelling om niet te worden lastig gevallen.
  • Vermijd optimisme en vertrouwen in de toekomst. Voor je het weet heb je jezelf omringd door gelijkgestemden die opgewekt en positief ingesteld vooruit kijken en vooruit willen. Zo'n houding is als sirenegezang en jaagt het webbezoek tot ondraaglijke hoogten.
  • Indien bij uitzondering een onvermoede lezer je blog toch serieus neemt en met jou erover in discussie wil gaan, ga daar dan absoluut niet op in. Voor je het weet raak je verzeild in een interessante discussie die ook weer andere lezers kan aantrekken. Dan is het hek echt van de dam.
  • Zorg ervoor dat eventuele lezers eerst hun geduld en doorzettingsvermogen bewijzen en zich niet laten afschrikken door de slechte layout van je blog, de afwezigheid van een logische opbouw, de moeilijke vindbaarheid door gebrekkige navigatie en de hoge densiteit van je tekst. Ook het overvloedig gebruik van vakjargon kan een echte uitdaging vormen.
  • De hardnekkige lezer die al deze obstakels heeft overwonnen, zal ook nog moeten bewijzen dat hij over een zeer goed ontwikkeld gevoel voor humor beschikt. Dat is het eenvoudigst uit te testen door volstrekt onrealistische beloften te doen inzake je producten of diensten.
  • Het misschien wel meest effectieve middel om lezers af te schrikken bestaat uit het overvloedig aanprijzen van je kwaliteiten, ervaring en deskundigheid. Ongebreidelde zelfverheerlijking werkt beter dan welke prikkeldraadversperring ook.

Voor de onverhoopt verdwaalde lezer van dit blog heb ik nog een dringend verzoek: kom alsjeblieft niet met suggesties om andere lezers nog meer te ontmoedigen en verwacht niet dat ik op eventuele commentaren zal ingaan.(Google auteur)

 
Categorie Marketing Advies