richard-branson-by-madame-ming-flickrOp weg naar de Virgin Islands wordt de vlucht van Richard Branson
en 50 medepassagiers gecanceld.

De ondernemende Branson zoekt een ander vliegtuig en regelt dat
iedere passagier zijn stoel kan omboeken voor $39.

Niet lang daarna koopt Branson een tweedehands Boeing 747
en lanceert zijn eigen vliegmaatschappij Virgin Airlines.

 

Hoe krijgt hij het voor elkaar om de andere passagiers te overtuigen
van zijn idee?

“There is no point in going into a business unless you can make a radical difference
in other people’s lives”

Die gedachte is de basis voor zijn overtuigingskracht. Branson lanceert alleen een product als hij zijn belofte
aan de klant waar kan maken. Hij heeft het ‘waarom’ achter zijn producten kristalhelder voor ogen.

Maar hij weet ook dat er meer nodig is dan alleen een goed idee.

In haar boek “Make your idea matter" beschrijft Bernadette Jiwa 9 ingrediënten die een pitch succesvol maken.
Branson zal niet veel tijd hebben gehad om te oefenen, maar het zou mij niets verbazen als ook dat ingrediënt
onderdeel was van de pitch aan zijn medepassagiers.

1. Voorbereiden

Je kunt pas aan een presentatie beginnen als je een plan hebt.
Er zijn héél weinig mensen die zonder voorbereiding een sterke presentatie houden.

In mijn artikel ‘In iedereen schuilt een succesvolle spreker’ lees je waarom hard werken aan de voorbereiding loont.
Zelfs een grote sprekers als Ken Robinson bereidt zich goed voor, zoals je in de laatste video bij het artikel ziet.

2. Emotie

Mensen willen niet nóg meer informatie, ze willen geraakt worden. Dan pas kun je hen overtuigen.
In de jaren '60 van de vorige eeuw ontdekte Paul Ekman na veel onderzoek dat er uiteindelijk maar 6
basisemoties zijn (vreugde, verdriet, angst, woede, afschuw en verbazing).

Weten om weke emotie het gaat bij jouw publiek geeft meer focus aan je presentatie.

3. Verhaal

Een verhaal maakt een idee of product beter. Het zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen en creëert
een beeld in de hoofden van het publiek.

4. Passie

Branson zal nooit een product lanceren waarover hij niet zelf gepassioneerd is. Mensen kopen niet alleen een product,
ze kiezen ook voor de bedenker. Als die geen passie laat zien, hoe moet het publiek dan enthousiast worden?

5. Een probleem

Welk probleem los je op? Overtuig het publiek eerst van de noodzaak, dan pas is het bereid te luisteren naar je oplossing.

6. Een antwoord

Vertel hoe je het probleem oplost. In concrete bewoordingen, eenvoudig (zonder jargon) en zo veel mogelijk beeldend.
Laat een plaatje achter in de hoofden van het publiek.

7. Eenvoud

Beperk de hoeveelheid informatie, want je hebt maar een paar seconden om anderen te overtuigen.
Dit is voor sprekers vaak het lastigste wat er is. Het gaat om keuzes maken en schrappen.
Kill your darlings, daar wordt een presentatie beter van.

8. Zelfvertrouwen

Net als passie, is het belangrijk te laten zien dat je zeker bent van je zaak. Als je niet gelooft in je eigen idee,
hoe kan het publiek er dan in geloven?

9. Oefenen

Presenteren is een vak. Hoe kort je ook op een podium staat, oefenen is een must.
Het risico dat het fout gaat is te groot, zo ondervond ook regisseur Michael Bay.

Het boek van Bernadette Jiwa is geschreven voor ondernemers, maar zit vol met inspiratie
voor iedereen die zijn idee voor het voetlicht wil brengen.


Foto: Madame Ming - Flickr