Ga maar eens bij jezelf na. Ook jij bent zelf  “klant”, in allerlei verschillende contexten. De klant van nu kent de feiten en cijfers. Zich oriënteren is een peulenschil en hij /zij heeft allerlei instrumenten tot zijn/haar beschikking. Maar wat niet zomaar vindbaar en herkenbaar is, is  toegevoegde waarde. Hoe bied je dat wat jouw klant zoekt, zonder te blijven hangen in dat wat hij allang weet?  Dat is een essentiële verandering in de afgelopen paar jaar. Om dat te ontdekken en te bieden heb je bij jou zelf én in jouw organisatie een andere manier van werken en denken nodig.  De sleutel tot dat succes: leiderschap! Verandermanagement? Verander je management naar leiderschap!

Leiderschap is ACTIE

Laten we van leiderschap geen containerbegrip maken. Het gaat om doen. Herken je het gevoel van aan een hele grote olifant te blijven trekken? Verander van plek, verander je werkwijze, verander je positie, trek wat anders uit de kast en grote kans dat ook de olifant toch in beweging komt. Maar dat vraagt dus eerst een actie van jouzelf.

leiderschap is actie

De rode draad in (persoonlijk) leiderschap is de krachtige motor van je eigen passie en bezieling. Zorg eerst voor je zelf door jezelf te kennen. Daarna kun je pas goed voor anderen zorgen. Daar is niets egoïstisch en ook niets zweverigs aan. Sterker nog: je zou je zelf te kort doen als je het zou laten. Weet wat je ambitie is en dat wordt je kompas.  Ga koken met het einddoel voor ogen. Die smakelijke foto van het eindresultaat werkt aanstekelijk en daar krijg jij en anderen honger van. Dat zorgt er voor dat je kunt creëren, je ingrediënten lijst om daar te komen kan samenstellen. Dan ontdek je wie je in je brigade wil hebben en hoe je  succesvol teams kunt samenstellen en hen kunt inspireren.  Om te inspireren moet je er vooral zijn. He....om ergens te zijn heb je je hele lijf nodig. Dat is pas actie. In onze volgende blog vertellen we graag meer over deze FQ-factor, je fysieke quotient.

Maak het plaatje tenslotte compleet door altijd naar buiten te blijven kijken: daar gebeurt het! Merk de verandering in behoefte van jouw klant en kom in ACTIE.

In de trajecten van windkracht-11 op het gebied van cultuur & leiderschap staat het identificeren en activeren van (persoonlijk) leiderschap centraal.  Herken en benoem je eigen kracht en sterktes en zie  en ontwikkel daarna de sterktes binnen je team. Dit vormt de basis van alle  windkracht-11 trajecten.

Plan hier je vrijblijvende uurtje frisse wind om te zien wat deze trajecten voor jou kunnen betekenen.

 
Categorie Organisatie Advies