Ben je ondernemer en lopen de zaken zo goed dat je wilt beginnen met het werven van personeel? Dan kan de zoektocht naar geschikte medewerkers veel tijd in beslag nemen. Ik geef je daarom graag vier tips waarmee je het juiste personeel werft voor jouw onderneming.

Tip 1: Denk goed na over gewenste ervaring en competenties

Als je besloten hebt dat je een medewerker wilt gaan aannemen, is het belangrijk om voor jezelf op papier te zetten naar wie je nu precies op zoek bent. Heb je een nauwkeurige administratieve medewerker nodig, zoek je een enthousiaste verkoopmedewerker of heb je misschien wel behoefte aan een zelfstandige salesmedewerker? Het belang van relevante werkervaring en competenties verschilt uiteraard per functie. Zorg er in elk geval voor dat je in de vacaturetekst een zo concreet mogelijk profiel schetst van je kandidaat: wat voor ervaring moet diegene al hebben en welke persoonlijke eigenschappen vind je belangrijk?

Tip 2: Zet helder op papier hoe je bedrijf eruit ziet

Het is gebruikelijk om in de vacature een heldere omschrijving van je bedrijf te geven. Maak dit verhaal niet te lang, maar probeer wel uit te leggen wat voor producten of diensten je aanbiedt, waar je voor staat en eventueel hoe je bedrijfscultuur eruit ziet. Op die manier kunnen kandidaten zelf alvast inschatten of ze bij je bedrijf passen of niet.

Tip 3: Promoot je vacature online

Je kunt je vacature tegenwoordig op allerlei verschillende manieren onder de aandacht van potentiële kandidaten brengen. Met name vacaturewebsites spelen een grote rol: denk bijvoorbeeld aan de Nationale Vacaturebank, Indeed en Jobbird. Ook kun je je vacature bij het UWV uitzetten of op social media.

Tip 4: Filter de echt gemotiveerde kandidaten eruit

Door de economische crisis is de werkloosheid aanzienlijk gestegen en is de kans groot dat je veel reacties zult ontvangen op je vacature. Je hoeft niet pas tot het sollicitatiegesprek te wachten voor je de kandidaten kunt gaan beoordelen: zo kun je bijvoorbeeld ook in de vacature alvast een opdracht meegeven of kandidaten vragen om een portfolio mee te sturen (uiteraard is dit niet voor elke functie relevant). Zo filter je de minder gemotiveerde kandidaten eruit en ontdek je snel genoeg wie de vacature aandachtig gelezen heeft!

Lees ook mijn vorige blog: "Personeel aannemen als ondernemer: hoe pak je dat aan?"

 
Categorie Organisatie Advies