Linkedin-profiel

Linkedin. U bent ongetwijfeld een van de miljoenen mensen die een profiel hebben op dit zakelijke online netwerk.
Maar is uw Linkedin-profiel nog wel up-to-date? Is het volledig ingevuld? Zodanig dat uw potentiële cliënten weten waarvoor zij u kunnen benaderen? Want Linkedin kan u echt helpen om nieuwe cliënten te vinden.

Hoe zorgt u voor een professioneel Linkedin-profiel?

1. Het begint natuurlijk met uw profielfoto. Realiseert u zich vooral dat uw profiel bovenaan de resultaten in Google verschijnt als mensen op uw naam zoeken! Uw profiel is dus echt uw persoonlijke visitekaartje.
Een profiel helemaal zonder foto kan echt niet. Dat is niet professioneel en helpt zeker niet om nieuwe cliënten te trekken.
En dan de kwaliteit van de foto. Zorg ervoor dat u op uw profielfoto een zakelijke maar wel toegankelijke uitstraling heeft. Dus geen vakantiekiekjes of foto's waar u iemand anders hebt afgeknipt. Dat komt echt minder professioneel over.

2. Dan is er uw professional headline. Dit is de zin direct onder uw naam. Uw slogan, zeg maar. U kunt daar natuurlijk gewoon Advocaat zetten. Of Lawyer, afhankelijk van de taal waarin uw profiel is opgesteld (hierover verderop meer). Maar u kunt daar ook kiezen voor een omschrijving waarmee u zich duidelijk positioneert en waardoor het direct helder is waarvoor uw potentiële cliënten voor u zouden moeten kiezen. Vertel in een paar woorden waar u voor staat. Wat u belangrijk vindt in uw werk als advocaat. Vooral wanneer u als zelfstandig advocaat werkt, is het van belang hier  onderscheidend te zijn.

3. De samenvatting. Dat is de plek om iets over uzelf te vertellen. De plek waar u zich kunt profileren. Het liefst in een taal die uw potentiële cliënten begrijpen. Geef geen opsomming van wat u hebt gedaan, maar vertel waarin u zich onderscheidt van uw concurrenten. Wat veel mensen doen is een opsomming geven van wat ze allemaal hebben gedaan en waar ze goed in zijn. Maar is dat aantrekkelijk? Overtuigt u daarmee uw potentiële cliënten om contact met u op te nemen? Dat denk ik niet. Maak daarom de samenvatting persoonlijk en toegankelijk. Maak duidelijk waarmee u uw doelgroep kunt helpen. Dit is de plek om uw potentiële cliënten te verleiden.

Nog even kort iets over de taal waarin uw profiel is opgesteld:
Ik kom veel profielen tegen die in het Engels zijn opgesteld. Prima natuurlijk, als u zich op de internationale markt begeeft. Richt u zich alleen op de Nederlandse markt, dan is een Nederlands profiel echt handiger. Uw vindbaarheid wordt echter wel beter als u een tweede profiel in het Engels hebt. Mooi in Linkedin is het dat mensen zelf kunnen schakelen tussen die twee talen.

Even wat tijd besteden aan het professionaliseren van uw Linkedin-profiel loont echt!

Hulp nodig bij het optimaliseren van uw profiel? Klik hier