Hoe kom ik aan meer klanten?

nieuwe klanten

Een probleem dat ik vaak zie bij ondernemers is dat ze te weinig omzet hebben. En de vraag die mij het meest wordt gesteld is: Hoe kom ik aan meer klanten?Natuurlijk heb ook ik niet meteen het goede antwoord. Iedere ondernemer is uniek, elk bedrijf is anders. En dan is het ook nog eens afhankelijk van de fase waarin het bedrijf zich bevindt.

Mijn uitgangspunt bij het helpen van ondernemers is altijd de Missie, dat is in mijn ogen de basis van succes. Een ondernemer die precies weet wat ze doet, voor wie en waarom. Daar word ik nou blij van. Je kent ze ongetwijfeld wel, en zeer waarschijnlijk ben je het zelf ook: een ondernemer met een Missie.
Maar wat als je wel een heldere Missie hebt, en het echte resultaat toch uitblijft?

Een praktijkvoorbeeld

Ik stel je graag voor aan Eline, een jonge vrouw die enkele jaren geleden haar eigen bedrijf is gestart als kindercoach. Ze vroeg me haar te helpen uitzoeken waarom het steeds minder gaat met haar praktijk. Na enkele goede jaren waarin nieuwe klanten haar met gemak konden vinden, merkt ze dat ze de laatste tijd steeds meer moeite moet doen… en dat ze onvoldoende nieuwe klanten kan vinden.

Ze gaat af en toe naar netwerkbijeenkomsten waar ze andere coaches ontmoet die nog steeds meer dan voldoende klanten hebben. Ze vraagt tips en kijkt wat ze er mee kan doen. Ze heeft vele webinars en trainingen gevolgd, zowel online als offline, en bezoekt ook regelmatig events van marketingspecialisten.  En toch lukt het haar maar niet om de resultaten te bereiken die daar worden voorgespiegeld. Hoe kan het toch, vraagt ze mij, dat anderen wél lukt wat ik niet voor elkaar krijg? Goede vraag!

Wat ze dankzij al die trainingen in ieder geval helder heeft gekregen is wat ze wil bereiken, voor wie en waarom dat belangrijk is. Een heldere bedrijfsmissie heeft ze al op papier. Niet geschreven in gewone woorden en prachtige zinnen, maar getekend op posterformaat in allerlei kleuren. Creatief en anders dan ‘normaal’. Gaaf!

Ze heeft ook haar aanbod redelijk helder. Op haar website is er al van alles over te lezen. We maken het nog concreter en meer toegespitst op haar specifieke doelgroep. Ze ziet het aan het eind van ons gesprek helemaal zitten. Nog een paar dingetjes ietsje anders en dan is het helemaal klaar en ben ik supertevreden.

Als ik haar twee weken later bel is ze enkele ideetjes verder aan het uitwerken tot concrete producten die ze heel gericht kan aanbieden. Haar bestaande aanbod wil ze eerst nog beter afstemmen op haar doelgroep. Want dat is de belangrijkste les die ze uit ons gesprek heeft gehaald. Nog even doorpakken, en ik kan er voor gaan.

Een maand later is ze er nog niet helemaal klaar voor. Ze voelt dat ze haar marketing anders moet aanpakken. Ze heeft een website maar er komen te weinig bezoekers, en dat wil ze graag veranderen. Dus is ze aan het uitzoeken hoe ze haar marketing moet aanpakken. Denk je dat ik meer met sociale media moet doen?

Dan krijg ik een week later een mailtje dat ze haar website aan het opfrissen is, zodat haar nieuwe missie duidelijker zichtbaar is. Een iets ander kleurtje, enkele nieuwe pagina’s, andere foto. Frisser, iets minder zakelijk. Zodat het ook jonge ouders van kinderen met ADHD aanspreekt…

Ik bel haar op om te bespreken wat er aan de hand is. Hoe kan het dat ze enkele weken geleden bijna klaar was en nu opnieuw midden in een websitevernieuwing zit?

Ze blijkt last te hebben van iets waar veel ondernemers last van hebben. Eline is een perfectionist!  Wat voor sommigen goed is, is voor haar niet goed genoeg. Het plaatje moet helemaal kloppen en perfect zijn voordat ze er mee naar buiten kan treden.

En zo kan het gebeuren dat ze telkens weer iets anders in haar tekst ziet wat niet goed is. Dat ze eerst haar product tot in detail wil ontwikkelen voordat ze op zoek gaat naar een klant. Dat haar verhaal precies de juiste toon moet hebben voordat het op de website kan worden gepubliceerd. Dat ze steeds nieuwe input vraagt, events bezoekt en deelneemt aan webinars, en blijft proberen om al die input te verwerken in haar eigen verhaal en marketing. Ze is weken heel druk geweest met rondrennen in cirkeltjes.

Blijkbaar zijn een heldere Missie en een redelijk goed beeld van de klanten en het aanbod voor Eline niet voldoende. De perfectionist in haar komt heel erg van pas bij het aanscherpen van haar diensten en het plannen van haar dagelijkse werkzaamheden, maar is in deze onvoorspelbare en onzekere bedrijfsfase een belemmerende factor.

Wat deze perfectionist nodig heeft is focus!

Het stellen van ambitieuze maar haalbare doelen en het focussen op concrete acties volgens een stappenplan kunnen haar dichter bij het doel brengen: nieuwe klanten.  Als het stappenplan er eenmaal is, zal ze de drang naar perfectie moeten loslaten en vooral gaan doen. Actie ondernemen. Echte actie om klanten te vinden. Want zonder actie geen klanten!

Eline heet in het echt anders, maar ze bestaat. Misschien herken jij jezelf wel in haar? Heb je het gevoel dat er meer in je bedrijf zit dan je er tot nu toe uit haalt? Draai je rond in cirkels en kom je niet écht vooruit?

Lees dan meer over de workshop Ik heb een Missie… en wat nu?

 

Verwante artikelen:

 
Categorie Organisatie Advies