Horeca en het gebruik van online marketing

Een vaststaand feit is dat Online Marketing voor de horeca in veel gevallen nog onontgonnen gebied is.  Dit is niet verwonderlijk, want de horeca-ondernemer maakt veel arbeidsuren en is altijd druk met zijn voornaamste doel… zijn gasten zo goed mogelijk bedienen!
Het tevreden houden van de gasten zorgt voor het bestaansrecht van een horecaonderneming, maar ook de horeca zal moeten investeren in online marketing om ook nieuwe gasten aan te trekken.
Met de huidige social media kunnen complimenten en goede recensies  (maar ook klachten!) zich razendsnel verspreiden.
De inzet van social media Marketing blijkt in de praktijk vaak een ondergeschoven kindje te zijn, met tijdsgebrek als voornaamste excuus.

Tijd kan ik niet geven, maar wel een paar basistips, om met weinig moeite toch een rondje mee te draaien in de mallemolen die ‘social media’ heet.

10 tips ter verbetering van de online profilering voor de horeca-branche:

Waar zou je in moeten investeren om de aanwezigheid van jouw bedrijf op het Internet naar een hoger niveau te tillen?

1. Een gebruikersvriendelijke ‘responsive’ website, welke geschikt is voor mobiel gebruik.

Wanneer jouw website op een smartphone niet te lezen is door te kleine letters, of wanneer de lezer dient te scrollen om de webpagina te kunnen lezen, dan zal Google jouw website niet tonen in de zoekresultaten op een smartphone.
Past jouw website zich keurig aan op verschillende beeldschermen, dan verschijnt in de zoekresultaten het ‘Google-keurmerk’ – voor mobiel –
‘Non-responsive’ websites krijgen helaas het label – niet geschikt voor mobiel –  en worden genegeerd door Google.

Stel, je hebt een Italiaans restaurant op een toplocatie in Amersfoort. Bezoekers en bewoners van Amersfoort, die op dat moment in de stad lopen en trek krijgen in een pizza, zullen logischerwijs op hun smartphone Googlen op ‘Italiaans restaurant’. En omdat zij zich in Amersfoort bevinden, wordt er door Google automatisch gezocht in de directe omgeving. Wanneer jouw website gebruiksvriendelijk is, eenvoudig te bedienen en bovendien een aantrekkelijke menukaart heeft, is een reservering zo gemaakt!
Het zou toch jammer zijn als jouw website niet getoond zou worden, wanneer deze niet smartphone vriendelijk is?

Zorg ervoor dat je het je toekomstige bezoeker makkelijk maakt, wanneer deze je website mobiel bezoekt:
Met één druk op de smartphone wil jouw potentiële gast naar de menukaart, online reserveren, of direct bellen! Zorg ervoor dat je een goede locatie vermelding hebt in Google, zodat de bezoeker jouw fysieke locatie ook kan vinden via Google Maps. (zie punt 2)

Of jouw website als bovenaan wordt getoond in de zoekresultaten, hangt ervan af er in jouw website aan zoekmachine-optimalisatie is gewerkt. Search Engine Optimalization heeft een hoge prioriteit als het gaat om vindbaarheid in de zoekresultaten. Lees daar meer over in mijn artikel over zoekmachine-optimalisatie.

2. Een geverifieerde Google+ locatiepagina

Een goed ingerichte Google+ locatiepagina,  (zie het voorbeeld van Restaurant De Knip) zorgt voor veel voordelen en duidelijkheid voor de klant. Op een PC of laptop wordt aan de rechterkant van het scherm alle benodigde informatie getoond als openingstijden, telefoonnummer en vestigingslocatie. Wanneer een bedrijf een virtuele Google 360° Tour heeft laten maken, kan de online zoeker zelfs virtueel binnenwandelen (zie punt 3)
Bij het weergeven van de zoekresultaten houdt Google ook rekening met de tijd en datum van de zoekactie, zodat je niet voor een dichte deur zult staan.

Een Google+ locatiepagina kun je zelf aanmaken.. Na het volledig invullen van de gegevens en het uploaden van een paar aantrekkelijke foto’s van je bedrijf, je team, je gerechten of interieur, moet je pagina nog door Google worden geverifieerd. Google stuurt een antwoordkaart naar het adres met daarop een unieke code, die je kunt invullen bij de instellingen.

Daarna moet de Google+ locatie-pagina nog gekoppeld worden aan je website! Door via de instellingen van je locatiepagina de website te koppelen, maak je een html-code aan. Stuur deze code aan de webmaster of designer van je website, die voor de connectie zal zorgen.

Voor meer informatie lees mijn artikel over Google+

Online marketing voor de horeca

3. Gezien en gevonden worden met Google Streetview-techniek in 360°

Jij kunt bezoekers op het internet letterlijk de mogelijkheid bieden, om via Google Streetview-techniek een virtuele rondleiding te volgen in jouw horecabedrijf, door inzet van speciale 360° fotografie.

Waarom is een Google 360° Tour een aanrader om in te zetten als marketing middel voor de horeca?
Voor een aantrekkelijk bedrag gun je iedereen een uniek kijkje binnen je bedrijf, hetgeen direct de zichtbaarheid in de zoekresultaten in Google vergroot.
Bovendien wordt je bedrijf automatisch beter vindbaar in Google Maps, Google Street View en de Google+ locatiepagina (zie punt 2)
Uiteraard is de Google 360° Tour te vertonen op je eigen website, maar ook te gebruiken als presentatiemateriaal op beurzen, in online magazines, op Facebook, Twitter en andere Social Media kanalen,
Op Facebook is zelfs een extra tab te plaatsen, zodat volgers direct online bij jouw bedrijf kunnen binnenwandelen.

4. Een aantrekkelijke Facebookpagina

Facebook is nog steeds het grootste social medium. Grote kans dat jouw toekomstige gast gebruik maakt van Facebook.

Horeca social media

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken is vrij eenvoudig:
claim een goede url (het webadres), waarin de naam van je bedrijf is verwerkt.
Zorg ervoor dat je pagina-informatie goed wordt ingevuld: openingstijden, locatie telefoonnummer, emailadres en parkeermogelijkheden.
Heb jij een restaurant, dan bestaat zelfs de mogelijkheid om je menukaart in PDF te uploaden of een reserverings-app op een extra tabblad te installeren op je facebookpagina.
In de Facebook-coverfoto zie je een ‘call-to-action’ button. Zorg ervoor dat je deze activeert, want je kunt je paginabezoeker direct naar je website leiden, je telefoonnummer tonen of een online bedrijfsfilm presenteren.

Wanneer je pagina klaar is kun je ‘likers’ uitnodigen of eventueel een advertentie plaatsen aanmaken om je pagina te promoten (lees punt 9)
Maak je pagina aantrekkelijk… door je bezoekers warm te maken voor jouw horecabedrijf met een mooie coverfoto, een duidelijke avatar (beeldlogo) en door mooie foto’s en bijbehorende teksten te plaatsen, evenementen aan te maken, zoals bijvoorbeeld een wijnproeverij of Valentijn's borrel. Bovendien kun je gericht adverteren en berichten op Facebook promoten door te filteren op locatie, geslacht, gezinssamenstelling, interesse etc.
Wanneer je gebruik maakt van de mogelijkheid ‘Pagina statistieken’, krijg jij een beeld van je doelgroep.

5. Foto’s van je bedrijf op Pinterest

Pinterest wint op dit moment aan populariteit en is heel geschikt om verkeer naar je website te genereren en kan daarmee een goede aanvulling zijn op je marketingstrategie!

Je kunt mooie en aantrekkelijke afbeeldingen en foto’s pinnen vanaf je eigen website op een Pinboard ofwel een digitaal sfeerbord, bijvoorbeeld met de naam ‘voorgerechten’. Wanneer een pinterestgebruiker op deze pin klikt, wordt deze automatisch naar je website geleid, wat ervoor zorgt dat jouw website vaker wordt bezocht, hetgeen een positief effect heeft in de Google-ranking. Het mag duidelijk zijn, dat een Pinner uit de VS niet speciaal overkomt om van jouw voorgerecht te genieten, maar deze zorgt wel indirect voor een betere Google vindbaarheid.

Kies een goede naam voor je Pinterest account en richt deze overzichtelijk in en maak aantrekkelijke pinborden met mooie plaatjes. Vanuit Pinterest kun je pins ook met andere sociale kanalen als Twitter en Facebook delen.
Maar voor je eigen inspiratie is Pinterest ook zeker een aanrader… Nergens vind je zulke goede en creatieve ideeën voor de inrichting van je bedrijf, het decoreren van gerechten of het maken van cocktails.

6. Enthousiasmeer je Facebook Community

Wanneer jij als gastvrije horeca-ondernemer persoonlijk contact onderhoudt met je gasten, mag ik aannemen dat je dit ook online kunt voortzetten.

Stel, In jouw restaurant wordt een 25-jarig jubileum gevierd.. de gasten zijn vrolijk en er worden volop foto’s gemaakt van elkaar en van de gerechten. Vraag dan eens aan de feestgangers of zij enkele foto’s willen insturen op jouw facebookpagina. Je kunt deze foto uitlichten op de pagina, een reactie geven, hartelijk uitnodigen voor een volgend bezoek aan de georganiseerde wijnproeverij of attenderen op de aanbieding van het wildmenu. De andere feestvierders bezoeken je pagina’s om de foto’s te bekijken, te liken en te sharen. De kans is groot dat ze je pagina gaan volgen en je deze gasten kunt uitnodigen voor je volgende Facebookevenement… de nieuwsjaarparty!
Wees interactief en je zult zien dat het je wat zult opleveren.!

7. Inplannen en spreiden van berichten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, hoef je niet iedere dag berichten te plaatsen op social media. Je kunt er eens een middag voor gaan zitten en voor de rest van de maand je updates klaarzetten om te uploaden, verspreid over de daaropvolgende maand. Sommige updates kun je gerust nog een keer herhalen op Facebook of Twitter, uiteraard wanneer deze geen actualiteitswaarde bevatten.

Berichten op Facebook kun je inplannen. Op Twitter en Pinterest zul je gebruik moeten maken van externe tools als Buffer of  Hootsuite.

Ik plaats éénmaal een bericht op facebook en maak daarna veelvuldig gebruik van mijn eigen social media site  www.prideandproudpr.com of van de Facebook-plugin voor WordPress, om mijn updates van het ene social medium te plaatsen op een ander platform. De plug-in heeft als extra voordeel dat de teksten die ik gebruik op Facebook worden geïndexeerd in Google en wanneer ik slim gebruik maak van SEO zoektermen, deze mijn website hoger zal 'ranken' in de zoekresultaten.

8. Social Hotspot voor meer fans op social media

Social HotspotLukt het niet om je netwerk te uit te breiden op Facebook (of Twitter), dan is Social Hotspot een ultieme oplossing.

Social Hotspot biedt ondernemers, met name in de horeca, een tool welke het mogelijk maakt wifi gebruikers om te zetten in fans, op zowel Facebook als Twitter.
Jij verschaft je gasten of bezoekers gratis toegang tot internet, in ruil voor een like van je Facebook Bedrijfspagina of door je bedrijf te volgen op Twitter.

Omdat horecapubliek veel gebruik maakt van de smartphone en graag wil inloggen op een goed wifi-netwerk, zal de inzet van Social Hotspot resulteren in groei van jouw netwerk op social media. Daarmee breng je de statusupdates, je evenementen, je foto's etc.. niet alleen onder de aandacht van je bestaande relaties, maar bereik je ook veel nieuwe fans.
Hiermee wordt het organiseren van evenementen, het aanbieden van speciale acties en rendement halen door te adverteren op Facebook een peulenschil!

9. Gebruik je marketingbudget eens om via social media te adverteren.

Je kunt adverteren met Google Adwords, Twitter, LinkedIn en Facebook.
Experimenteer eens ...  er zijn diverse selecties mogelijk.
Je kunt filteren op geslacht, woonplaats, interesse, gezinssamenstelling etc.
Big Brother houdt namelijk een oogje op iedere consument… en registreert het online gebruik van iedereen die actief is op internet.
Wanneer je een advertentiecampagne wilt opstarten, schakel dan een specialist in die de resultaten kan peilen en analyseren. Een slim ingezette marketingcampagne verdient een goede specialist en dit betaalt zichzelf veelal terug.

10. Optimale gastvrijheid

Last but not least… hoe goed je online marketing ook is, het gaat je publiek toch in eerste instantie om de beleving van jouw horecalocatie. Zorg voor een fijne, gastvrije sfeer, (h)eerlijke producten en laat je gasten baden in een "feel-good"-ervaring.
Wanneer jouw gasten tevreden zijn, zullen ze dit ook aangeven op social media of via mond-op-mond reclame en dàt is nog steeds de beste Marketingmethode die je als horeca-bedrijf kunt ervaren.

Veel succes!

Paula de Boer

Pride & Proud ... Als je gezien wilt worden

 

Verwante publicaties van dezelfde auteur:

 
Categorie Marketing Advies