Resultaten die niet gehaald worden en de winstgevendheid staat onder druk. Dat gebeurt er met teams waarin medewerkers te weinig verantwoordelijkheid nemen, snel in de weerstand schieten als er een verandering op stapel staat en onvoldoende zelf nadenken over de oplossing van problemen (problemen over de schutting kieperen zodat jij ze weer mag oplossen). Ben jij er helemaal klaar mee?

Veel leidinggevenden zitten regelmatig met de handen in het haar. Hoe krijgen ze hun team zo ver dat ze hun resultaten wel (op tijd) behalen. Want dat is waar je voor staat; je wilt een team dat doelstellingen haalt, winstgevend is en waar klanten blij mee zijn.

Belangrijk is om eerst vast te stellen wat het kost als je team niet goed draait en resultaten niet haalt.

Een voorbeeld.

Ik was laatst in gesprek met een directeur (we noemen hem Jan) van een bedrijf met zo’n 150 medewerkers. Hij gaf aan dat zijn medewerkers te weinig klantgericht zijn, te weinig meedenken en een beetje achteroverleunen als ze om ideeën worden gevraagd. Kortom; hij vond zijn team niet betrokken genoeg en te weinig initiatiefvol. Hij wist niet hoe hij zijn team meer betrokken kon krijgen en door de waan van de dag had hij eigenlijk ook nooit tijd om echt aandacht te geven aan zijn team.

Toen ik hem vroeg wat dit probleem hem kostte, kon hij eigenlijk vrij snel aangeven, dat een veel meer betrokken team dat de klant vooropstelt, tonnen omzet oplevert. Hij schrok van de cijfers, omdat hij dit nog nooit zo benaderd en uitgesproken had.

De hamvraag is hoe je een betrokken team creëert. De oplossing hiervoor is om zelfsturende teams in te stellen. Teams waarin mensen hun talenten optimaal inzetten, die uit zichzelf ideeën aandragen, die verantwoordelijkheid nemen en die helder hebben waar ze met elkaar naar toe willen en daardoor resultaten met gemak behalen.

Dit vergt echter een heel andere leiderschapsstijl. Het vergt een stijl van durven loslaten, van vrijheid en verantwoordelijkheid geven en een cultuur creëren van veiligheid en vertrouwen.

Bedenk voor jezelf maar eens hoe jij het liefst aangestuurd wordt. Vaak komen er termen als; ik wil vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Ik wil niet iemand die in mijn nek hijgt en me vertelt wat ik moet doen. Iets waar veel managers nog wel vaak de neiging toe hebben.

Jij als manager moet jezelf dus heel goed kennen. Je moet weten waar je valkuil zit. Waar jij je team onbewust tegenhoudt in het bereiken van hun doelen. Want natuurlijk kan jij ook een betrokken team creëren dat zich maximaal inzet en met medewerkers die plezier hebben in hun werk. Het bekendste voorbeeld in Nederland is van Jos de Blok (van Buurtzorg Nederland). Hij heeft zelfsturende teams gecreëerd en is daar heel succesvol mee.

Hoe kom je er achter waar jij nog niet effectief genoeg bent? Door je valkuil helder te hebben. Directeur Jan kwam erachter dat hij een ontzettende control freak was. Hij wilde alles weten en kon moeilijk loslaten. Hij liet zijn mensen niet vrij genoeg en droeg vaak zelf de oplossingen aan voor problemen. Dit zorgde ervoor dat zijn mensen lui werden en onvoldoende aan het denken werden gezet over hun eigen problemen. Omdat Jan zich zoveel bemoeide met zaken die hij beter los kon laten was hij veel te druk. Daardoor bleef er geen tijd over om echte aandacht aan zijn medewerkers te besteden.

Jan kwam er tijdens coaching achter, dat angst om te falen zijn meest belemmerende overtuiging achter zijn controledrang was. Hij bleef maar dingen zelf doen, omdat hij geen persoonlijk falen wilde voelen. Hij leerde vervolgens anders naar de situatie te kijken door andere, veel meer helpende overtuigingen, te geloven. Hij kreeg de mindset, dat het niet erg was om af en toe een fout te maken. Dit gaf hem veel rust en ruimte, waardoor hij andere dingen ging doen. Hij maakte contact met hoe hij het liefst aangestuurd zou willen worden en paste dat toe op zijn medewerkers. Hij ging benoemen dat hij de afgelopen tijd veel te controlerend was en dat hij graag zijn mensen echt vertrouwen en vrijheid wilde geven. Hij ging met alle leidinggevenden in het bedrijf een gesprek aan om dit idee verder verdieping te geven. Hij luisterde naar wat zij wilden en kwam erachter dat hij veel te weinig om advies had gevraagd. Hij gaf aan dat hij toe wilde naar zelfsturende teams waarin mensen elkaar versterken en dat hij zijn medewerkers nodig had invulling te geven aan deze teams.

Hij realiseerde zich dat hij nog een lange weg te gaan maar hij had eindelijk tools in handen hoe hij naar een meer winstgevend en klantvriendelijk bedrijf kon toegroeien.

Het stappenplan naar zelfsturende en winstgevende teams:

Stap 1: Bedenk hoe jij het liefst zelf aangestuurd wil worden.

Stap 2: Wees eerlijk naar jezelf en stel vast welke elementen jij zelf onvoldoende toepast naar je eigen medewerkers.

Stap 3: Onderzoek welke belemmerende overtuigingen onder deze valkuil zitten en wat het ergste is wat er kan gebeuren als jij deze valkuil loslaat (= je angst)

Stap 4: Accepteer dat je deze angst hebt. Dat geeft rust. En stel vast wat je liever wilt geloven over jezelf (je helpende overtuigingen). En bedenk proactieve acties om anders met de situatie om te gaan.

 
 
 
Categorie Organisatie Advies