Over-verpakken is de grootste uitdaging in het verpakkingsproces

VERPAKKINGSPROCESTe grote verpakkingen en een ondoelmatige supply chain kost bedrijven jaarlijks vele miljoenen extra aan verpakkings- en transportkosten. Het teveel aan lucht in verpakkingen heeft bovendien een nadelig effect op het milieu. De aanpak van het over-verpakken vormt de grootste uitdaging in het verpakkingsproces, want het probleem wordt de komende jaren alleen maar groter. Het aantal online aankopen blijft jaarlijks toenemen, het aantal vervoerde pakketten en vervoersbewegingen wordt evenredig groter. De vraag is: hoe lean is uw verpakkingsproces?

Het verpakkingsproces in magazijnen is vaak tijdrovend, arbeidsintensief en kostbaar. De explosieve groei van de e-commerce leidt tot een verveelvoudiging van het aantal handelingen in magazijnen. Producten die voorheen per doos of pallet naar de winkel gingen, worden tegenwoordig per één of twee stuks uitgeleverd. Bedrijven die hun orderpickproces hier niet op aanpassen, krijgen te maken met stijgende arbeidskosten, een lagere productiviteit en falen om alle orders op tijd te verzenden.

TE GROTE VERZENDDOOS VOOR KLEIN PRODUCT

De producten komen vaak terecht in een veel te grote verzenddoos, die daarom handmatig moet worden opgevuld met opvulchips, papierproppen, piepschuim, luchtkussenzakjes of houtwol. Waarom? Simpelweg omdat het goedkoper is. Zeker voor grote e-commercebedrijven als Amazon.com die zijn inpakdozen per honderdduizenden tegelijk inkoopt. Hoe meer je er koopt, hoe groter het prijsvoordeel. Daarnaast rekenen grote pakketdiensten als UPS en FedEx soms voordeliger tarieven voor grotere dozen, omdat zij deze (te) grote dozen beter vinden passen in hun vrachtwagens.

Bovendien werken vele e-commercebedrijven met backorders voor bestellingen die niet op voorraad zijn. De klant krijgt dan tweemaal een grote doos: eerst van het voorraadartikel en vervolgens van de nazending. Bedrijven nemen een deel van het winstverlies voor lief om alles maar zo snel mogelijk bij de consument te krijgen. Het gevolg van dit alles is dat vervoerders rondrijden met onnodig veel lucht, wat niet bepaald goed is voor het milieu. De vraag is ook wat een klein product in een gigantische verpakking met het imago van uw bedrijf c.q. webshop doet.

DOOS OP MAAT EN STANDAARD VERZENDVERPAKKINGEN

Doos op maat is een sterk opkomende oplossing, in antwoord op de groeiende vraag naar een efficiënt verpakkingsproces in distributiecentra, naar lage kosten van het verpakkingsmateriaal en naar lage verzendkosten. Dit concept – waarbij op basis van het totale volume van een order een doos wordt berekend waar deze order precies in past – heeft niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Standaard verzendverpakkingen zorgt voor een forse kostenbesparing, uitgaande van maximaal vijf standaarddozen met instelbare hoogtes. Anders gaat er te veel tijd, moeite en geld in de doosselectie zitten. Hiermee wordt er bespaard op opslagruimte en er kunnen door een efficiëntere belading meer producten tegelijk worden vervoerd.

Flexibele verpakkingen in de vorm van kunststof folie zijn in opkomst. Het lichtere gewicht leidt tot lagere opslag-, distributie- en transportkosten en beperking van het afvalvolume. Vooral in de e-commerce (de grote online modewarenhuizen!) is een goedkopere terugzendverpakking van groot belang, daar bijna de helft van de kleding retour komt.

Het gebruik van de luchtkussenenvelop neemt toe, maar er kleven nog diverse haken en ogen aan. In de eerste plaats is het een duurdere optie dan het gebruik van dozen. Dit kostenverschil wordt evenredig groter als luchtkussenenveloppen in grote hoeveelheden worden ingekocht. Ten tweede is het minder beschermend en valgevoeliger materiaal tijdens transport. Een luchtkussenenvelop is vouwbaar of kan worden geplet, dan wel sneller verloren raken of worden gestolen. Luchtkussenenveloppen vragen meer verpakkings- en controletijd én handmatige bijsturing op de transportband.
Ten slotte bevatten luchtkussenenveloppen plastic, dat minder milieuvriendelijk en niet recyclebaar is.

Wilt u meer weten?

Bent u benieuwd hoe SALVUM op basis van onderzoek, marktanalyse, ervaring en kennis van de verpakkings- en transportmarkt uw verpakkingsproces leaner kan maken? Neem contact op met de onafhankelijke expert op het gebied van inkoop en supply chain management. Bel (+31(0) 475 635 805), e-mail (info@salvum-europe.com) of gebruik het online contactformulier voor meer informatie, advies of het maken van een afspraak.

 
 
Verwante publicatie:De juiste verpakking zorgt voor lagere kosten, grotere efficiëntie en beter imago!
 
 
Categorie Organisatie Advies