De franchiser Fit20 biedt High-Intensity fitnesstraining aan in steeds meer landen. Oprichter en CEO Walter Vendel vertelt hoe de keten in negen jaar kon groeien - met hulp van crowdfunding.

crowdfunding

Vanaf de start kozen Vendel en zijn team voor de franchiseformule. “Je deelt de verantwoordelijkheid. De franchisegever zorgt voor ontwikkeling van het concept en de uitrol van het concern. De franchisenemers zorgen voor hun eigen lokale succes. Ze sturen hun ideeën om de formule te verbeteren naar mij. Elke week krijg ik zo wel een nieuwe suggestie.”

Crowdfunding is veel leuker

Fit20 begon met één studio in Zwolle. “Dat was heel spannend, ik had het zweet in de handen. Maar het idee werkte en in een paar jaar openden we de eerste 15 studio’s.” Toen de bank de geldkraan dichtdraaide, week Fit20 uit naar crowdfunding. Een heel andere beleving: “Geldvoorelkaar.nl werkt professioneel, en eigenlijk was dit veel leuker dan een droge banktransactie. Een van onze projecten was in vijf minuten volgeschreven. Sommigen zeiden ‘Nu heb je een wel heel kort publiciteitsmomentje,’ maar het was vooral erg leuk!” Vendel is blij met de korte doorlooptijd bij crowdfunding. “Die is prettig als je snel wilt schakelen.”

Sinds 2013 regelden 17 franchisenemers van Fit20 hun financiering via crowdfunding bij Geldvoorelkaar.nl. Fit20 is één van de tientallen franchiseformules die al voor Geldvoorelkaar.nl gekozen hebben. Op dit crowdfunding platform zijn sinds 2011 ruim 1400 kredietaanvragen na grondige screening gepubliceerd. Van deze projecten vond 95% daadwerkelijk funding.

Aanpak

“Voor franchiseketens leveren we maatwerk,” reageert Wim Burger van Geldvoorelkaar.nl. “Crowdfunding-investeerders zijn blij met bekende labels. Franchiseketens kunnen hun franchisenemers ontzorgen door samen met Geldvoorelkaar.nl een maatwerkstappenplan op te stellen. Iedere franchisegever krijgt een vaste crowdfundingbeoordelaar toegewezen om mee te schakelen. Dat is wel zo efficiënt. Ook Geldvoorelkaar.nl is opgezet door oud-franchise ondernemers. Zij kennen het klappen van de zweep.”

Gunfactor creëren

Walter Vendel van Fit20 ziet verschillen tussen succesvolle en minder succesvolle ondernemers. “Het verschil zit in de gunfactor, die voortkomt uit oprechte belangstelling voor de klant. Goede Fit20-trainers helpen hun klanten echt vooruit en bouwen zo aan wederkerigheid: die klanten willen ook hun trainer helpen. Daar kun je handig op inspelen, door reviews te laten schrijven op Google of Facebook. Dat is goed voor je ratings, je vindbaarheid, en dus je aanwas van nieuwe klanten.”

Ondernemerstips van de Fit20 CEO

  1. Bedenk je end-game. Ook wel het BHAG genoemd: het Big Hairy Audicious Goal. Waar wil je naartoe? Niet morgen, maar over tien jaar. Neem van daar uit je beslissingen.
  2. Laat niet de mening van anderen beperken wat je doet.
  3. Verzamel een team om je heen van mensen die ergens beter in zijn dan jij. Daardoor groei jij ook verder.
  4. Ritmes helpen. Bijvoorbeeld vergaderdisciplines.
  5. Werk regelmatig aan je knelpunten. Funding kan zo’n knelpunt zijn, en dan is crowdfunding een hele goede oplossing, ondervond Vendel.

De groei van Fit20 zit er goed in. Het doel van Fit20 is om in 2026 één miljoen mensen te helpen met een gezonder fitter leven. “We zitten nu op 15.000, dus we hebben nog maar 985.000 mensen te gaan.”

  • Bel Geldvoorelkaar.nl over de mogelijkheden van crowdfunding voor franchiseondernemers: 088-696 2025.
  • Luister deze podcast met Walter Vendel op Soundcloud.
  • Ook een Fit20 starten? Neem contact (link: mailto: contact@fit20.nl) op met Fit20!

 
 
Verwante publicatie: Binnenvaartschippers ontdekken crowdfunding
 
Categorie Financieel Advies