Anders gezegd, waarom zou ik uitgebreide CRM software moeten aanschaffen om mijn klantrelaties te beheren? Die vraag zou je kunnen beantwoorden met een aantal tegenvragen:

  • Heb je nu een duidelijk overzicht van al je klanten en stakeholders die bij je bedrijf betrokken zijn?
  • Ben je in staat om met hen op een efficiënte manier te communiceren?
  • Is je verkoopproces zo productief mogelijk georganiseerd?
  • Zijn al je gegevens veilig centraal opgeslagen en makkelijk toegankelijk (cloud) voor de aangewezen personen?

In een wereld waar alles draait om communiceren en informatie delen, is de opslag en toegankelijkheid van de voor jouw bedrijf relevante informatie van levensbelang. Vergelijk het met een veldheer die, zonder adequaat inzicht in hulpmiddelen, betrouwbare communicatie, efficiënte logistiek, planning en rapportage de strijd moet aangaan met een tegenstander (concurrent) die wel goed voorbereid is. Je kunt en mag er niet vanuit gaan dat jouw concurrenten niet de juiste maatregelen hebben getroffen.

Wat heeft een CRM systeem mijn bedrijf allemaal te bieden?

     
    CRM software

  1. Een centraal opgeslagen overzicht van actuele en duidelijke informatie over leads en klanten.

    Zelfs bij kleine bedrijven volstaat een spreadsheet en wat memoblaadjes al snel niet meer. Misschien kun je er zelf nog wijs uit, maar je teamleden zeker niet. Zij hebben een totaaloverzicht van de contactgegevens van de klanten nodig, inclusief de orders en contactgeschiedenis die bij die klanten horen. CRM zorgt ook voor een efficiënte taakverdeling. Wie regelt wat, wie zorgt voor de eerste contacten, voor de follow-up en meetings. Allemaal gekoppeld aan een geïntegreerde kalender.

  2. Risicobeheersing

    Zonder klanten is er geen bedrijf. Het zoekraken van klantgegevens kan verstrekkende gevolgen hebben. Worden klantgegevens niet goed vastgelegd, dan kan bijvoorbeeld personeelsverloop, vakantie of ziekteverzuim omzet kosten. CRM houdt het hele verkoopproces bij en maakt het overdragen van taken een fluitje van een cent.

  3. Uitgebreide analysemogelijkheden die inzicht geven in het gedrag van de klanten en het functioneren van het verkoopteam.

    Waarschijnlijk ben je op de hoogte van het Pareto-principe, ook wel de 80-20-regel genoemd. In dit verband betekent het bijvoorbeeld dat 80% van de omzet uit 20% van de klanten komt. Verkoopstrategieën kunnen daarop worden afgestemd. CRM stelt je door overzichtelijke data van de prestaties uit het verleden in staat gericht te budgetteren en de resultaten van je inspanningen daartegen af te zetten.(meten = weten).

  4. Betere groeimogelijkheden van mijn bedrijf.

    Hierboven is beschreven hoe een bedrijf CRM kan inzetten om de bestaande klanten in kaart te brengen, te analyseren en strategieën te implementeren die gericht zijn op klantbehoud en het halen van meer omzet uit die bestaande klanten. Zonder deze inventarisatie en consolidatie is het waarschijnlijk niet verstandig om je vol te richten op de verdere expansie van je bedrijf.

    Heb je je bedrijf eenmaal met CRM productiever en efficiënter gemaakt, dan heb je een soliede basis van waaruit de groei van het bedrijf kan worden opgepakt. CRM automatiseert de marketing, regelt het "meten = weten", selecteert de beste verkoopmethoden en kan een kwalitatieve klantervaring bieden.

    Ook stelt CRM het bedrijf in staat om leads uit allerlei verschillende activiteiten handmatig of automatisch te "voeden" met leads. Denk aan content marketing, conferenties en beurzen, e-mailcampagnes, webinars en formulieren op de website. Via het systeem organiseer je daarna de taakverdeling zodanig dat geen lead meer verloren gaat.

 

Een succesvolle bedrijfsstrategie stelt de klant centraal; CRM software maakt dat mogelijk

CRM stelt je in staat om duurzame relaties met je klanten op te bouwen. De informatie over de klanten die is opgeslagen in het CRM systeem maakt het mogelijk om de klanten persoonlijk en op maat te benaderen. Je laat zien dat je de behoeften en voorkeuren van je (potentiële) klanten kent. Investeren in klanttevredenheid en -loyaliteit is een strategie die je duurzaam onderscheidt van je concurrenten en de winst en rentabiliteit van je bedrijf optimaliseert.